کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی مطرح کرد:

باید محکم و قاطع حق مردم از حقابه هیرمند تأمین شود؛ بهانه‌های مختلف طالبان قابل‌قبول نیست‌

1 خرداد 1402 ساعت 22:57

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: تفاهم‌ نامه ایران و افغانستان برای حقابه هیرمند از اسناد رسمی بین‌المللی است هیئت حاکمه افغانستان باید زودتر حق مردم سیستان و بلوچستان را بدهد.


به گزارش پایگاه خبری عصرهامون به نقل از پانا؛ اقبال شاکری بیان کرد: این حق قانونی و رسمی مردم عزیز ما در سیستان و بلوچستان است که سال‌های سال است داده نشده است.

در قوانین و مقررات به آن پرداخته شده و تفاهم‌نامه دو کشور از اسناد رسمی بین‌المللی است، دولت افغانستان باید کمک کند تا این مسئله حل شود.

وی افزود: همان گونه که رئیس‌جمهوری گفتند در اینکه هیئت فنی و رسمی بفرستیم تا بررسی تخصصی و فنی کنند، مشکلی نداریم، اما اینکه به بهانه‌های مختلف حق قانونی مردم ما را ندهند، قابل‌قبول نیست، ما باید محکم و قاطع حق مردم را طلب کنیم و از مسیرهایی که داریم بتوانیم حقابه هیرمند را بگیریم، این حقابه حق تاریخی مردم سیستان و بلوچستان است.

نماینده مردم تهران در مجلس بیان کرد: دولت افغانستان آگاه است که جمهوری اسلامی ایران همیشه کمک‌حال مردم افغانستان بوده است و در برهه‌های مختلف که مردم افغانستان سختی کشیدند، ما کمک‌رسان آن‌ها بودیم.

این دریغ‌کردن حق مردم ما، اخلاقی و جوانمردانه نیست.
امیدوارم عاقلان مردم افغانستان و هیئت حاکمه فعلی افغانستان به این نتیجه برسند که هرچه زودتر حق مردم هیرمند را با رهاسازی آبی که حق این مردم است، بدهند.

شاکری خاطرنشان کرد: مجلس شورای اسلامی چون ناظر بر جریانات امور است، نمایندگان مردم سیستان و بلوچستان از چندین سال قبل پیگیر این حقابه بودند، بنابراین ما این مسیر را ادامه می‌دهیم و امیدوارم دولت نیز همین مسیری را که پیش گرفته است، ادامه دهد، تا حق مردم گرفته شود.
 
انتهای خبر/


کد مطلب: 160683

آدرس مطلب :
https://www.asrehamoon.ir/news/160683/باید-محکم-قاطع-حق-مردم-حقابه-هیرمند-تأمین-شود-بهانه-های-مختلف-طالبان-قابل-قبول-نیست

عصر هامون
  https://www.asrehamoon.ir