کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

نماینده مردم زابل مطرح کرد:

ایران از پیگیری حقابه هیرمند عقب‌نشینی نمی‌کند

3 خرداد 1402 ساعت 12:32

نماینده مردم سیستان در مجلس شورای اسلامی گفت: بند کمال خان توسط بدخواهان بشریت یعنی استکبار جهانی بسته شده تا سیستان تخلیه شود، اما در بحث حقابه هیرمند، ما عقب‌نشینی نخواهیم کرد.


به گزارش پایگاه خبری عصرهامون به نقل از ایسنا؛ حبیب‌الله دهمرده بیان کرد: سفر اخیر ریاست جمهور به سیستان و بلوچستان باعث شد تا یک‌سری اقدامات لازم با دستور ایشان، در زمینه پیگیری حقابه هیرمند و وضعیت بحرانی منطقه سیستان به وزرای مربوطه داده شود.

وی ادامه داد: وزیر امور خارجه مأمور شد تا در زمینه مسائل مربوط به حقابه، پیگیری لازم را انجام دهد، به وزیر نیرو مأموریت داده شد تا در خصوص انتقال آب از دریای عمان به سیستان و بلوچستان، امکان‌سنجی در خصوص انتقال آب از حرمک، شیله، بندان، تالاب و...، بررسی و اقدامات لازم انجام را دهد، همچنین به وزیر کشور مأموریت داده شد تا دررابطه‌با معیشت و اشتغال مردم اقدامات لازم را انجام دهند.

عضو مجمع نمایندگان سیستان و بلوچستان در ادامه گفت: همه دستگاه‌ها دررابطه‌با بحران خشکسالی و اوضاع نابسامان مردم منطقه سیستان و بی‌آبی که در این منطقه وجود دارد پای‌کار آمده‌اند، اما چیزی که مهم است و همیشه دغدغه ما بوده این است که فرصت‌سوزی‌های فراوانی دراین‌خصوص انجام شده که دراین‌بین، مسئولان کوتاهی‌ بسیاری داشته‌اند.

ده‌مرده در خصوص بند کمال خان گفت: همه می‌دانند که این بند، توسط بدخواهان بشریت یعنی استکبار جهانی بسته شده تا سیستان، تخلیه شود، فرصت‌های بسیاری دررابطه‌با این بند ازدست‌رفته و باید از تمامی ظرفیت‌ها استفاده می‌شد، باید بحث انتقال آب از دریای عمان، پیگیری حقابه رودخانه هیرمند، آب‌های ژرف، جلوگیری از رسوب‌گذاری و... و همه با هم دیده شده و در دولت قبل، باید کار انجام می‌شد و تنها به پیگیری حقابه، خلاصه نمی‌شد که متأسفانه مسئولان در این زمینه کوتاهی کرده‌اند، اما در بحث حقابه هیرمند، ما حتی یک سانتیمتر هم از پیگیری آن، عقب‌نشینی نخواهیم کرد.

وی اضافه کرد: دررابطه‌با بحث حقابه رودخانه هیرمند هرآنچه که قانون شده، دولت مکلف است تا آن را اجرا کند و ما وظیفه نظارت بر اجرای کار را داریم، اما شیوه اجرا، برعهده دولت است و خودشان نحوه انجام کار را می‌دانند، اما خواسته ما این است که آب باید در رودخانه جاری شود تا وضعیت بحرانی مردم و منطقه سیستان به حالت عادی خودش بازگردد.

نماینده مردم سیستان در خانه ملت با بیان اینکه قرار است ظرف ۲ سال انتقال آب از دریای عمان انجام شود، گفت: در بحث انتقال آب از دریای عمان به منطقه، دولت باید کار را تسریع کند و بهترین کار برای سرعت‌بخشیدن به آن، شروع کار از چندین نقطه است؛ یعنی برای این منظور چندین جبهه کاری در نقاط مختلف در نظر گرفته تا هم سرعت کار بیشتر شود و هم کیفیت انجام کار به نحو شایسته‌ای صورت بگیرد.

انتهای خبر/


کد مطلب: 160788

آدرس مطلب :
https://www.asrehamoon.ir/news/160788/ایران-پیگیری-حقابه-هیرمند-عقب-نشینی-نمی-کند

عصر هامون
  https://www.asrehamoon.ir