تاریخ انتشار :پنجشنبه ۴ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۰۱:۱۸
حادثه‌سازی آتش بر مردم جنوب سیستان و بلوچستان ادامه دارد؛

جدال نا‌برابر آتش با زمین‌های کشاورزی سرباز

کمبود تجهیزات آتش‌نشانی و اطفاء حریق در جنوب سیستان و بلوچستان باعث بروز حادثه می‌شود.
جدال نا‌برابر آتش با زمین‌های کشاورزی سرباز
به گزارش پایگاه خبری عصرهامون، با شروع فصل گرما، از جمله مشکلاتی که با آن مواجهه هستیم، آتش‌سوزی در مناطق مختلف سیستان و بلوچستان است، در این روز‌ها به دلیل گرما‌ی هوا، وزش باد‌های شدید و کمبود آب خطر آتش‌سوزی مناطق روستایی و زمین‌های زراعی را تهدید می‌کند.

به دنبال وقوع این حوادث در وهله نخست، مراکز آتش نشانی گوش به زنگ خدمات‌رسانی هستند، کیفیت کار آتش‌نشانی به سرعت در رسیدن به محل حادثه و عملکرد مطلوب در هنگام انجام عملیات است که تمام این موارد علاوه بر توان نیرو‌ها با داشن تجهیزات مورد نیاز محقق می‌شود.

سیستان و بلوچستان با داشتن نخلستان‌های فراوان در حالی که از قطب‌های تولید خرما در کشور است، با گرم شدن هوا شعله‌های آتش دستاویز نخلستان‌ها می‌شود و شاهد از دست دادن نخل‌های بسیاری هستیم.

در این میان کشاورزانی که در طی سال با تلاش‌های بی‌وقفه و کار را رونق داده و زمینه‌های فراوری محصولات را فراهم ساخته‌اند به چشم نابودی محصولات تولیدی و خاکسترشدن نخل‌ها و درختانشان را می‌بینند.

کمبود تجهیزات آتش‌نشانی در بحران‌ها، فاجعه به بار می‌آورد

نبود تجهیزاتی همچون ماشین آتش‌نشانی در مقابله با حوادث آتش‌سوزی در همه مناطق استان سبب می‌شود تا در زمان بروزحادثه گا‌هاً خسارات جبران‌ناپذیری به مردم وارد شده و تاوان سنگینی را متحمل شوند.

یکی از شهروندان بخش کیشکور در مصاحبه با خبرنگار عصرهامون بیان کرد: عدم وجود‌ ایستگاه آتش نشانی سال هاست در این منطقه و روستا‌های اطراف آتش جان و مال مردم را در شعله‌های خود از بین می‌برد.

شهروند دیگری افزود: معضل آتش سوزی در منطقه کیشکور باعث آسیب رساندن به منازل، باغ‌ها و اموال شخصی و عمومی می‌شود، چند روز گذشته مسجد روستای حاجی آباد شهرستان سرباز در آتش سوخت، زبانه‌های‌های آتش به همت مردم روستا خاموش شد.

یک ماشین آتش‌نشانی خراب و پوشش ۱۶ روستا

یاسر ملک رئیسی، بخشدار کیشکور از توابع شهرستان سرباز در گفتگو با عصر‌هامون بیان کرد: نبود ماشین آتش‌نشانی در بخش کیشکور هر ساله برای روستاییان باعث ایجاد خسارت‌های بسیاری می‌شود.

وی افزود: به همت دهیار‌های منطقه کیشکور یک دستگاه ماشین آتش‌نشانی در سال‌های گذشته خریداری شد، این ماشین آتش‌نشانی روستا‌های نصیرآباد تا پل بندآب حدود۱۶ روستا را پوشش می‌دهد.

بخشدار کیشکور گفت: دورترین روستا تحت پوشش این منطقه در فاصله ۴۰ کیلومتری قراردارد که در صورت بروز حادثه باید مسافت برای کمک‌رسانی طی شود.

وی تصریح کرد: در پی آتش‌سوزی روستای حاجی آباد در ابتدای خرداد ماه سال جاری ماشین آتش‌نشانی در روستای نصیرآباد مستقر بود که این روستا فاصله هفت کیلومتری تا محل حادثه دارد، با‌توجه به این مسئله که تعداد بالای روستا‌های منطقه کیشکور و آتش سوزی‌های سالانه است باید ماشین و تجهیزات آتش نشانی بیشتر شود.

ملک رئیسی ادامه داد: ماشین آتش‌نشانی تهیه شده توسط دهیار‌های این منطقه از کار افتاده است و نیاز به تعمیر و سرویس مجدد دارد علاوه بر این نیروی کارآزموده و متخصص برای استفاده از این تجهیزات در منطقه حضور ندارد این عوامل سبب بیهوده و بلا استفاده ماندن این تجهیزات شده است.

اتصالات برق مهم‌ترین عامل آتش‌سوزی

بخشدار کیشکور اذعان کرد: هرساله در منطقه کشیکور شاهد آتش‌سوزی‌های فراوان هستیم علت اصلی این موضوع نوسانات برق است، عمده دلیل اتصالات برق مربوط به زیرساخت‌های ناکار‌آمد برق و استفاده از تجهیزات غیر استاندارد و سیم کابل‌های ضعیف‌تر از جریان مورد نیاز برق است.

وی گفت: علی رغم پیگیری برای ایجاد پست مستقل برق در منطقه کیشکور متأسفانه برق منطقه‌ای همکاری لازم برای برطرف کردن این مشکلات را ندارد، کیشکور برق پایدار ندارد و باید زیر ساخت‌های برق درست شود هرچند که تجهیزات آتش‌نشانی فراهم شود اگر مشکلات برق حل نشود بازهم شعله‌های آتش بر‌جان کشیکور زبانه می‌زند.

انتهای خبر/ https://asrehamoon.ir/vdciruaz5t1aqv2.cbct.html
نام شما
آدرس ايميل شما