تاریخ انتشار :شنبه ۶ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۰۷:۰۱
والدین غربالگری را فراموش نکنند؛

سه روز طلایی برای تشخیص کم‌کاری تیروئید نوزادان

سه تا پنج روزگی اول تولد طلایی‌ترین زمان برای تشخیص کم‌کاری تیروئید در نوزادان است.
سه روز طلایی برای تشخیص کم‌کاری تیروئید نوزادان
به گزارش پایگاه خبری عصرهامون به نقل از پهره؛ تیروئید یک غده‌ای است به شکل پروانه در جلوی گردن در پایین حنجره و بالای استخوان‌های ترقوه قرار گرفته است.

این غده دو نوع هورمون ترشح می‌کند به نام‌های T4 و T3 و كار این هورمون‌ها تنظیم چگونگی مصرف و ذخیره انرژی در بدن است.

در واقع تیروئید مسئول تنظیم سوخت‌وساز بدن است که عملکرد آن توسط غده دیگری در بدن به نام هیپوفیز تنظیم می‌شود.

هیپوفیز در مغز قرار دارد و با ترشح هورمون محرک تیروئید، باعث افزایش ترشح هورمون‌های تیروئید می‌شود که ممکن است این غده دچار کم‌کاری یا پرکاری شود.

کم‌کاری تیروئید شرایطی است که این غده قادر به تولید هورمون تیروئید کافی نیست و ازآنجاکه هدف اصلی هورمون تیروئید تنظیم متابولیسم بدن است و مبتلایان به این بیماری علائم مرتبط با کم‌شدن متابولیسم بدن را دارند.

این بیماری اختلالی است که در آن هورمون‌های تیروئید به‌اندازه کافی در جریان خون وجود ندارند و درنتیجه متابولیسم و سوخت‌وساز بدن نسبت به حالت طبیعی آهسته‌تر شده است.

این وضعیت زمانی رخ می‌دهد که به دلایل مختلفی غده تیروئید قادر نیست به‌اندازه نیاز بدن هورمون تولید و به خون آزاد کند.

چنین روندی باعث کندشدن متابولیسم و تحت‌تأثیر قرارگرفتن کل اندام‌های بدن می‌شود. هم مردان و هم زنان مستعد ابتلا به کم‌کاری تیروئید هستند اگرچه در زنان شیوع بیشتری دارد و امکان بروز کم‌کاری تیروئید در کودکان هم وجود دارد و حتی گاهی برخی نوزادان با اختلال کم‌کاری تیروئید به دنیا می‌آیند.

در این راستا میثاق دست‌پاک در گفتگو با خبرنگار ما بیان کرد: کم‌کاری مادرزادی تیروئید، بر اثر کمبود هورمون‌های تیروئید در بدو تولد یا پس از آن دیده می‌شود که در این بیماری سطح هورمون تیروکسین کمتر از میزان طبیعی است.

وی افزود: در بیشتر موارد کم‌کاری تیروئید در اثر اختلال غده در دوران جنینی و اختلال در سنتز هورمون‌های تیروئید اتفاق می‌افتد.

این مسئول تصریح کرد: هر نوزادی که متولد می‌شود، ممکن است به این بیماری مبتلا باشد.

وی ادامه داد: باتوجه‌به این که غده تیروئید بر همه جوانب سلامت تأثیر می‌گذارد، در صورت کنترل و تشخیص کم‌کاری تیروئید، اقدامات درمانی برای آن باید به‌سرعت شروع شود.

دست‌پاک خاطرنشان کرد: لزوم تشخیص به‌موقع کم‌کاری تیروئید از آن روی اهمیت دارد که سال‌های اول عمر، زمان تکامل مغز کودک بوده و تکامل طبیعی مغز وابسته به هورمون‌های تیروئید است و این بیماری در بدو تولد به‌ندرت علائم دارد و در صورت تشخیص می‌توان از عوارض برگشت‌ناپذیر و غیرقابل‌جبران آن جلوگیری کرد.

وی تصریح کرد: کم‌کاری مادرزادی تیروئید ۹۵ درصد موارد در بدو تولد، بدون علامت است و به‌ندرت با علائمی از قبیل، ورم اطراف چشم، خواب‌آلودگی، زبان بزرگ و زردی طولانی خود را نشان می‌دهد.

وی گفت: والدین باید در ۳ تا ۵ روز بعد از تولد جهت گرفتن نمونه از کف پای نوزاد خود و غربالگری به خانه‌های بهداشت مراجعه کنند.

انتهای خبر/
  https://asrehamoon.ir/vdcc0xqse2bqe48.ala2.html
نام شما
آدرس ايميل شما