کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

رئیس کمیته مرز مجلس:

پاکستان و افغانستان حق همسایگی را رعایت کنند

5 خرداد 1402 ساعت 22:18

رئیس کمیته مرز مجلس با تأکید بر رعایت حق همسایگی از سوی پاکستان و افغانستان، گفت: تأمین امنیت مرز‌ها و حقابه هیرمند طبق معاهدات بین‌المللی لازم‌الاجراست.


به گزارش پایگاه خبری عصرهامون، به نقل از خانه ملت شهریار حیدری با اشاره به نظارت میدانی هیئت اعزامی کمیسیون از مرز‌های سیستان و بلوچستان بیان کرد: دو کشور ایران و پاکستان در مورد مرزهای مشترک دغدغه‌هایی دارند، اما امروز تنها جمهوری اسلامی ایران نسبت به تأمین امنیت در این مرز‌ها فعال بوده و اقداماتی را انجام داده است.
 
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: مجلس و دستگاه دیپلماسی کشورمان بار‌ها اعلام کرده‌اند و بازهم تأکید می‌کنیم که اگر پاکستان در تأمین امنیت مرز‌ها توانایی ندارد، جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد تا در عمق مناسبی از خاک پاکستان امنیت ایجاد کند البته این موضوع مشروط به درخواست پاکستان است.
 
وی در ادامه اظهار کرد: پاکستان باید حق همسایگی را رعایت کند، زیرا تنش‌های مرزی که متأثر از برخی جریانات و با کمک تجهیزات سرویس‌های بیگانه رخ می‌دهد، به روابط ایران و پاکستان خدشه وارد می‌کند.
 
حیدری با اشاره به نتیجه ارزیابی بررسی‌های میدانی، افزود: خوشبختانه مرزبانی جمهوری اسلامی ایران از نیروهای شجاع و مقتدر برخوردار است و دستگاه‌های همکاری اطلاعاتی، ارتش و سپاه جمهوری اسلامی ایران هم در مرز‌ها اقدامات شایسته‌ای را انجام داده است.
 
حیدری در ادامه به پدیده دیگر سیستان و بلوچستان یعنی کم‌آبی اشاره کرد گفت: آب شرب ۵ شهرستان از حفر چاه نیمه‌های ۱، ۲، ۳ و ۴ تأمین می‌شود که ما در این سفر از آن‌ها بازدید کردیم. پیش‌ازاین هم کمیسیون امنیت دو ماه پیش نشستی را با حضور همه دستگاه‌ها اعم از وزارتخانه‌های نیرو و جهاد کشاورزی و امور خارجه و همچنین نمایندگان استان سیستان و بلوچستان برگزار و در سه حوزه ورود کرد.
 
وی افزود: اجرای پروتکل‌ها و معاهده هیرمند که در سال ۱۳۵۱ بین ایران و افغانستان در کابل منعقد شده باید اجرا شود، و نظام بین‌الملل بر پایه همین معاهدات بنا شده؛ لذا آب هیرمند هیچ زمانی نباید بر روی کشور ما بسته شود، متأسفانه مدتی است که آب قطع شده و چاه نیمه‌ها که آب شرب منطقه را تأمین می‌کنند، دچار تنش آبی شدند.
 
حیدری تأکید کرد: وزارت امور خارجه نیز باید این موضوع را مجدانه پیگیری کند البته ما انتظار داریم که کشور مسلمان و همسایه افغانستان، حق همسایگی را رعایت کند. ایران‌دوست و همسایه افغانستان است و امنیت افغانستان برای ما اهمیت دارد؛ لذا بهتر است که هیئت حاکمه سرپرستی افغانستان از معاهده مذکور پیروی کنند چرا که در طول تاریخ آب هیرمند جاری بوده و امیدواریم مشکل حل شود.
 
انتهای خبر/ س
 


کد مطلب: 160873

آدرس مطلب :
https://www.asrehamoon.ir/news/160873/پاکستان-افغانستان-حق-همسایگی-رعایت-کنند

عصر هامون
  https://www.asrehamoon.ir