تاریخ انتشار :چهارشنبه ۱۰ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۰۱:۲۰
هم‌جواری با بزرگ‌ترین رودخانه سرباز هم آب را به خانه مردم نیاورد؛

۲۰ روز قطعی آب در بزرگ‌ترین روستای راسک

دهستان جکیگور در کنار رودخانه بزرگ و پرآب سرباز، مردم آن ۲۰ روز بدون آب بودند.
۲۰ روز قطعی آب در بزرگ‌ترین روستای راسک
به گزارش پایگاه خبری عصرهامون، دهستان جکیگور در ۱۵ کیلومتری شهر راسک قرار دارد و بی‌آبی اهالی این روستا را سخت در مضیقه و تنگنا قرار داده و سبب بروز مشکلات متعددی در حوزه بهداشت، سلامت، کار و زندگی روزمره مردم این روستای شده است.

۲۰ روز قطعی آب در دهستان جکیگور اهالی این روستا را نگران و سرگردان کرده است.

برم یکی از اهالی جکیگور به خبرنگار ما گفت: قطعی آب آشامیدنی در این روستا با جمعیت ۷ هزارنفری سبب شده که ما برای استحمام و تهیه آب شرب به رودخانه مراجعه کنیم این در حالی است که هر کسی که منبع آب برای ذخیره داشته باشد با پولی حدود ۵۰۰ هزار تومان خریداری و از آن استفاده می‌کند؛ ولی تعدادی از مردم منبع ذخیره ندارند و با مشکلات فراوانی مواجه هستند.

دشتی یکی دیگر از شهروندان این روستا ادامه داد: مردم روستا برای تأمین آب آشامیدنی و استحمام خود با گالن و دبه به رودخانه کنار روستا می‌روند و آب موردنیاز خود را با مشقت فراوان تأمین می‌کنند که از مسئولین انتظار داریم این مشکل را هر چه سریع‌تر حل کنند.

وی گفت: در سال‌های گذشته تعدادی زیادی از کودکان این روستا‌ها در رودخانه سرباز غرق شده و جان خود را ازدست‌داده‌اند و نبود آب لوله‌کشی عامل بروز چنین فاجعه‌هایی است.

لوله‌های فرسوده مانع تأمین آب روستای جکیگور
آب دهستان جکیگور بافاصله ۳۰ کیلومتری از طرف سد پیشین از طریق لوله‌های فرسوده در مسیر تأمین می‌شود که گاهی اوقات لوله ترکیده و ترمیم آن برعهده اداره آب و فاضلاب شهرستان است که تعمیر آن زمان بر است.

یکی دیگر از شهروندان با بیان اینکه اداره راه‌وترابری شهرستان هم مانع جاگذاری لوله آب بر روی پل پیشین شده است، گفت: جای‌گذاری لوله روی پل پیشین باید با همکاری این دو ارگان صورت گیرد؛ اما همیشه مانع‌تراشی می‌کنند.

۱۵۰۰ متر لوله‌گذاری از چاه‌های جدید به خط اصلی در جکیگور انجام خواهد شد
مصطفی سیاسر، مجری طرح‌های محرومیت‌زدایی و جهاد آبرسانی سیستان و بلوچستان در گفتگو با خبرنگار ما با بیان اینکه مجتمع جکیگور طی سال‌های ۸۶ و ۸۷ آب‌رسانی آن تکمیل شده است، بیان کرد: در فاصله ۲۰ کیلومتری از دشت پیشین انتقال آب برای مجتمع روستایی با جمعیت بالا انجام می‌شود.

وی افزود: خط لوله انتقال آب از بستر رودخانه تأمین می‌شود و سیلاب سال‌های ۹۸ و ۹۹ باعث آسیب‌دیدگی این لوله‌ها شده و باتوجه‌به اینکه اصلاح و تعمیر هم صورت‌گرفته اما در مدت‌زمان گذشته دچار فرسودگی آب‌وخاک شده‌اند.

مجری طرح محرومیت‌زدایی و جهاد آب‌رسانی استان ادامه داد: لوله‌های انتقال آب تاکنون تعمیرات زیادی بر روی آن‌ها صورت‌گرفته و این مشکل تا پایان سال حل خواهد شد و با حفر چاه به خط انتقال اصلی کشیده خواهد شد.

شبکه توزیع آب جکیگور تا پایان سال اصلاح می‌شود
سیاسر اذعان کرد: ۴٠٠متر اصلاح لوله در بستر رودخانه و هزار و ۵۰۰ متر از چاه جدید به خط اصلی وصل می‌شود و علاوه بر این توسعه شبکه توزیع باید تا پایان سال اصلاح شود.

وی گفت: در این مدت آب‌رسانی به‌صورت سیار در این روستا‌ها انجام می‌شود و در صورت بروز مشکل اهالی می‌توانند به شورای روستا مراجعه کنند.

مجری طرح محرومیت‌زدایی و جهاد آب‌رسانی استان با بیان اینکه لوله‌گذاری به دلایل فنی بر روی پل پیشین ایجاد نخواهد شد، اظهار کرد: با بررسی اداره راه‌وترابری جای‌گذاری لوله بر روی پل پیشین تشکیل نمی‌شود و تغییرات فنی در این پل به هم می‌خورد؛ چراکه وزن ثابت و سیار در طراحی پل سنجیده نشده و با ترسیم نقشه جدید بهترین مسیر لوله‌گذاری بستر رودخانه سرباز است.

انتهای خبر/ ف https://asrehamoon.ir/vdcaawn6o49nio1.k5k4.html
نام شما
آدرس ايميل شما