تاریخ انتشار :سه شنبه ۹ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۰۹:۳۳
گروه‌های جهادی تشنه خدمت به مردم در تمامی بحران‌ها؛

وقتی رزمندگان عرصه محرومیت‌زدایی امیدبخش زندگی محرومان می‌شوند

مسئول گروه جهادی صراط مستقیم گفت: گروه‌های جهادی رزمندگان عرصه محرومیت‌زدایی و ادامه‌دهنده راه و آرمان‌های سنگرسازان بی‌سنگر هستند‎.‎
وقتی رزمندگان عرصه محرومیت‌زدایی امیدبخش زندگی محرومان می‌شوند
به گزارش پایگاه خبری عصرهامون، حجت‌الاسلام هاشم رعنایی در گفتگو با خبرنگار زاهدنیوز بیان کرد: گروه جهادی صراط مستقیم یکی از این گروه‌های فعال ثبت شده در سپاه پاسداران بوده است که از تعدادی جوانان و نوجوانان پای‌کار تشکیل شده که دغدغه خدمت به هم‌نوع خصوصاً در نقاط مختلف سیستان و بلوچستان را سرلوحه کار خود قرار دادند.

وی افزود: آغاز فعالیت این گروه جهادی از سال ۹۴ با فعالیت‌های خودجوش در امر خدمت‌رسانی به محرومان آغاز شد و در عرصه‌های محرومیت‌زدایی و فرهنگی به فعالیت خود ادامه داد.

با کار جهادی بن‌بست‌ها می‌شکند

مسئول گروه جهادی صراط مستقیم با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه «با کار جهادی بن‌بست‌ها می‌شکند»، ادامه داد: همان‌طور که امام خامنه‌ای مدظله‌العالی فرمودند ما جز با کار جهادی و کار انقلابی نخواهیم توانست این کشور را به سامان برسانیم. در همه بخش‌ها، کمربسته بودنِ مثل یک جهادگر لازم است‌؛ این اگر بود، کارها راه می‌افتد؛ این اگر بود، بن‌بست‌ها باز می‌شود، شکافته می‌شود؛ [یعنی] کار فراوان، پُرحجم و باکیفیّت و مجاهدانه و انقلابی. انقلابی یعنی چه؟ بعضی خیال می‌کنند وقتی می‌گوییم انقلابی، یعنی بی‌نظم؛ نخیر، اتّفاقاً یکی از خطوط اصلی انقلابی‌گری، نظم است؛ منتهی انقلابی، یعنی اینکه خودمان را سرگرم کارهای حاشیه‌ای و تشریفاتی و زرق‌وبرقی و مانند اینها نکنیم.

وی خاطرنشان کرد: این گروه جهادی هم اکنون با ۵۰ نفر اعضا متشکل از ۲۰ خانم و ۳۰ آقا در عرصه‌های محرومیت‌زدایی، ساخت سرویس بهداشتی، توزیع جهیزیه و بسته‌های کمک معیشتی، توزیع نوشت‌افزار، توزیع بسته‌های بهداشتی به‌ویژه در ایام کرونا مانند توزیع ماسک و مواد ضدعفونی‌کننده و شست‌وشوی معابر، توزیع البسه و طبخ غذا و غیره اقدام به ارائه خدمات بی‌منت به مردم نیازمند در مناطق کم‌برخوردار و حاشیه‌نشین کرده است.

گروه‌های جهادی نماد تلاش خداپسندانه در عرصه خدمت به مردم هستند

این مسئول با بیان اینکه گروه‌های جهادی نماد تلاش خداپسندانه در عرصه خدمت به مردم هستند، ادامه داد: گروه‌های جهادی که مشغول خدمت‌رسانی، محرومیت‌زدایی و ساخت‌وساز در مناطق محروم و حاشیه‌نشین هستند، از اجر معنوی برخوردار و خدمت بی‌منت آنان مورد رضایت خداوند و مردم است.

وی با اشاره به اینکه اعضای این گروه جهادی بدون کوچک‌ترین چشم داشت و به‌صورت آتش‌به‌اختیار وارد میدان عمل می‌شوند، اضافه کرد: خدماتی که از سوی این گروه‌های جهادی ارائه می‌شود، به‌صورت رایگان است، الگوی گروه‌های جهادی سیره و منش شهدا بوده و تفکر و روحیه آنان جهادی و بسیجی است و با این تفکر پادررکاب، برای رفع مطالبات مردم گام بردارند.

رعنایی در بخش دیگر سخنان خود به انجام فعالیت‌های فرهنگی توسط گروه جهادی صراط مستقیم اشاره کرد و افزود: یکی از مهم‌ترین عرصه‌های فعالیت این گروه جهادی، عرصه فرهنگی است، به‌ویژه در مناسبت‌های مختلف ملی و مذهبی با برپایی ایستگاه‌های صلواتی، کاروان شادی در مناطق مختلف و نورافشانی در شب‌های منتهی به اعیاد و همچنین طبخ و توزیع غذا، برنامه‌های سخنرانی و اهدا جایزه و... اقدام به ارائه فعالیت می‌کند.

وی گفت: طبخ و توزیع سالانه قریب به ۱۵ هزار پرس غذای گرم و سرد، توزیع ۱۰ سری جهیزیه به نیازمندان شناسایی شده توسط گروه جهادی، ساخت و تجهیز ابزار و وسایل برای تکمیل بیش از ۵۰ چشمه سرویس بهداشتی با کمک خیرین، توزیع قریب به ۱۰ هزار بسته معیشتی از دیگر خدماتی به شمار می‌رود که توسط گروه جهادی صراط مستقیم از بدو تشکیل تاکنون انجام شده است.

‏۳۰۰ خانوار شیعه و سنی تحت پوشش این گروه جهادی هستند

این مسئول با بیان اینکه حدود ۳۰۰ خانوار شیعه و سنی در شهرستان‌های زاهدان، زابل و سراوان تحت پوشش این گروه جهادی هستند، ادامه داد: یکی از موضوعاتی که در عرصه محرومیت‌زدایی در دستور کار قرار دارد، تهیه و توزیع لوازم‌التحریر بین دانش‌آموزان است به‌این‌علت که معتقد هستیم هیچ دانش‌آموزی نباید از تحصیل باز بماند؛ در این راستا حدود چهارهزار بسته نوشت‌افزار با رعایت و حرمت کرامت انسانی بین دانش‌آموزان بی‌بضاعت شناسایی شده، اهدا شده است.

وی گفت: تأمین گوشت گرم گوسفند و مرغ برای خانواده‌های بی‌بضاعت در ایام مختلف سال یکی دیگر از اقدامات این گروه جهادی است، ذبح ماهانه دو گوسفند و توزیع گوشت بین افراد و خانواده‌های نیازمند انجام می‌شود، علاوه‌برآن کمک به سادات نیز در دستور کار است.

گروه‌های جهادی تشنه خدمت به مردم در تمامی بحران‌ها هستند

رعنایی با بیان اینکه گروه‌های جهادی تشنه خدمت به مردم در تمامی بحران‌ها و عرصه‌ها هستند، تأکید کرد: با توجه شرایط بحرانی ناشی از بارندگی، جاری‌شدن آب در معابر و سیلاب یا ورود آب به منازل مناطق حاشیه‌نشین علاوه بر تلاش بسیج و سپاه و دستگاه‌های اجرایی، اعضای این گروه‌های جهادی نیز همیشه پای‌کار بوده و اقدام به ارائه خدمت به مردم می‌کند.

وی اضافه کرد: در بحث ارائه خدمات بهداشتی درمانی نیز تلاش این گروه جهادی بر آن است تا با شناسایی بیماران نیازمند به‌ویژه در مناطق حاشیه شهرها، آنها را برای مداوا به مؤسسات خیریه معرفی کند تا از رنج بیماری آنها کاسته شود و در سنوات گذشته این روند با همکاری کادر بهداشت و درمان صورت‌گرفته است.

مسئول گروه جهادی صراط مستقیم در بخش دیگر سخنان خود به نقش گروه‌های جهادی در رفع مطالبات و نیازهای مردمی اشاره کرد و افزود: باهمت جهادی باید از نزدیک مشکلات و دغدغه‌های مردم را دید و حتی سعی کرد در آن فضا زندگی کرد، این چیزی است که ما در انجام امور جهادی با آن مواجه شده‌ایم و می‌طلبد که مسئولان هم جهادی پای‌کار باشند و برای رفع مطالبات مردم تلاش کنند؛ امید که توفیق خدمت همیشگی به مردم را داشته باشیم‎.‎

وی خاطرنشان کرد: قطعاً انجام فعالیت‌های خیرخواهانه و دعای خیر نیازمندان برکات زیادی در زندگی فردی ما داشته است، از جمله این برکات تقویت امید به زندگی و ایجاد انگیزه برای حضور در محلات کم‌برخوردار و حاشیه‌نشین، ترویج روحیه نشاط و کار و ایجاد باور در میان اهالی این مناطق نسبت به توانایی‌های بومی خود برای حل مسائل و مشکلات آنها است.

نبض آتش‌به‌اختیار در دست گروه‌های جهادی

رعنایی با بیان اینکه اعضای این گروه جهادی به‌صورت آتش‌به‌اختیار برای پیگیری خواسته‌های مردمی گام برمی‌دارند، گفت: خیران و افراد علاقه‌مند و کسانی که واقعاً پای‌کار هستند خودشان به‌صورت خودجوش در این مسیر همراه ما می‌شوند گاهی اوقات با ارسال یک پیامک یا برقراری تماس تلفنی به خیران مشکلات را حل می‌کنیم.

وی در ادامه به بیان پاره‌ای از مشکلات گروه‌های جهادی اشاره کرد و افزود: یکی از عمده مشکلات در بحث ساخت‌وساز خانه‌های محرومین است، باتوجه‌به اینکه این خانه‌ها در مناطق حاشیه‌نشین بوده و فاقد سند هستند، حین ترمیم و بازسازی آنها متأسفانه شهرداری مانع تداوم کار می‌شود؛ از سوی دیگر موازی‌کاری و عدم یکپارچگی بین دستگاه‌های اجرایی و گروه‌های جهادی یکی دیگر از چالش‌ها است که همخوانی و همکاری در این زمینه حرف اول را می‌زند.

رعنایی خاطرنشان کرد: گروه‌های جهادی می‌توانند نقش مهمی در حل مشکلات جامعه و در صدر آنها مشکلات اقتصادی شامل فقر و مشکلات معیشتی داشته باشند، خدمت‌رسانی به محرومین و نیازمندان مشی و روش اسلام بوده و گروه‌های جهادی با خدمت‌رسانی بیشتر به مردم می‌توانند به وظیفه خود برای معرفی چهره واقعی اسلام به جامعه عمل کنند‎.‎

گروه‌های جهادی از مردم و برای مردم هستند

مسئول گروه جهادی صراط مستقیم زاهدان با بیا اینکه گروه‌های جهادی از دل مردم شکل‌گرفته و برای خدمت به مردم در حال فعالیت با محوریت «خدمت بی‌منت» هستند، افزود: گروه‌های جهادی در کنار تمامی نهادهای دولتی و حمایتی، در راستای محرومیت‌زدایی از سطح جامعه فعالیت می‌کنند و تا کنون نیز توانسته‌اند مشکلات قابل‌توجهی از مردم خصوصاً ساکنان مناطق حاشیه‌نشین را حل کنند.

وی تأکید کرد: در قالب گروه‌های جهادی، افراد مختلف از هر دین و مذهب و جنسیتی، در کنار هم به مردم مناطق محروم خدمت بی‌منت می‌کنند؛ اما برای تسریع این امور نیازمند توجه همگانی و تسهیل امور هستیم.

وی خاطرنشان کرد: خیرین و دستگاه‌های حمایتی از ظرفیت گروه‌های جهادی برای انجام نیت خود در حوزه محرومان بهره‌گیری کنند چرا که اعضای این گروه‌ها، نه‌تنها محرومان را از قبل شناسایی کرده‌اند؛ بلکه عمده مشکلات آنان را دانسته و بهتر می‌توانند به آنان ارائه خدمات کنند.

مسئول گروه جهادی صراط مستقیم در بخش پایانی سخنان خود به بیان خاطره‌ای از این گروه جهادی پرداخت و اظهار کرد: به یاد دارم ماه مبارک رمضان بود که بعد از اقامه نماز ظهر اقدام به توزیع بسته‌های معیتشی بین خانواده‌های نیازمند «بدون سرپرست» کردیم، در همین حین یک خانم دست‌هایش را به سمت آسمان بالا کرد و دعا می‌کرد و می‌گفت «امشب نان خشک نداشتم به بچه‌هایم بدهم از زندگی‌تان بهره ببرید مادر»؛ به‌قدری این دعا برایمان لذت‌بخش بود که بهترین خاطره‌مان شد؛ یا هنگامی که برای منطقه سیستان اقدام به ارسال بسته‌های معیشتی می‌کردیم خانواده‌های زیادی تماس گرفته و قدردانی و دعای خیر می‌کردند که این دعاها برکات زیادی برای ما دارد.

به گزارش زاهدنیوز‎ ‎در حال حاضر دو هزار و ۱۳۰ گروه جهادی در نقاط مختلف سیستان و بلوچستان در حال ارائه «خدمت بی‌منت» به مردم هستند‏‎.

انتهای خبر/
https://asrehamoon.ir/vdcbg8b80rhb0gp.uiur.html
نام شما
آدرس ايميل شما