تاریخ انتشار :چهارشنبه ۱۰ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۰۹:۵۶
یکی از مهم‌ترین و معروف‌ترین لقب‌های امام رضا (ع) عالم آل محمد است.
معروف‌ترین لقب امام رضا (ع) عالم آل محمد است
به گزارش پایگاه خبری عصرهامون به نقل از شستون؛ دهه کرامت یادآور لطیف‌ترین علائق و مهر و وفاهای کم‌نظیر یک خواهر نسبت به مقام شامخ و معنوی برادر است.

امام رضا(ع) در سال ۱۴۸ هجری قمری در شهر مدینه به دنیا آمد. پدر ایشان امام موسی‌بن‌جعفر (ع) یعنی امام هفتم شیعیان و مادرشان بانویی بزرگوار و خردمند به نام (نجمه) بود امام رضا (ع) در سالی متولد شد که پدربزرگشان یعنی امام جعفر صادق (ع) در همان سال به شهادت رسید.

امام بزرگوار دارای لقب‌های متعددی است. از جمله معروف‌ترین این القاب؛ رضا، عالم آل محمد، غریب الغرباء، شمس الشموس و معین الضعفاء است و اسم وی علی نام دارد.  

دوران کودکی و جوانی امام در مدینه گذشت. اخلاق نیکو، دانش فراوان، ایمان و عبادت بسیار از ویژگی‌هایی بود که امام داشتند، از خوش‌اخلاقی امام سخن بسیار گفته‌اند در این جا به چند نمونه اشاره خواهم کرد: هیچ‌گاه با سخن خود دیگران را آزار نداد، سخن هیچ‌کسی را قطع نکرد، به نیازمندان بسیار کمک می‌کرد، با خدمتگزاران خود بر سر یک سفره می‌نشست و غذا می‌خورد و همیشه چهره‌ای خندان داشت.

امام از شخصیت علمی ویژه‌ای برخوردار بود
امام رضا(ع) جایگاه علمی ویژه‌ای داشت او از دانشی سرشار بهره‌مند بود و این برجستگی علمی او در رویارویی با دانشمندان ادیان و مذاهب دیگر بهتر آشکار می‌شد، جلسات و محافلی که علما و دانشمندان مختلف گرد هم می‌آمدند و به بیان دیدگاه‌ها و نظرات خویش می‌پرداختند در آن زمان رونق خاصی داشت حاکمان آن عصرگاه برای جلوه‌دادن شکوه دربار خویش گاه به‌منظور گرایش دانشمندان به دربار و زمانی برای این که بر عقیده کسی چیره شوند، در کنار مجالس دیگر به برگزارکردن نشست‌های علمی نیز می‌پرداختند این محافل که به جلسات مناظره معروف بود بهترین مکان برای ابراز شایستگی‌های علمی افراد به شمار می‌رفت.

در عصر امام رضا (ع) این نوع مناظره‌ها رواج داشت که هرگاه همه دانشمندان جمع می‌شدند و به گفتگو می‌پرداختند و سرانجام در پاسخ دیگران فرو می‌ماندند دست به دامان امام رضا (ع) می‌شدند تا بر حقانیت مطلب خویش گواهی دهند.

یکی از مهم‌ترین و معروف‌ترین لقب‌های امام رضا (ع) عالم آل محمد است، این که از میان همه امامان شیعه حضرت امام رضا (ع) به این لقب شهرت یافته است خود دلیل برجستگی آن امام از جهت دانش‌های رایج در زمان خویش است.

اباصلت که یکی از یاران امام است از برادرزاده امام رضا (ع) روایتی نقل کرده و می‌فرماید: امام موسی‌بن‌جعفر (ع) به فرزندانش می‌فرمود برادرتان علی بن موسی یعنی امام رضا عالم آل محمد است، نیازهای دینی خود را از وی فرابگیرید و آن چه را به شما آموزش می‌دهد به یاد داشته باشید؛ زیرا پدرم امام صادق (ع) بارها به من می‌فرمود عالم آل محمد در نسل توست وای کاش من می‌توانستم او را ببینم.

امام رضا(ع) در حدیثی می‌فرماید: در حرم پیامبر (ص) می‌نشستم و دانشمندان مدینه هرگاه در مسئله‌ای با مشکل روبرو می‌شدند و از حل آن ناتوان می‌ماندند به‌سوی من رو می‌آوردند و پاسخ می‌گرفتند.

در حدیثی دیگر عبدالسلام هروی نقل کرده که در بیشتر نشست‌های علمی امام رضا (ع) حاضر بوده است و هیچ‌کسی را از امام رضا (ع) داناتر ندیدم و هر دانشمندی که او را دیده به دانش برتر او گواهی داده است در نشست‌هایی که گروهی از دانشوران و فقیهان و دانایان ادیان گوناگون حضور داشتند بر تمامی آنها چیره شد تا آن جا که همه آنان به ناتوانی علمی خود و برتری امام اعتراف کردند و گواهی دادند که نشان از شخصیت علمی امام رضا (ع) است.

یکی از نکاتی که در بررسی شخصیت علمی امام موردتوجه همگان قرار گرفته و آن را بازگو کرده‌اند این است که امام رضا (ع) با هر گروهی به زبان خودشان سخن می‌گفت و به تعبیر اباصلت شیواترین و داناترین مردم به هر زبان و فرهنگی بود.

به قلم حجت‌الاسلام‌والمسلمین کاظم بامری رئیس‌دفتر امام‌جمعه سراوان

انتهای خبر/ https://asrehamoon.ir/vdcdkf0fsyt09z6.2a2y.html
نام شما
آدرس ايميل شما

مهم ترین اولویت دستگاه اجرایی در استان از نگاه شما چه باید باشد؟
توجه به زیرساخت ها در استان
توزیع عادلانه ارزاق عمومی و کالاهای اساسی
مرتفع نمودن مشکلات فرهنگی و آسیب های اجتماعی
برخورد با مفاسد اقتصادی و ویژه خواری ها