تاریخ انتشار :چهارشنبه ۱۰ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۳:۳۱
رهاورد هفتمین تالاب بین المللی دنیا برای سیستان؛

اینجا زندگی سال‌هاست خاکی است/ دفن انبار غله ایران زیر تلّی از شن!

با شروع فصل طوفان‌ها در شمال سیستان و بلوچستان بسیاری از روستاهای این منطقه در زیر خاک مدفون شدند.
اینجا زندگی سال‌هاست خاکی است/ دفن انبار غله ایران زیر تلّی از شن!
به گزارش پایگاه خبری عصرهامون، خشکسالی، عدم بارش نزولات آسمانی و عدم تحقق حقابه رودخانه هیرمند سال‌هاست که سیستان را با چالش جدی روبرو کرده است و موجب ازبین‌رفتن کشاورزی، دامداری و دامپروری در این نقطه از کشور شده است.
 
دراین‌بین اما وزش بادهای ۱۲۰ روزه که روزگاری یک نعمت و فرصت برای سیستان به شمار می‌رفت امروز یک تهدید جدی برای سلامتی مردم شده است.
 
با آغاز فصل طوفان‌ها در سیستان بسیاری از مناطق و به‌خصوص روستاها در معرض هجوم شن‌های روان قرار می‌گیرد که زندگی را برای مردم سخت و دشوار می‌کند.
 
زندگی‌مان در زیر خاک مدفون شده است
دهمرده که ساکن یکی از روستاهای شهرستان هیرمند است در گفتگو با خبرنگار ما بیان کرد: متأسفانه با وزش باد شن‌های ناشی از خشکسالی‌ها در بستر رودخانه‌ها به سمت روستاها هجوم و علاوه بر بروز بیماری‌های تنفسی برای مردم نیز این شن‌ها وارد خانه‌ها نیز می‌شود.
 
وی ادامه داد: متأسفانه برخی از مواقع که بادها در شب تشدید پیدا می‌کند صبح که از خواب بیدار می‌شویم خانه و زندگی‌مان در زیر خاک مدفون می‌شود.
 
میرشکار یکی دیگر از اهالی ساکن در روستاهای بخش قرقری شهرستان هیرمند نیز در گفتگو با خبرنگار ما گفت: وقتی فصل بادها شروع می‌شود اوضاع زندگی ما اصلاً خوب نیست و هر روز در حال جارو و تخلیه شن‌های روان از داخل خانه‌های خود هستیم.
 
این شهروند ادامه داد: امسال اوضاع آن‌قدر سخت و دشوار شده است که مجبور به مهاجرت هستیم و باید خانه و زندگی خود را رها کنیم.
 
بسیاری از روستاهای حوزه سیستان و به‌خصوص شهرستان هیرمند در معرض هجوم شن‌های روان قرار دارد، به‌طوری که بخش عمده روستاهای این شهرستان در زیر خاک مدفون شده است.
 
در همین راستا و در اجرای طرح مردم‌یاری نیروی زمینی ارتش، نیروهای ارتشی به کمک مردم شمال استان آمده‌اند.

امدادرسانی به ۳۰ روستا در شمال سیستان و بلوچستان 
محمدی نسب فرمانده تیپ ۱۵۸ شهید کشاورزان ارتش باتوجه‌به اینکه شروع بادها در منطقه سیستان مشکلات فراوانی را برای مردم به وجود آورده است در اقدامی با بسیج ماشین‌آلات مهندسی در ارتش شروع به خاک‌برداری و رمل زدایی و تسهیل خیابان‌ها و کوچه‌های روستاهای شمال استان انجام داده‌ایم، افزود: تقریباً کار تخلیه شن‌های روان را از چند روز گذشته و از روستای گمشاد در نقطه صفر مرزی آغاز کرده‌ایم.
 
وی تصریح کرد: هم چنین در قالب طرح مردم‌یاری ارتش خانواده‌های محروم در شمال استان را شناسایی و کمک‌های مردم‌یاری را به آن‌ها ارائه داده‌ایم.

محمد نسب عنوان کرد در همین راستا ۲۰ میلیارد ریال برای امدادرسانی به ۳۰ روستای متأثر از خشکسالی در منطقه سیستان از سوی ارتش کمک‌رسانی شده است.
 
عدم تأمین حقابه سیستان، ازمیان‌رفتن پوشش گیاهی و بی‌توجهی در انجام اقداماتی از جمله مالچ پاشی موجب تشدید طوفان‌های شن در این نقطه از کشور است و می‌طلبد تا مسئولان امر برای جلوگیری از تخلیه روستاها اقدامات مؤثری را انجام دهند.
 
انتهای خبر/ س https://asrehamoon.ir/vdchqznzm23n-vd.tft2.html
نام شما
آدرس ايميل شما