تاریخ انتشار :پنجشنبه ۱۱ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۲:۲۷
مدیرکل شیلات آب‌های داخلی سیستان و بلوچستان خبر داد:

افت آب چاه نیمه‌ها و آسیب به اشتغال صیادان

مدیرکل شیلات آب‌های داخلی سیستان و بلوچستان از آسیب رسیدن به صید و صیادی در اثر افت آب چاه نیمه‌ها خبر داد.
افت آب چاه نیمه‌ها و آسیب به اشتغال صیادان
به گزارش پایگاه خبری عصر هامون، عیسی میرانی شاهرودی بیان کرد: باتوجه‌به گزارش سال ۱۴۰۱، جمع تولید ماهی‌های سرد آبی و گرم آبی استان ما ۱۸ هزار و ۱۴۲ تن بوده است.

وی ادامه داد: این رقم شامل تولید ماهی‌های سرد آبی و گرم آبی در استخرها و تولید ماهی در منابع آبی، آب‌بندان‌ها و سدها بوده است.

شاهرودی افزود: تولید ماهی‌های گرم آبی در تمام نقاط از حوزه شمال استان تا کرانه‌های دریای عمان است و ماهی‌های سرد آبی نیز بیشتر در حوزه شمال استان تا سروان است.

وی با اشاره به افت آب چاه نیمه‌ها گفت: باتوجه‌به کم‌شدن میزان آب چاه نیمه‌ها و به دلیل اینکه حدود دو سال است آورد آب رودخانه هیرمند از افغانستان را نداشتیم، صید و صیادی کاهش پیدا کرده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر در سیستان و بلوچستان بیشتر فعالیت‌های آبزی‌پروری در استخرهای خرد انجام می‌شود.

شاهرودی یادآور شد: این مسئله علاوه بر کاهش صید و صیادی، در حوزه آبزی‌پروری نیز آسیب‌زننده بوده و تأثیر منفی داشته است.

وی خاطرنشان کرد: وضعیت آب استان سیستان و بلوچستان وابسته به کشور افغانستان است و باید پیگیر موضوع حقابه باشیم. این مسئله از طریق دیپلماسی در حال پیگیری است و امیدواریم مشکلات مربوط به آب از طریق حقابه حل شود.

وی ادامه داد: در شرایط فعلی نیز برای جبران کم‌آبی، طرح‌هایی برای آبزی‌پروری در حوزه آب‌های خرد انجام می‌دهیم، از جمله این اقدامات پرورش ماهی در آب‌های شور و لب‌شور است.

وی افزود: گونه‌هایی که شرایط آب‌های شور و لب‌شور را تحمل می‌کنند، مثل ماهیان سرد آبی که به کیفیت آب حساس نیستند در این آب‌ها پرورش داده می‌شوند. اخیراً نیز پرورش میگو به شکل پایلوت در شرایط گلخانه‌ای انجام می‌دهیم.

مدیرکل شیلات آب‌های داخلی استان سیستان و بلوچستان توضیح داد: باتوجه‌به تغییر شرایط آبی و تلاش برای کمتر آسیب‌دیدن اشتغال مردم منطقه، یک‌سری اقدامات در حوزه آبزی‌پروری در دست انجام است و قطعاً از چنین اقداماتی حمایت خواهیم کرد.
 
انتهای خبر/ https://asrehamoon.ir/vdcfxydy1w6dvya.igiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما

مهم ترین اولویت دستگاه اجرایی در استان از نگاه شما چه باید باشد؟
توجه به زیرساخت ها در استان
توزیع عادلانه ارزاق عمومی و کالاهای اساسی
مرتفع نمودن مشکلات فرهنگی و آسیب های اجتماعی
برخورد با مفاسد اقتصادی و ویژه خواری ها