تاریخ انتشار :پنجشنبه ۱۱ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۳:۰۶
حکایت این روزهای شهروندان سیب و سورانی که با وجود سد ماشکید و حجم قابل‌توجه آب، با کمبود مواجه کرده است.
عدم تکمیل شبکه آبرسانی سد ماشکید معضلات بی‌آبی را تشدید کرد
به گزارش پایگاه خبری عصرهامون، آب یک فاکتور مهم و حیاتی برای فعالیت‌های انسانی است و به‌عنوان عامل مهمی برای توسعه شهرها موردتوجه قرار می‌گیرد.

سد ماشکید با ظرفیت ۶۷ میلیون مترمکعب باهدف جلوگیری از سیلاب‌های مخرب و به‌منظور تأمین ۴ میلیون مترمکعب آب  شرب مصرفی شهروندان و کشاورزی بر روی رودخانه ماشکید احداث شده است.

 عملیات اجرایی این پروژه سال ۸۵ آغاز و در طی مدت پنج سال با هزینه ۴۰۰ میلیاردریالی به بهره‌برداری رسید و آبگیری این سد با حضور وزیر نیرو در سال ۱۳۹۳ انجام شد و پس از آبگیری تاکنون بیش از ۲۷ میلیون مترمکعب آب در این سد تبخیر شده است.

سال ۱۳۹۷ مقام عالی دولت در استان سیستان و بلوچستان گفت: براي بهره‌مندی مردم اين منطقه از سد ماشکيد بايد هر چه زودتر خط انتقال آب از اين سد به بهره‌برداری برسد.

استاندار وقت با حضور در شهرستان از نزدیک مشکلات اجرایی طرح  تصفیه‌خانه در حال احداث و خط انتقال آب به شهرهای سوران، هیدوچ و مهرستان را بررسی کرد و گفت برای این طرح امسال ۱۴ میلیارد تومان هزينه تخصیص‌داده‌شده است که کل اعتبار آن به ۲۰۰ میلیارد تومان می‌رسد، پروژه خط انتقال و تصفیه‌خانه آب شرب شهر سوران از سد ماشکید در صورت تأمین اعتبار تا سه سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

مجیب حسنی فرماندار وقت سیب و سوران در سال ۱۳۹۹ در گفتگو با خبرگزاری‌ها عنوان کرد: روند تکمیل عملیات پروژه آب‌رسانی از سد ماشکید به شهر سوران به دلیل عدم تأمین اقلام موردنیاز با کندی روبه‌رو شده است، انتظار می‌رود که آب و فاضلاب استان با تأمین اقلام موردنیاز گامی مؤثر جهت بهره‌برداری به‌موقع این پروژه برای تأمین آب شهر سوران و روستای سیب بردارد.

وعده‌های مسئولان به مردم باید عملی شود

علت عمده گلایه‌های مردم و شهروندان از مسئولان، عمل‌نکردن به وعده‌ها است، ازاین‌رو وعده‌های مسئولان به مردم باید عملی شود.

در ماه مبارک رمضان سال ۱۴۰۱ مدیرعامل آبفای سیستان و بلوچستان جهت بررسی میدانی وضعیت آب شرب شهروندان سیب و سورانی در شهرستان حضور یافت  و پس از بررسی برنامه‌هایی را جهت رفع تنش آبی در شهرستان به مردم و مسئولین محلی ارائه داد.

جناب مدیرعامل آیا برنامه‌های شما در سیب و سوران اجرایی شده است؟ وعده نصب مخزن ۵۰۰ در ورودی شهر سیب فقط تا مرحله طراحی پیشرفت داشته است، تخصیص اعتبار جهت ترمیم شبکه فرسوده آب شهر سوران که از اصلی‌ترین مشکلات شهر سوران در زمان تنش آبی، شبکه فرسوده است به کجا رسید؟

باتوجه‌به بررسی‌ها و اخبار دریافتی از منابع آگاه  نیاز سالانه شهروندان سیب و سورانی به آب شرب ۳ میلیون مترمکعب است که همین مقدار آب سالانه در سد ماشکید تبخیر می‌شود و نیاز است که برنامه‌ریزی مناسبی جهت تسریع در روند اجرای خط انتقال آب به شهر سوران صورت گیرد.

استاندار جهادی و مردمی سیستان و بلوچستان در جریان سفر به شهرستان سیب و سوران عنوان کرده بود که عملکرد مسئولین در تمامی عرصه‌ها به‌صورت مدون و هر سه ماه یکبار مورد ارزیابی قرار می‌گیرد حال باگذشت بیش از سه ماه از حضور جنابعالی در شهرستان هیچ تغییر مثبتی در حوزه آبی شهرستان سیب و سوران ایجاد نشده است.

جناب استاندار مردم تشنهٔ سیب و سوران منتظر اقدامات جهادی در روند اجرای خط انتقال آب ماشکید هستند.

پروژه خط انتقال آب ماشکید باید سریعاً اجرایی و به بهره‌برداری برسد

باتوجه‌به گلایه‌های مردمی از وضعیت آب شرب شهرستان دهانی، مدیر آب و فاضلاب شهرستان در گفتگو با خبرنگار عصرهامون بیان کرد: اقداماتی مانند حفر و تجهیز چاه جدید ته زنی چاه‌های آب جهت کاهش تنش آبی در سال جاری انجام شده است و تا حدودی تنش آبی شهرستان بر طرف شده است.

 وی ادامه داد: اعتبار خط انتقال و شبکه آب برای شهر سوران تخصیص‌یافته است و به‌زودی پیمانکار این پروژه مشخص می‌شود تا مشکل شهروندان سورانی برطرف شود.

دهانی باتوجه‌به اینکه مهم‌ترین معضل شهرستان در حوزه آبی خشک‌شدن سفره‌های زیرزمینی است، عنوان کرد: در شهرستان منابع آبی زیرزمینی به مرز هشدار رسیده و می‌طلبد که پروژه خط انتقال آب ماشکید سریعاً اجرایی و به بهره‌برداری برسد.

انتهای خبر/ ف https://asrehamoon.ir/vdcjvvev8uqemvz.fsfu.html
نام شما
آدرس ايميل شما

مهم ترین اولویت دستگاه اجرایی در استان از نگاه شما چه باید باشد؟
توجه به زیرساخت ها در استان
توزیع عادلانه ارزاق عمومی و کالاهای اساسی
مرتفع نمودن مشکلات فرهنگی و آسیب های اجتماعی
برخورد با مفاسد اقتصادی و ویژه خواری ها