تاریخ انتشار :يکشنبه ۱۴ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۳:۳۰
امام خمینی (ره) احیاگر تفکر ناب ولایت‌فقیه و شاخصه‌ مهم ایشان استکبار ستیزی بود.
ولایت‌فقیه و رفتار شناسی سیاسی امام خمینی(ره)
به گزارش پایگاه خبری عصرهامون، رضا قزاق، کارشناس سیاسی در یادداشتی نوشت: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، امام خمینی به عنوان «ولی و رهبر جامعه اسلامی» با اتکاء بر سه اصل «تفکیک‌ناپذیری دین از سیاست»، «وجوب تلاش برای تشکیل حکومت اسلامی» و «اصل ولایت‌فقیه به‌عنوان تنها وجه مشروعیت حکومت در عصر غیبت» تأکید داشتند.

امام بر پایه این اصول و تکیه بر نیروی مردمی عظیمی که با جان و دل به این اصول‌ ایمان داشت و در میدان عمل نیز حقانیت و اعجاز تأثیر این باور‌ها را تجربه کرده بودند، نظام نوپای اسلامی را در توفانی‌ترین حادثه‌ها راهبری و هدایت کرد. پایداری و ماندگاری نظام اسلامی در برابر انبوهی از حادثه‌ها و توطئه‌ها بیش از هر چیز مرهون پایبندی اکثریت جامعه اسلامی ایران به همین اصول بوده است.

باید بیان کنیم که امام خمینی اسلام را عین سیاست میدانست و دخالت مسلمانان در سرنوشت سیاسی و اجتماعی خویش را یک تکلیف الهی میدانست و این عقیده امام بنیان رژیم‌های غیر دینی حاکم بر کشور‌های اسلامی همچنین رژیم شاه در ایران را متزلزل می‌ساخت و منافع سرشار غرب در این کشور‌ها را به شدت به مخاطره میانداخت.

به همین دلیل بود که جبهه‌ای از طرفداران اسلام آمریکایی رو در روی انقلاب اسلامی پدید آمد و بعضی دولت‌ها و رژیم‌های مرتجع ضمن مشارکت در طرح‌های محاصرۀ انقلاب، مسئولیتی ویژه را در جبهۀ تبلیغات بر عهده گرفتند که مهمترین آن سیاست‌زدایی همه جانبه از دین و تحریف مفاهیم انقلابی اسلام در دستور کار قرار گرفت. هر چند که انقلاب اسلامی در ماهیت و روش‌ها و نوع رهبری و در میزان آگاهی و پایبندی مردم، قابل قیاس با نهضت‌های تاریخ معاصر نیست.

البته هستند کسانی که لیبرالیسم غرب را کعبۀ آمال فلسفی و سیاسی خویش می‌دانند و هیچگاه در درونشان مبانی و آرمان‌های امام و انقلاب را هضم و باور نکرده‌اند، انتظاری بیش از پاشیدن بذر تردید و نومیدی نسبت به انقلاب نیست.

نوع رویکرد حضرت امام (ره) در قبال استبداد حکومت پهلوی در زمان مطرح شدن طرح انقلاب سفید در دی ماه ۱۳۴۱ به اوج خود رسید. او که با بیانیه‌های مختلف سعی در تحریم همه‌پرسی این طرح از سوی مردم داشت، بعد از تصویب آن، نوروز سال ۱۳۴۲ را عزای عمومی اعلام کرد و از اینجا بود که سخنان امام خمینی (ره)، علیه حکومت حالت شدیدالحن به خود گرفت، به‌گونه‌ای که در خرداد آن سال و در سخنرانی روز عاشورا، او محمدرضا پهلوی را با الفاظی نظیر «بدبخت» و «بیچاره» خطاب کرد و او را با یزید برابر دانست.

تأکید حضرت امام بر گردآوری و حفظ اسناد انقلاب از همان دوره‌ای که در نجف بودند، آغاز شد. ‌ایشان می‌فرمودند اگر شما این کار را نکنید، دیگران می‌آیند و حقایق را تحریف می‌کنند، کما اینکه همین حالا هم مشاهده می‌کنیم که این تحریفات به شکل گسترده‌ای درباره انقلاب اسلامی شروع شده و دیده می‌شود.

یکی از راه‌های مقابله با این تحریفات، مراجعه به کسانی است که در کنار امام حضور و با سیره ایشان آشنائی کامل داشتند و لذا بر آنیم که این مسائل را با آن‌ها مطرح کنیم و دیدگاه‌های آن‌ها را درباره آرا و شخصیت امام جویا شویم.

اما هشدار‌های قرآن کریم به ما آموخته است که در صورت غفلت مؤمنان آگاه، امکان انحراف و رجعت به گذشته‌های سیاه، حتی در مورد اصیل‌ترین نهضت‌ها نیز وجود دارد.

شخصیت متعالی امام خمینی (ره) یکی از برترین چهره‌هایی که تاریخ بشریت به خود دیده اسـت، او بـا بنیانگذاری انقلاب اسلامی، بعثت انبیا و امامت اوصیا را در خاطره‌ها زنده کرد و انقلابی به وجود آمد که اعجاز قرن نامیده شد.

مقام معظم رهبری در توصیف آن روح ملکوتی می‌فرماید: ایـن انـقـلاب بـی نـام خـمـیـنی در هیچ جای جهان شناخته شده نیست، الحق شخصیت آن عزیز یـگـانـه، شـخـصـیـتـی دسـت نیافتنی و جایگاه والای انسانی او جایگاهی دور از تصور بود.

انتهای خبر/ ف https://asrehamoon.ir/vdcae6n6w49niu1.k5k4.html
نام شما
آدرس ايميل شما