تاریخ انتشار :سه شنبه ۱۶ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۲:۴۳
با وجود نیاز مبرم شهروندان ایرانشهری به گاز مایع، چندین روز متوالی است که سیلندرهای گاز در این شهرستان کمیاب شده است.
اولین شهر گازدار سیستان و بلوچستان در تب بی‌گازی می‌سوزد
به گزارش پایگاه خبری عصرهامون به نقل از پهره، برخی استان‌ها همچون سیستان و بلوچستان هنوز هم در تأمین ابتدایی‌ترین نیاز خود یعنی گاز مایع مانده‌‌اند.

این داستان دنباله‌دار آن‌چنان که به نظر می‌رسد پیگیری جدی برای حل چالش‌های آن صورت نگرفته است.

امسال نیز مانند سال‌های گذشته در این استان صف‌های چندساعته برای تأمین کپسول گاز شکل‌گرفته و از سوی دیگر دلالان نیز همچون گذشته به فکر پر کردن جیب خود از پول هستند.

پشت پرده مافیای سیلندر گاز کیست؟

در این راستا دستیار یکی از شهروندان ایرانشهری در گفتگو با خبرنگار ما بیان کرد: مدت چندین روز است که سیلندر کپسول گاز در منطقه نوک‌آباد سرهنگ گیر نمی‌اید و ساکنان این منطقه صبح زود در صف‌های توزیع گاز حاضر می‌شوند تا شاید امروز دیگر نوبتشان برسد و دوباره دست‌خالی به منزل برنگردند.

وی با اشاره به صف‌های طویل سیلندر گاز افزود: اگر کسی بخواهد به‌فوریت این مشکل بی گازی را در خانه خود حل کند باید به بازار آزاد مراجعه کند که قیمت هر سیلندر گاز ۲۰۰ هزار تومان بوده که در این اوضاع نا به سامان دلالان سود گزافی را به جیب خود می‌برند.

وی عنوان کرد: خواهشی که مردمان این مرزوبوم بوم از مسئولین دارند این است که چرا در نظارت‌ها کم‌کاری می‌کنند که روزبه‌روز تعداد دلالان بیشتر می‌شود اگر نظارتی اصولی صورت بگیرد دست این افراد در جامعه کوتاه می‌شود. 

دستیار ادامه داد: در راستای توزیع گاز قضیه پشت پرده چیست که شاید روزهای طولانی هم ممکن است سیلندر کپسول گاز در شرکت‌ها نباشد.

گازرسانی به ایرانشهر معماهای حل‌نشدنی دارد

خالد آهوپا در گفتگو با خبرنگار ما بیان کرد: در شهرستان ایرانشهر تعداد سه شرکت گاز؛ پرسی، مکران و افروز گاز وجود دارد که این شرکت از لحاظ قرارگیری در حوزه بمپور قرار گرفته است.

وی افزود: شهرستان بمپور با اینکه از شهرستان ایرانشهر جدا شده؛ اما مجوز گرفته شده و شرکت پرسی ایران گاز نه‌تنها برای ایرانشهر بلکه برای مناطقی چون بمپور، لاشار و دلگان گاز را تأمین می‌کند.

این مسئول تصریح کرد: شرکت پرسی ایران گاز عملکرد مناسبی در بحث توزیع الکترونیکی گاز مایع به خانوارها دارد و شرکت مکران گاز باتوجه‌به اینکه در محدوده شرکت صنعتی قرار گرفته؛ اما با مشکل ناوگان حمل‌ونقل روبه‌رو است.

آهوپا ادامه داد: باتوجه‌به بازدیدهایی که ما داشتیم شرکت مکران گاز را مجبور کردیم بخشی از سرمایه خود تعداد چهار دستگاه ماشین کشنده خریداری کند که قرار بر این بود که ۲ دستگاه در اردیبهشت‌ماه و ۲ دستگاه دیگر در خردادماه وارد شهرستان ایرانشهر شود و شروع به کار کند.

وی عنوان کرد: باتوجه‌به پیگیری‌های انجام شده با شرکت مکران گاز، ۲ دستگاه ماشین از طرف شرکت مکران گاز که کار آن‌ها به اتمام رسیده به مرکز تعویض پلاک انتقال داده شد و با واردشدن این ماشین‌ها در چرخه کار می‌تواند تحولی ایجاد کند.

معاون برنامه‌ریزی و امور عمرانی فرمانداری ایرانشهر خاطرنشان کرد: با همه این تفاسیر شرکت مکران گاز به مدت هشت روز است که در مجموعه ۶۰ تن گاز را جذب کرده؛ اما یک مشکلی در یکی از قطعات رخ‌داده که پس از گذشت این چند روز نمی‌تواند گاز را از مخازن پمپاژ کند و طبق پیگیری‌های انجام شده از صبح تا به الان هنوز مشکل در آن قطعات حل نشده بود و در حال حاضر موجودی شرکت مکران گاز ۶۰ تن گاز است.

وی اظهار کرد: شرکت افروز گاز که در محور ایرانشهر به خاش قرار دارد و با هماهنگی صنعت و معدن طی چند روز گذشته گاز را توزیع کرده و با همکاری شرکت پرسی ایران گاز در روزهای آتی به مقصد می‌رسد.

وی گفت: باتوجه‌به سیلندرهای گازی که بازار موجود است و گلایه‌های که مردم در مورد قیمت سیلندرهای گاز دارند، طبق توزیع الکترونیکی گاز مایع هر خانواری با کارت خود در ماه چهارسیلندر گاز می‌تواند دریافت کند.

آهوپا افزود: باتوجه‌به شرایط بسیار بد اقتصادی در جامعه و پایین آمدن قدرت اقتصادی مردم مشاهده شده هر خانوار به ۲ سهمیه گاز مایع خود نیاز دارند و ۲ سهمیه دیگر را در بازار آزاد برای تأمین مخارج زندگی می‌فروشند.

وی عنوان کرد: برای شرکت مکران گاز ضرب‌الاجلی که صورت‌گرفته این است که حتماً توزیع الکترونیکی داشته باشد و غیر از این هم ما ابزارهای دیگری هم داریم به‌عنوان‌مثال در چابهار صحبت شده که اگر شرکت مکران گاز به تعهدات خود عمل نکند می‌توانیم سهمیه آن‌ها را ببندیم و آن را به شرکت پرسی ایران گاز تحویل دهیم.

آهوپا گفت: شرکت پرسی ایران گاز فقط متعلق به ایرانشهر نیست؛ بلکه برای بمپور، دلگان و شهرستان گاز آنها را تأمین می‌کند و قول‌هایی داده شده که سهمیه بیشتری به آن تعلق گیرد.

انتهای خبر/
  https://asrehamoon.ir/vdchvznzw23n-xd.tft2.html
نام شما
آدرس ايميل شما