ms']['section_id'] =0; ?>ms']['section_id'] =0; ?> آمدیم، آب نبود، رفتیم! فلامینگوها باز هم پر کشیدند | عصر هامون
تاریخ انتشار :چهارشنبه ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۰۹:۲۷
دست‌های خالی هامون برای پرندگان مهاجر؛

آمدیم، آب نبود، رفتیم!/ فلامینگوها باز هم پر کشیدند

بستر خشکیده تالاب هامون بار دیگر فلامینگوهای مهاجر را از این منطقه فراری داد.
آمدیم، آب نبود، رفتیم!/ فلامینگوها باز هم پر کشیدند
به گزارش پایگاه خبری عصر هامون، تالاب بین‌المللی هامون تنها منطقه‌ای در شرق ایران است که هر سال مهمان پرندگان مهاجری است که دسته‌دسته به این منطقه مهاجرت می‌کنند.
 
هامون هفتمین تالاب بین‌المللی دنیا است که ۲۳۹ گونه مختلف جانوری در آن زندگی می‌کنند و از بینشان پلیکان و غاز و فلامینگو جزو پرندگان مهاجر هستند و جغد و اردک تاج‌دار و هوبره، تیهو و عقاب و تعدادی دیگر از پرندگان بومی هامون هستند که خانه و زندگی‌شان دشت و تالاب هامون است.
 
منطقه حفاظت شده هامون به علت قرارگرفتن در مرکز مناطق کویری و نیمه کویر کشور در حقیقت مأمن زیست پرندگان مهاجر در شرق کشورمان محسوب می‌شود که بسیاری از گونه‌های پرندگان با خاستگاه‌های متفاوت و گونه‌های زیادی از پرندگان در معرض خطر در این منطقه جهت زمستان‌گذرانی و جوجه‌آوری می‌کردند.

۴۰۰ هزار پرنده مهاجر از منطقه سیستان مهاجرت کردند
عدم تحقق حقابه قانونی هامون از سوی کشور دوست و همسایه افغانستان باعث شده است تا زندگی این تالاب جهانی به خطر بیفتد و علاوه بر خشک‌شدن بستر تالاب، شاهد مرگ هزاران گونه جانوری و گیاهی که زیستشان وابسته به حیات هامون بود را شاهد باشیم.
 
در ۲ دهه خشکسالی در سیستان و بلوچستان ۴۰۰ هزار پرنده‌ای که برای زمستان‌گذرانی از سیبری به بزرگ‌ترین دریاچه آب شیرین ایران یعنی تالاب بین‌المللی هامون مهاجرت می‌کردند یا از بین رفته‌اند یا از این تالاب، تغییر مسیر داده‌اند.
 

رئیس اداره حفاظت و مدیریت حیات‌وحش اداره کل حفاظت محیط‌زیست سیستان و بلوچستان در گفتگو با خبرنگار ما بیان کرد: فلامینگوهای که در فصل بهار به شمال استان و تالاب بین‌المللی هامون مهاجرت کرده بودند، این تالاب خشکیده را به امید مهاجرت دوباره در بهار آینده ترک کردند.

چاه نیمه‌ها تنها زیستگاه‌های آبی مخازن منطقه سیستان هستند
ام‌البنین محمدپور افزود: فلامینگوها در مهاجرت بهاره خود به شمال استان، در محدوده چاه نیمه‌های مشاهده شدند که این روزها دسته‌های این پرندگان مهاجر و زیبا باتوجه‌به شرایط اقلیمی و شرایط خشکسالی حاکم بر منطقه سیستان و تالاب‌های بین‌المللی هامون در حال مهاجرت به استان‌های هم‌جوار هستند. این در حالی است که در جنوب استان و شهرستان‌های ساحلی باتوجه‌به بارندگی‌های مناسب این مناطق، این گونه همچنان در زیستگاه‌های آبی مشاهده می‌شود.
 
وی تصریح کرد: تالاب بین‌المللی هامون، درگذشته و قبل از وقوع خشکسالی‌های پیاپی بستر مناسبی برای حیات‌وحش منطقه و محل زمستان‌گذرانی جمع کثیری از پرندگان مهاجر از مناطق سردسیر بوده است به‌گونه‌ای که ۱۹۰ گونه از ۳۰ خانواده پرنده مهاجر با جمعیت سالانه حدود ۷۰۰ هزار تا یک میلیون قطعه سال‌های دهه ۶۰ در این زیستگاه‌ها مشاهده شده است. این در حالی است که در حال حاضر تنها زیستگاه‌های آبی مخازن چاه نیمه‌ها در شمال استان است.
 
رئیس اداره حفاظت و مدیریت حیات‌وحش اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان گفت: در زمستان ۱۴۰۱ و بهار ۱۴۰۲ گونه‌های مختلفی از پرندگان مهاجر در بستر خشکیده تالاب هامون و شمال استان دیده شدند، امید است حضور این‌گونه‌ها نویدبخش آبادانی این زیستگاه‌ها و مهاجرت گونه‌های بسیاری به منطقه در سال آینده باشد.
 
انتهای خبر / س https://asrehamoon.ir/vdcgtq9qtak93w4.rpra.html
نام شما
آدرس ايميل شما