تاریخ انتشار :چهارشنبه ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۲:۴۱
رئیس شورای اسلامی شهرستان زر آباد خبر داد:

۵۸ روستای شهرستان زر آباد نیازمند تأمین آب شبانه‌روزی و پایدار

رئیس شورای اسلامی شهرستان زر آباد گفت: از مجموع ۷۴ روستای شهرستان زر آباد فقط ۱۶ روستا آب پایدار دارند.
۵۸ روستای شهرستان زر آباد نیازمند تأمین آب شبانه‌روزی و پایدار
به گزارش پایگاه خبری عصرهامون به نقل از ایسنا؛ یونس نهنگی بیان کرد: شهرستان زر آباد آب و منابع زیر زمینی غنی دارد؛ اما مشکل اصلی نبود شبکه آبرسانی و فرسودگی شبکه‌های انتقال آب است بطوریکه بیش از ۹۰ درصد شبکه آبرسانی فرسوده است و یا لوله‌های آب از زیر منازل مردم عبور می‌کنند.

وی بیان کرد: جای تاسف است که شهرستان زرآباد با ۱۲۰۰ چاه کشاورزی و ۱۸ هزار هکتار اراضی دارای زیرساخت پمپ و آب برای کشت انواع سیفی‌جات و درختات میوه های گرمسیری و ۶ هزار هکتار زیر کشت موز و ۱۵۰۰ هکتار زیر کشت درختان میوه های گرمسیری، فاقد آب شبانه روزی برای روستاها و شهر باشد و مردم تشنه و فریادشان بجایی نرسد.

رئیس شورای اسلامی شهرستان زر آباد ادامه داد: سالانه میلیون‌ها مترمکعب آب از بزرگ‌ترین رودخانه با نام رابچ و همچنین رودخانه‌های بندینی و کاروان در محدوده شهرستان زر آباد عبور می‌کنند و با بجای گذاشتن میلیاردها خسارت به کشاورزی و عبور آنها از وسط باغات موز به دریا می‌ریزند که نیاز است هر چه سریع‌تر چاره‌اندیشی شود.

نهنگی اظهار کرد: علی‌رغم مشکلات و جیره‌بندی آب در ۵۸ روستای شهرستان زر آباد فقط یک روستا بنام اسماعیل‌چات در طرح جهاد آب‌رسانی اعتبار گرفته است.

وی تصریح کرد: تنها امکانات موجود در شهرستان زر آباد یک دستگاه بیل مکانیکی است؛ آن هم همیشه خراب و غیرقابل‌استفاده است که از وزارت نیرو درخواست می‌شود سریعاً تجهیزات لازم را برای حوزه آبرسانی این شهرستان تحویل دهند.

وی ادامه داد: شهرستان زر آباد در مجموع ۷۴ پارچه آبادی ۴ دهستان ۲ بخش شامل بخش مرکزی و بخش کاروان با مرکزیت شهر زر آباد است و دارای ۵ هزار خانوار و ۳۰ هزار نفر جمعیت ثابت و حدود ۲۰ هزار نفر هم جمعیت شناور با ۳۸۰۰ کیلومترمربع وسعت از شمال به نیک‌شهر، جنوب به کرانه دریای مکران، غرب به جاسک و شرق به کنارک متصل است.

مدیر آب و فاضلاب شهرستان زر آباد نیز اظهار داشت: بیشترین مشکلات حوزه آبرسانی در شهرستان زر آباد در قسمت توزیع شبکه است.

دل مراد برجسته افزود: روستاهای درک، جد، سیملی، گزیدر، زر آباد قدیم، اسلام‌آباد، غریب آباد، مرادی کشک، به لک، هیان بالا، هیان پایین، کوه بن، کلیری، خوش آباد، تنبلان پایین، حوزدر، زردین کهیر، سورو و بغانلو نیاز فوری به اصلاح شبکه دارند.

وی گفت: مجتمع بندینی نیاز به حفر و تجهیز ۲ حلقه چاه دارد و مجتمع هیان نیز نیاز به خط انتقال، حفر چاه و تجهیز یک حلقه چاه دارد.

وی ادامه داد: همچنین مجتمع درک نیز نیاز به حفر و تجهیز یک حلقه چاه و اجرای خط انتقال بطول ۲۰ کیلیومتر را دارد.

مدیر آب و فاضلاب شهرستان زرآباد نیز با اشاره به اینکه در شهرستان زرآباد ۳۲۰۰ اشتراک آب شهری و روستایی دارد، افزود: نیاز است هر چه سریعتر مشکلات بی آبی در ۳۳ روستا که آب در آن جیره بندی است مرتفع شود تا رضایتمندی بیشتری در بین مردم ایجاد کنیم.

برجسته بر تخصیص اعتبارات لازم و برای تکمیل ویژه طرح های آبرسانی و تخصیص اعتبار از محل منابع استانی و ملی و به ویژه طرح جهادآبرسانی برای نوسازی شبکه آبرسانی، حفر چاه، ساخت منبع آب و  ایجاد شبکه آبرسانی برای تمام ۷۴ روستای شهرستان زرآباد تاکید کرد.

وی با اشاره به اینکه علیرغم مشکلات عدیده در حوزه آبرسانی شهرستان زرآباد فقط یک روستای اسماعیل چات در طرح جهادآبرسانی گنجانده شده که امیدواریم هر چه سریعتر تمام روستاها تخصیص اعتبار و آب آنها شبانه روزی شود.
 
انتهای خبر/ https://asrehamoon.ir/vdcdkf0fzyt09s6.2a2y.html
نام شما
آدرس ايميل شما