> سیستان و بلوچستان بهشت‌گونه‌های جانوری «بیرک» بهترین زیستگاه‌ یوزپلنگ ایرانی است | عصر هامون
تاریخ انتشار :پنجشنبه ۱۸ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۰۱:۱۲
سیستان و بلوچستان با تنوع زیست‌گاه جانوری، مکان امنی برای گونه‌های در حال انقراض است.
سیستان و بلوچستان بهشت‌گونه‌های جانوری/ «بیرک» بهترین زیستگاه‌ یوزپلنگ ایرانی است
به گزارش پایگاه خبری عصرهامون، استان پهناور سیستان و بلوچستان به دلیل تنوع آب‌وهوایی بی‌نظیر و دارابودن همه زیستگاه‌های جانوری اعم از دریا، جنگل، کوهستان، بیابان و دشت به‌تنهایی دارای کلکسیون ویژه‌ای از حیوانات و پرندگان است که هزاران سال با همزیستی مسالمت‌آمیز در کنار ساکنین این دیار زندگی کرده و تکثیر شده‌اند.

محیط‌زیست سیستان و بلوچستان زیبایی‌ها و شگفتی‌های خاص خود را دارد که همواره باعث جذب گردشگران بی‌شماری به این منطقه می‌شود.
 
این استان با بیش از ۶۰۰ گونه جانوری و آب‌وهوای خاص به محلی امن برای حیوانات وحشی تبدیل شده به‌گونه‌ای که از این استان به‌عنوان بهشت‌گونه‌های جانوری ایران یاد می‌شود.
 
یکی از این مناطق مهم در زیست جانوری رشته‌کوه بیرک است که بلندترین نقطه شهرستان مهرستان محسوب و در جنوب شرقی سیستان و بلوچستان از مرکز مهرستان شروع شده و پس از گذراندن روستای بیرک به بخش ایرندگان وشهرستان خاش می‌رسد.
 
این منطقه یکی از چهار منطقه حفاظت شده استان به شمار می‌آید که بیش از ۷۳ هزار هکتار وسعت دارد، برخورداری از گونه‌های گیاهی و جانوری متنوع این منطقه را به حیات‌وحش زیبا و مهیج تبدیل کرده است.
 
منطقه حفاظت شده بیرک مهم‌ترین زیستگاه پلنگ در بلوچستان است که این‌گونه یکی از بزرگ‌ترین نژادهای پلنگ در دنیا را نیز تشکیل می‌دهد.
 
محیط‌زیست گیاهی و جانوری سیستان و بلوچستان گنجینه‌ای از گونه‌های نادر و کمیابی چون تمساح پوزه‌کوتاه، انواع آهو، قوچ، میش، خرس سیاه و گوره‌خر بوده که به دلیل خشکسالی‌ها و شکار غیرمجاز در حال نابودی است.
 
این استان دارای تنوع زیستی فراوان اما با غنای گونه‌ای پایین است به این معنی که انواع حیوانات را در شمار محدود می‌توان مشاهده کرد.
 
منطقه حفاظت شده بیرک زیستگاه انواع گونه‌های جانوری و گیاهی است
 
بهزاد دهواری رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان سراوان، منطقه حفاظت شده جنگلی بیرک را بانک تنوع زیستی و منابع ژنتیکی شهرستان سراوان عنوان و بیان کرد: محیط‌بانان و دوستداران محیط‌زیست وحیات وحش پاسداران و حافظان واقعی هستند که این ذخایر، حیات‌وحش و اکوسیستم‌های طبیعی مناطق را حفاظت می‌کنند.
 
وی افزود: کوه بیرک علاوه بر کاربردهای مهم و استراتژیک دارای طبیعتی بسیار زیبا و در خور توجه با گونه‌های فراوان و پوششی غنی از درختان بنه، بادام‌کوهی، زیتون وحشی، انجیر، ارزن است.
 
دهواری تصریح کرد: تاکنون تعداد زیادی گیاهان داروئی از قبیل ازگند، کلپوره، گواتک، مور، طوتری، آویشن و … شناسایی شده و در سال‌های پر آب بسیاری از مردم و اهالی منطقه جهت جمع‌آوری این گیاهان و سایر صمغ‌های داروئی و همچنین قارچ‌های محلی به این منطقه می‌آیند.
 
رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست سراوان اظهار کرد: این منطقه دارای گونه‌های جانوری از جمله پلنگ، قوچ و میش، کل و بز، گرگ، کفتار، روباه، خرس، شغال و پرندگان مانند کبک، تیهو، انواع گنجشگسانان، جغد، شبگرد است.
 
وی گفت: شهرستان سراوان با برخورداری از تنوع زیستی ارزشمند دارای یکی از مناطق حفاظت شده مهم و ارزشمند (منطقه حفاظت شده بیرک) است که زیستگاه انواع گونه‌های جانوری و گیاهی است.
 
 
انتهای خبر/ س
 
  https://asrehamoon.ir/vdch-znzx23n-xd.tft2.html
نام شما
آدرس ايميل شما