تاریخ انتشار :يکشنبه ۱۲ شهريور ۱۴۰۲ ساعت ۰۱:۱۵
کمبود ایستگاه آتش‌نشانی خسارات جبران‌ناپذیری به زمین‌های کشاورزی روستاییان جنوب سیستان و بلوچستان وارد می‌کند.
جدال با آتش در سایه نبود ایستگاه آتش‌نشانی در جنوب سیستان و بلوچستان
به گزارش پایگاه خبری عصرهامون، آتش سوزی یکی از دغدغه‌های اصلی شهروندان است و باید به موقع مهار شود زیرا نجات جان انسان، محافظت از محیط زیست و اموال برای جامعه ما از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

یکی از الزامات هر شهر، بخش و روستا ایستگاه آتش نشانی در شرایط بحرانی است تا از بروز خسارت‌ها به باغ داران و کشاورزان جلوگیری به‌عمل آید.

سیستان و بلوچستان با داشتن نخلستان‌های فراوان در حالی که از قطب‌های تولید خرما در کشور است، در فصل گرما شعله‌های آتش دستاویز نخلستان‌ها می‌شود و شاهد از دست دادن نخل‌های بسیاری هستیم.

در این میان کشاورزانی که در طی سال با تلاش‌های بی‌وقفه و کار را رونق داده و زمینه‌های فراوری محصولات را فراهم ساخته‌اند به چشم نابودی محصولات تولیدی و خاکسترشدن نخل‌ها و درختانشان را می‌بینند.

نخل‌ها و زمین‌های کشاورزی تنها منبع درآمد این منطقه به شمار می‌رود که با آتش گرفتن این نخل‌ها منبع و درآمد این اهالی به دلیل نبود ایستگاه آتش نشانی در آتش می‌سوزد.

نبود تجهیزاتی همچون ماشین آتش‌نشانی در مقابله با حوادث آتش‌سوزی در همه مناطق استان سبب می‌شود تا در زمان بروزحادثه گاهاً خسارات جبران‌ناپذیری به مردم وارد شده و تاوان سنگینی را متحمل شوند.

یک نخل خرما به طور متوسط ​​بین چهار تا هشت سال طول می‌کشد تا به ارتفاع مناسبی برسد و میوه دهی دهد و هر بار آتش سوزی به‌جز نابودی زحمات چند ساله کشاورزان ثمره دیگری ندارد و همین علت باعث افزایش مهاجرت به شهرها خواهد شد.

محصولاتی که به‌دلیل کمبود امکانات در آتش خاکستر می‌شود

یکی از کشاورزان شهرستان سرباز در گفتگو با خبرنگار ما بیان کرد: آتش‌سوزی نخلستان‌های جنوب سیستان و بلوچستان برای مردم بومی منطقه تبدیل به یک تکرار شده است که هر ساله در تابستان چشم به نخلستان‌ها بدوزند تا پس از دیدن اولین دود، خود را با تجهیزات و امکانات اولیه به منطقه برسانند تا باغاتی که زندگیشان وابسته به آن است مقابل چشمانشان از بین نرود.  

وی ادامه داد: با توجه به گرم بودن هوای این منطقه هر ساله ما کشاورزان شاهد آتش‌سوزی باغات و نخلستان‌ها هستیم و تولید محصولات ما در سایه کمبود امکانات حریق، خاکستر می‌شود.  

وی با اشاره به اینکه ماشین‌های آتش‌نشانی هیچ وقت به موقع در صحنه حاضر نمی‌شوند، افزود: دور بودن ایستگاه آتش‌نشانی از اصلی‌ترین مشکل این شهرستان به‌شمار می‌رود.  

یکی دیگر از شهروندان کیشکور بیان کرد: این منطقه با توجه به اینکه جمعیت قابل توجهی دارد متاسفانه فاقد ایستگاه آتش‌نشانی است و در صورتی که آتش‌سوزی رخ دهد با توجه به صعب العبور بودن برخی از مناطق با فاصله زمانی بالا به محل وقوع حادثه می‌رسند و آتش دیر مهار شده و همه دارایی ما در آتش می‌سوزد.

وی گفت: گرمای بیش از حد دمای هوا در این منطقه احتمال آتش‌سوزی در باغات و نخلستان‌ها را افزایش داده و نبود ایستگاه آتش‌نشانی مانع امداد رسانی به کشاورزان برای کاهش خسارت می‌شود.

نبود نیروی انسانی خدمات آتش‌نشانی را با مشکل مواجه کرده است

فرامرز دانش، فرماندار سرباز در گفتگو با خبرنگار عصرهامون از وجود چهار ایستگاه آتش‌نشانی فعال در سطح شهرستان خبر داد و بیان کرد: ایستگاه آتش‌نشانی در حوزه شهر، ملک آباد، بخش روستای باتک و روستای نصیر آباد وجود دارد و در حال خدمت‌رسانی به شهروندان است.

وی با اشاره به گستردگی این منطقه و وجود ۴۴۴ روستا افزود: در ۲ مرکز بخش کیشکور فاقد ایستگاه آتش‌نشانی است و در مواقع آتش‌سوزی از حوزه شهر ماشین آتش‌نشانی به محل موردنظر اعزام می‌شود و برای خدمت‌رسانی به موقع نیازمند ایستگاه در این دو بخش است.

فرماندار با بیان اینکه نبود نیروی انسانی خدمات آتش‌نشانی را با مشکل مواجه کرده است، تصریح کرد: در روستای ملک آباد و روستای باتک دهیاران با خودرو اطفای حریق انجام می‌دهند.  

وی خاطرنشان کرد: از طریق مراجع قانونی، سازمان همیاری و شهرداری و دفتر امور روستایی پیگیری‌هایی در خصوص استقرار ایستگاه آتش‌نشانی در این منطقه انجام شده است.

درخواست تجهیزات و امکانات بیشتر برای آتش‌نشانی شهرداری راسک داده شده است

سلیم کدخدا، فرماندار راسک در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به تعداد پایگاه آتش‌نشانی در منطقه بیان کرد: ۲ ماشین آتش‌نشانی سالم به همراه حداقل ۲ نیروی ثابت برای هر ماشین در حال خدمت‌رسانی به شهرستان راسک، منطقه پیشین، پارود و حتی روستاهای طراف هستند.

وی ادامه داد: باتوجه به‌اینکه پراکندگی روستاها در شهرستان راسک زیاد است و ماشین آتش‌نشانی اجازه خروج از محدوده شهری ندارد مگر در مواقع ضروری که به دستور فرماندار و رئیس شورای هماهنگی مدیریت بحران را دارد با این تفاسیر به علت کمبود ماشین‌آلات و امکانات به‌ناچار این قانون نادیده گرفته می‌شود و در صورت احتراق هر کدام از روستاهای اطراف نیرو خدماتی اعزام خواهند شد.

وی در ادامه افزود: درخواست‌های متعدد برای خودرو آتش‌نشانی در مناطق پارود، پیشین و همچنین روستا زردبن داشته‌ایم، تا حد امکان از دغدغه‌هایمان کاسته شود و حداقل یک عدد ماشین آتش‌نشانی برای منطقه پارود که روستای بزرگی با جمعیت ۶ هزار است نیازمندیم، همچنین به خودکفایی پارود و حتی روستاهای اطراف تا حد زیادی کمک خواهد کرد.

کدخدا در رابطه با مستهلک بودن امکانات آتش نشانی گفت: ۲ خودرو از ناوگان‌های آتش‌نشانی ما به شدت فرسوده و غیر قابل کاربرد و بقیه قابل استفاده هستند و نیاز به تعمیر دارند، و در این مدت در صورت هرگونه آتش‌سوزی به هر مکانی نیروها به محل حادثه اعزام می‌شوند و در این امر هیچ کوتاهی نیست.

یک ماشین آتش‌نشانی معیوب و پوشش ۱۶ روستا

یاسر ملک رئیسی، بخشدار کیشکور از توابع شهرستان سرباز در گفتگو با عصرهامون بیان کرد: نبود ماشین آتش‌نشانی در بخش کیشکور هر ساله برای روستاییان باعث ایجاد خسارت‌های بسیاری می‌شود.

وی افزود: به همت دهیارهای منطقه کیشکور یک دستگاه ماشین آتش‌نشانی در سال‌های گذشته خریداری شد، این ماشین آتش‌نشانی روستاهای نصیرآباد تا پل بندآب حدود۱۶ روستا را پوشش می‌دهد.

بخشدار کیشکور گفت: دورترین روستا تحت پوشش این منطقه در فاصله ۴۰ کیلومتری قراردارد که در صورت بروز حادثه باید مسافت برای کمک‌رسانی طی شود.

یک ایستگاه آتش‌نشانی پاسخگوی نیاز جالق نیست

خسرو دلاوری، شهردار جالق گفت: در طول سال سه مرحله تجهیزات آتش‌نشانی را خریداری و جایگزین وسایل قدیمی می‌کنیم؛ اما میزان بالای آتش‌سوزی در این منطقه توان را از آتش‌نشانان گرفته است.

دلاوری اذعان کرد: یک ایستگاه آتش‌نشانی در شهرستان گلشن باتوجه‌به مساحت پاسخگوی نیاز این منطقه نیست، دهستان کله و دهستان سینوکان و مک سوخته و مناطق مرزی را خدمات‌دهی می‌کنیم؛ اما هم کمبود نیرو و هم کمبود وسایل، تجهیزات و ماشین‌آلات آتش‌نشانی داریم که امید می‌رود ایستگاه دوم برای شهرستان احداث شود.

کمبود ایستگاه آتش‌نشانی در شهرستان فنوج

ادریس سهراب زهی، رئیس اداره آتش‌نشانی شهرستان فنوج در گفتگو با خبرنگار ما از فعال بودن یک ایستگاه آتش‌نشانی با ظرفیت ۶ نیرو در این شهرستان خبر داد و بیان کرد: با توجه به مساحت وسیع این شهرستان و دو دهستان مکسان و کتیج پاسخگوی نیازهای این منطقه نیست.

سهراب زهی با اشاره به کمبود نیروی انسانی در ایستگاه ادامه داد: این کمبود نیروی انسانی باعث شده در زمان‌هایی چندین آتش‌سوزی با هم در چند نقطه از شهر رخ دهد که از توان ما خارج شده است.

پیگیر توسعه امکانات آتش‌نشانی هستیم

مهرداد جهاندیده در گفتگو با خبرنگار ما بیان کرد: بخش دامن شهرستان ایرانشهر یک ماشین آتش‌نشانی مختص همین منطقه را دارا است.  

فرماندار ایرانشهر ادامه داد: با توجه به وسعت زیاد بخش دامن ایرانشهر، پیگیری‌های در راستای ارتقا ماشین‌آلات و خدمات آتش‌نشانی انجام شده است.  

انتهای خبر/ https://asrehamoon.ir/vdcb55b8frhb0gp.uiur.html
نام شما
آدرس ايميل شما