تاریخ انتشار :چهارشنبه ۴ مرداد ۱۴۰۲ ساعت ۰۷:۰۰
ضعف زیر ساخت‌های درمانی در پیشین همچنان ادامه دارد؛

یک درمانگاه و ۳۲ هزار نفر جمعیت

علی رغم جمعیت ۳۲ هزار نفری شهرستان پیشین در جنوب سیستان وبلوچستان اما این شهر همچنان یک درمانگاه دارد.
یک درمانگاه و ۳۲ هزار نفر جمعیت
به گزارش پایگاه خبری عصرهامون، درمانگـاه مؤسسه‌ای است که بیماران سرپایی را برای درمان می‌پذیرد و در موارد فوری حداکثر ۲۴ ساعت می‌تواند بیمار را بستری نماید و بایستی پس از انجام کمک‌های اولیه در این مدت وسیله بستـری کـردن بیمـار را در بیمارستان مربوطه فراهم کنند. 

چندی پیش بود که خبری با عنوان «مرکز درمانی پیشین بدون زیرساخت به درمانگاه شبانه‌روزی تبدیل شد!» در پایگاه خبری عصرهامون منتشر شد که نبود زیر ساخت مناسب برای درمانگاه شبانه‌روزی پیشین با مشکلات اساسی روبه‌رو است که این روند همچنان ادامه دارد. 

ساعات کار درمانگاه‌ها روزانه حداقل هشت ساعت صبح و عصر و ساعات کار درمانگاه‌های شبانه‌روزی در تمام ساعات شبانه‌روز بدون تعطیلی است. 

درمانگاه‌های شبانه‌روزی همان‌طور که از نامشان پیداست باید به‌صورت شبانه‌روزی به مردم خدمات دهند، اما متأسفانه این موضوع در پیشین دیده نمی‌شود. 

مرکز درمانی پیشین به اصرار مسئولین به درمانگاه شبانه‌روزی ارتقا یافت
حسینیه خوب‌خواهی، رئیس مرکز درمان پیشین در گفتگو با خبرنگار ما بیان کرد: در سال گذشته مرکز درمانی پیشین بدون هیچ امکانات و تجهیزات به اصرار مسئولین به درمانگاه شبانه‌روزی ارتقا یافت؛ اما امکاناتی نظیر آزمایشگاه و داروخانه ۲۴ ساعته ندارد و فقط در ساعات اداری فعالیت دارند.

وی افزود: با تغییر تابلوی بر سر درب مرکز درمانی به درمانگاه شبانه‌روزی توقع برای مردم ایجاد شد که این درمانگاه باید در ساعات غیراداری هم پزشک، آزمایشگاه و داروخانه فعال داشته باشد و به مردم ارائه خدمات دهند، این در حالی است که هیچ‌کدام از زیر ساخت‌ها در این مکان فراهم نیست.

رئیس مرکز درمان پیشین تصریح کرد: در حال حاضر طبق دستورالعمل پزشک خانواده هر ۴ هزار نفر یک پزشک می‌خواهد و برای جمعیت ۳۲ هزار نفری پیشین حداقل هشت پزشک نیاز دارد این در حالی است که این درمانگاه هم اکنون فقط چهار پزشک مشغول به خدمت‌رسانی به مردم هستند و به‌صورت شیفت‌های دوهفته‌ای در درمانگاه حضور دارند.

وی ادامه داد: داروخانه و آزمایشگاه نیز در اختیار بخش خصوصی است و در اختیار بخش دولتی نیست و فقط در ساعات اداری فعالیت دارند و با ما همکاری نمی‌کنند.

کمبود ماما و پرسنل آزمایشگاه در درمانگاه شبانه‌روزی پیشین
خوب‌خواهی با بیان اینکه پزشک‌های این درمانگاه به‌صورت قراردادی پزشک خانواده هستند، اذعان کرد: از هشت صبح تا ۲ بعدازظهر پزشک در درمانگاه حضور کامل دارد و باقی ساعات به‌صورت آنکال است؛ یعنی فقط درصورتی‌که موارد اورژانسی به پزشک اطلاع داده شود مریض را ویزیت می‌کند، اما در برخی از شیفت‌های شب از ساعت ۱۹ تا ۲۱ در درمانگاه حضور دارند.

رئیس مرکز درمان پیشین ادامه داد: یکی دیگر از مشکلات این درمانگاه بحث نظافت است که خدمه آن به علت کهولت سن و رسیدن به سن بازنشستگی نمی‌تواند به‌درستی نظافت این درمانگاه را انجام دهد البته چندین بار نامه جهت بازنشستگی وی به دانشگاه زده شده اما همچنان مشغول فعالیت است.

این مسئول با اشاره به کمبود پرسنل در این درمانگاه اذعان کرد: هم‌اکنون این درمانگاه با کمبود پرسنل در آزمایشگاه و پزشکان مخصوصاً ماما‌های خانه بهداشت مواجه است و برای جمعیت ۳۲ هزارنفری فقط ۲ ماما مشغول به فعالیت هستند که از دانشگاه علوم پزشکی درخواست ۲ نیروی ماما را داریم.

وی خاطرنشان کرد: نزدیک‌ترین بیمارستان به این درمانگاه در راسک و ۵۰ کیلومتری این درمانگاه قرار دارد و مریض‌های اورژانسی به آنجا منتقل می‌شوند و یکی از اساسی‌ترین مشکلات کمبود پانسیون برای پزشکان، ماما‌ها و بهیار‌ها است که بهیار و ماما در یک پانسیون و ۲ پزشک هم در یک پانسیون دیگر مستقر هستند.

داروخانه درمانگاه تا ساعت ۱۱ شب فعال است
حسام نبات‌زهی، سرپرست مرکز بهداشت زهک در گفتگو با خبرنگار عصر هامون بیان کرد: درمانگاه شبانه‌روزی در پیشین تا ساعت ۱۰ شب فعال است و از این ساعت به بعد به‌صورت آنکال در حال خدمت‌رسانی است. 

وی افزود: طبق تبصره ۲۰ سند توسعه وزارت بهداشت برای جمعیت بالای ۱۴ هزار نفر پنج پزشک مصوب شده است؛ زیرا در پیشین خانه بهداشت زیادی ندارد که به‌ازای هر ۴ هزار نفر یک پزشک باشد. 

سرپرست مرکز بهداشت زهک تصریح کرد: برای نظافت این درمانگاه دو سلامت یار جذب شده و یک سرایدار که هم برای نظافت و هم به‌صورت شبانه‌روزی در درمانگاه حضور داشته باشد و نیز یک ماما هم در حال جذب است. 

وی ادامه داد: ۲ پانسیون دوخوابه و یک تک خواب در درمانگاه است و ۲ پانسیون دوخوابه در حال ساخت و یک اتاق برای نگهبانان که به کمک خیرین ساخته شده است. 

نبات‌زهی گفت: داروخانه که مربوط به بخش خصوصی است؛ تا ساعت ۱۱ شب فعال است؛ اما پزشک داروخانه در خود درمانگاه حضور داد و در صورت لزوم آماده خدمت‌رسانی است.

انتهای خبر/ https://asrehamoon.ir/vdccpiqse2bqep8.ala2.html
نام شما
آدرس ايميل شما