تاریخ انتشار :شنبه ۷ مرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۲:۴۵
توپ سلامت شهروندان باز هم در زمین کمبود اعتبار افتاد؛

درماندگی شهروندان شهرک گاوداران از بوی تعفن ضایعات دامی

لاشه و ضایعات سرگردان دامی از عید قربان در شهرک گاوداران رها شده و چهره این شهرک را زشت کرده است.
درماندگی شهروندان شهرک گاوداران از بوی تعفن ضایعات دامی
به گزارش پایگاه خبری عصرهامون به نقل از زاهدنیوز، در این روزهای گرم تابستان زاهدان زمانی که اول صبح بخواهید از منزل خارج شوید موجی از گرما و هوای آلوده شما را فرامی‌گیرد حالا تصور کنید اگر انبوهی از زباله در اطرافتان باشد اول صبح باشد با چه وضعیتی روبرو می‌شوید.
 
 ساکنان شهرک گاوداران از جمله شهروندانی هستند که هر روز صبح، ظهر و شب، تمام ۲۴ ساعته شبانه‌روز علاوه بر مشکلات فراوان مثل؛ گرما، کم‌آبی، هوای آلوده و... با موجی از زباله‌های تلمبار شده مواجه می‌شوند.
 
 انباشته‌شدن زباله‌ها در مناطق مسکونی به نوبه خود هم باعث زشتی و کثیفی محیط می‌شود و هم باعث بروز بیماری‌ها، به‌خطرافتادن سلامت شهروندان و حتی تجمع سایر موجودات زنده را به دنبال دارد و باعث ایجاد مشکلات فراوان می‌شود.
 
 گاهی خطرات این زباله‌ها از پسماندها و زباله‌های خانگی فراتر می‌رود، اگر این زباله‌ها از ضایعات حیوانات و لاشه دام‌ها باشد خطر شیوع انواع بیماری‌ها در انسان و حتی سایر حیوانات نیز بیشتر می‌شود.
 
بعد از مراسم قربان ضایعات دام‌های ذبح شده در شهرک گاوداران رها شد
 بندانی یکی از ساکنان شهرک گاوداران در گفتگو با خبرنگار زاهدنیوز بیان کرد: شهرک‌نشینان به‌طورکلی با مشکلات متعددی مواجه هستند، در برخی از زمان‌ها مانند عید قربان که یکی از اعیاد بزرگ مسلمانان است و در این استان رسومات آن بسیار پررنگ برگزار می‌شود حضور مردم از نقاط مختلف شهر برای خرید دام نیز بیشتر می‌شود.
 
 وی افزود: برای نظارت بهتر بر ذبح درست و اصولی دام و رعایت اصول بهداشتی در هنگام ذبح دام در این شهرک اکیپ‌های مختلفی برای نظارت و انجام ذبح مستقر شدند، توجه و اهتمام مسئولان مربوطه بر رعایت و انجام بهداشتی و اصولی ذبح دام بسیار بااهمیت است و شهروندان از این بابت قدردان هستند؛ اما نکته بسیار مهمی که به آن توجه نشده دفع درست و اصولی ضایعات این دام‌های ذبح شده است.
 
 ریگی یکی دیگر از شهروندان ساکن شهرک گاوداران تشریح کرد: از روز عید قربان تاکنون ضایعات دام‌های ذبح شده در گوشه‌ای از شهرک انباشته شده است در این مکان خانواده‌های بسیاری زندگی می‌کند هوا بسیار گرم است که علاوه بر آلودگی محیطی باعث ایجاد بوی متعفن و بسیار ناخوشایندی در این منطقه شده است.
 
 وی افزود: ساکنان شهرک گاوداران از بابت بروز بیماری و به‌خطرافتادن سلامت خود، خانواده و فرزندانشان بسیار نگران هستند کودکان بسیاری برای بازی با یکدیگر از منزل خارج می‌شوند حضور این ضایعات و زباله‌ها برای سلامت آنان بسیار خطرآفرین است در صورت بروز بیماری چه کسی پاسخگو است، در صورت شیوع بیماری تمام هزینه‌های مادی و معنوی آن را مردم باید پرداخت کنند.
 
 جمع‌آوری لاشه دام‌های تلف شده وظیفه دامپزشکی نمی‌باشد
 حمید جانفدا، رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی اداره کل دامپزشکی سیستان و بلوچستان در گفتگو با خبرنگار ما در ارتباط با ذبح دام بیان کرد: لاشه‌هایی که تحت‌نظر کارشناسان دامپزشکی ذبح شوند مورد تأیید است و اگر ذبح دام بدون نظارت دامپزشکی انجام شود ممکن است برای مصرف‌کنندگان خطرآفرین باشد و باعث انتقال بیماری‌های مشترک بین انسان و دام به مصرف‌کنندگان شود.
 
 وی ادامه داد: جمع‌آوری لاشه دام‌های تلف شده وظیفه دامپزشکی نیست و جمع‌آوری این لاشه‌ها مانند بقیه زباله‌ها بر اساس موقعیت مکانی، دستگاه متولی می‌بایست دراین‌خصوص اقدام کند.
 
 وحید قاسمی، بخشدار مرکزی در گفتگو با خبرنگار ما در ارتباط با جمع‌آوری ضایعات باقیمانده از عید قربان تاکنون در شهرک گاوداران بیان کرد: بخشی از این ضایعات جمع‌آوری‌شده است و در تلاش هستیم که ضایعات باقیمانده نیز در اوایل هفته جاری جمع‌آوری می‌شود.

 دهیاری برای جمع‌آوری ضایعات و زباله‌ها با کمبود بودجه مواجه است
 وی گفت: شهرک گاوداران به دلیل کد روستایی و دهیاری که دارد جمع‌آوری زباله در آنجا با دهیاری است که این جمع‌آوری انجام هم می‌شود؛ ولی چون دهیاری آن منطقه درآمدی ندارد و پروانه ساختمانی صادر نمی‌کند و عوارضی نیز دریافت نمی‌کند و همچنین اعتباراتی که تعلق می‌گیرد محدود است، دهیاری با کمبود بودجه مواجه است.
 
بخشدار تصریح کرد: با دو ماشین برای جمع‌آوری زباله‌های قرارداد بسته شده همچنین شهرداری نیز کمک می‌کند؛ ولی جمعیتی که در شهرک است با امکانات و جمع‌آوری زباله تناسب ندارد جمعیت روستا نزدیک به ۷ هزار نفر است و باید به این نکته توجه کرد که جمع‌آوری زباله هزینه بر است دهیاری به‌تنهایی نمی‌تواند این مشکل را برطرف کند.
 
 وی خاطرنشان کرد: این جمع‌آوری هر ۱۰ روز انجام می‌شود و چند محل دپو مشخص شده است که ماشین حمل زباله برای جمع‌آوری به آن محل‌ها می‌روند، دهیاری باتوجه‌به امکانات نمی‌تواند جمع‌آوری خانه‌به‌خانه داشته باشد.
 
 قاسمی در پایان عنوان کرد: در ارتباط با ضایعات دام‌ها و لاشه دام‌های تلف شده مردم نیز باید همکاری لازم را در دفع مناسب آن داشته باشند همان‌طور که در روستاها مردم این زباله‌ها را دفع می‌کنند این ضایعات و لاشه‌ها نباید در خیابان‌ها رها شود که متأسفانه بعضی از مردم این کار را انجام می‌دهند حتی برخی از روستاهای نزدیک شهر نیز این ضایعات را در اطراف شهر رها می‌کنند.
 
 انتهای خبر/ https://asrehamoon.ir/vdcjx8ev8uqemaz.fsfu.html
نام شما
آدرس ايميل شما