تاریخ انتشار :يکشنبه ۸ مرداد ۱۴۰۲ ساعت ۰۷:۰۱
با وجود شرایط مطلوب اقتصادی در سیستان و بلوچستان، اما صاحبان برخی واحدها از نبود کارگر گلایه دارند.
سایه شوم قاچاق سوخت، بر سر مردم سیستان و بلوچستان/ وقتی شغل هست اما نیروی کار وجود ندارد
به گزارش پایگاه خبری عصرهامون، سیستان و بلوچستان دارای ظرفیت‌های بالقوه‌ای برای اشتغال و کارآفرینی در زمینه‌های کشاورزی، معدنی، مرزی و گردشگری است.

استان سیستان و بلوچستان از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های زیادی از جمله صنایع‌دستی، گردشگری، گیاهان دارویی، خرما، واحدهای فراوری خرما، فرصت مرز و معادن برخوردار است که با بهره‌گیری بهینه از این مزیت‌ها زمینه ایجاد اشتغال برای مردم به‌ویژه جوانان را فراهم کرده است.

جدای از همه این ظرفیت‌های طبیعی که وجود دارد، این استان به‌واسطه عزم ملی برای توسعه دارای کارگاه ساختمانی و سازندگی فراوان همچون راه‌آهن، گاز، جاده‌سازی، بنادر و… است که نیازمند نیروی انسانی فراوان است؛ اما طبق گفته مسئولان با وجود تمامی این ظرفیت‌ها استان با کمبود نیروی انسانی مواجه است.

با وجود تمامی این شرایط مطلوب که برای رشد و توسعه صنعتی منطقه به‌حساب می‌آید؛ اما صاحبان برخی واحدها از نبود کارگر حتی در پایین‌ترین سطح مهارتی گلایه دارند، آنان مدعی هستند که برای به ثمر رساندن و توسعه کسب‌وکار خود کارگر می‌خواهند؛ اما کمتر کسی رغبت به کارکردن در این واحدها را دارد و به عبارتی «کار هست؛ ولی کارگر نیست». ‎

اغلب افراد جویای کار با مشاغل کاذب درآمد بیشتری به دست می‌آورند؛ لذا راضی نمی‌شوند در کارگاه‌ها با دستمزد و ساعت کار مشخص مشغول به فعالیت شوند و شغل کاذب را ترجیح می‌دهند.

یکی از اشتغال‌های کاذبی که طرف‌داران بسیاری هم در بین مردم منطقه به‌خصوص نیروی جوان دارد، سوخت بری است که علی‌رغم خطرهایی که دارد اما درآمد بالای آن دندان طمع را برای رفتن به سمت این شغل تیزتر می‌کند، علاوه بر هدررفتن سرمایه ملی، سبب بروز خسارت‌های جبران‌ناپذیری مانند حوادث رانندگی، ناامن‌کردن جاده‌ها و مرزها و تبدیل نیروهای مولد به افراد قاچاق‌بر و قاچاقچی شده است.

با وجود مشاغل فراوانی که در سطح استان از جمله در حوزه‌های کشاورزی، معدنی، مرزی و گردشگری وجود دارد، کمبود نیروی کار در این حوزه‌ها از جمله مشکلاتی است که بارها توسط متولیان بیان شده با ابن حال در شرایط کنونی بسیاری از کارگاه‌ها به دنبال نیرو می‌گردند، اما نیروی کار نیست.

این در حالی است که در طول این سال‌ها تلاش‌ها و پیگیری‌های مستمری از سوی متولیان امر در خصوص استفاده از ظرفیت‌های بالقوه منطقه برای ایجاد اشتغال پایدار انجام شده است که بااین‌وجود تنها ۲۰ درصد از این امر محقق شد و عملاً میل و رغبتی به سمت اشتغال‌های پایدار از سوی بومیان منطقه صورت نگرفته است.

افزایش حجم سرمایه‌گذاری‌ها برای ایجاد اشتغال نسبت به سال گذشته
محمد کرمی، استاندار سیستان و بلوچستان چندی پیش در همین رابطه بیان کرد: دولت برنامه مشخصی برای کاهش اشتغال در شغل‌های کاذب از جمله سوخت‌بری دارد.

وی افزود: دولت سعی دارد با توسعه ظرفیت‌های معدن، کشاورزی و شیلات اشتغال پایدار در این منطقه ایجاد کند و اقتصاد در این منطقه مردمی شود، در این راستا سال گذشته بیش از رقمی که برای ایجاد اشتغال مشخص شده بود اشتغال محقق شد و این رقم نسبت به سال قبل افزایش پیدا کرده است.

استاندار سیستان و بلوچستان بیان کرد: ما سعی داریم نخلستان‌ها را در منطقه سراوان توسعه دهیم و علاوه بر این صادرات را به کشورهای منطقه افزایش دهیم در طی ماه‌های گذشته به‌صورت روزانه ۶۰۰ مجوز برای ایجاد اشتغال صادر شده است.

وی با اشاره به اینکه در برخی از نقاط استان حتی نیروی کار برای اشتغال در نخلستان‌ها وجود ندارد، اضافه کرد: نیروی کار استان به دلیل جاذبه و سود اقتصادی که در حوزه اشتغال‌های کاذب از جمله سوخت‌بری وجود دارد، اقدام به این کار می‌کنند. همچنین فاصله قیمت سوخت در ایران و کشورهای هم‌جوار نیز منجر به تمایل افراد به انجام این کار شده است.

کرمی تصریح کرد: حجم سرمایه‌گذاری‌ها در استان برای ایجاد اشتغال در سال گذشته نسبت به مدت مشابه سال‌های قبل افزایش داشته است و در حال رایزنی برای جذب حداکثری سرمایه‌گذار در سال جاری هستیم‎.

قاچاق سوخت و شغل‌های کاذب باعث ازبین‌رفتن شغل‌های ارزشمند دیگر می‌شود
سعید تجلیلی، فرماندار شهرستان سراوان در گفتگو با خبرنگار عصرهامون بیان کرد: باتوجه‌به اینکه ۳۸۴ کیلومتر مرز مشترک ایران و پاکستان وجود دارد و از گذشته‌های دور امور زندگی برخی از مردم سراوان از طریق قاچاق سوخت سپری می‌شد.

وی با اشاره به اجرای طرح رزاق توسط سپاه افزود: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برای رونق اقتصادی خانواده‌های مرزنشین طرح رزاق را اجرایی کرد؛ هدف از اجرای این طرح اقدامات نظارتی مرزی و انسداد گذرگاه‌هایی است که در حوزه قاچاق سوخت استفاده می‌شود تا در نتیجه کاهش قاچاق فراورده‌های نفتی را رقم بزند.

فرماندار سراوان ادامه داد: قاچاق سوخت و شغل‌های کاذب این‌چنین باعث ازبین‌رفتن شغل‌های ارزشمند دیگر می‌شود، مشاغلی از جمله مکانیک، گچ‌کار، بنا، کارگر ساختمانی، تأسیسات برقی، آبی و گازی و بسیاری از مشاغل فنی همه به سمت مرز کشیده شدند و شغل‌ها به نابودی کشیده شد.

وی ادامه داد: همچنین تأثیرات منفی مستقیم در بخش کشاورزی گذاشته شد و کار کشاورزی را رها کردند و حال‌وروز نخل‌های موجود و عدم رسیدگی به آنان در منطقه گویای همه حرف‌ها است و بسیاری از افراد به دنبال قاچاق سوخت هستند.

تجلیلی با اشاره به مشاغل مختلف در سطح شهرستان تشریح کرد: در حوزه اشتغال موضوعات مختلفی توسط ارگان‌هایی از جمله کمیته امداد خمینی (ره)، بهزیستی و کارگاه‌های تولیدی و همچنین در حوزه مزارع تولید برق نوین پنل‌های خورشیدی آماده است؛ اما متأسفانه استقبال خوبی توسط مردم نمی‌شود و حتی سازمان فنی و حرفه‌ای شهرستان سراوان کارگاه‌های آموزشی برای سنین مختلف در حال برگزاری کرده است؛ اما استقبال نمی‌شود و در حال خاک خوردن است.

وی ادامه داد: اقدام‌هایی در حوزه اشتغال پایدار و اقتصاد در بخش راه‌سازی، معادن و گاز صورت‌گرفته که البته بهره‌مندی از ظرفیت‌های موجود به همت مردم نیز وابسته است و انتظار می‌رود صاحبان سرمایه و گفتمان، مردم را به راه‌اندازی کارگاه‌های کوچک جهت ایجاد مشاغل پایدار تشویق کنند.

فرماندار سراوان بیان کرد: در تمامی جلسات هماهنگی با دهیاری‌ها و بخشداران منطقه بحث اشتغال جوانان در حال مطرح‌شدن است و اطلاع‌رسانی‌های گسترده شده است.

سایه شوم قاچاق سوخت همچنان بر سر مردم سراوان کشیده است
وی افزود: بارها در مجالس مختلف به علما، ریش‌سفیدان، معتمدین و ائمه جماعت تأکیدات بسیاری برای جذب و سوق‌دادن جوانان به سمت اشتغال پایدار داده شده است تا فردا بتوانند زندگی بهتری داشته باشند، اما متأسفانه سایه شوم قاچاق سوخت همچنان بر سر مردم سراوان کشیده است و به‌نوعی تحت‌تأثیر قرار داده و استقبالی از حوزه کار نمی‌شود.

تجلیلی اذعان کرد: به‌طورقطع این شیوه کسب درآمد تا چند سال آینده پابرجا نخواهد بود چرا که کشور پاکستان اقدام به بستن مرزهای خود با ایران کرده و تاکنون بخش زیادی از مرز خود با سیستان و بلوچستان را بسته است و همین موضوع سبب شده تا در ماه‌های اخیر خودروهای سوخت‌بر در برخی معابر غیررسمی با ترافیک سنگین و حتی چندروزه برای ورود به کشور پاکستان مواجه شوند.

وی با اشاره به ظرفیت‌های شغلی در حوزه سراوان گفت: ظرفیت‌های بی‌نظیری همچون معادن و راه‌اندازی صنایع معدنی نیز از جمله فرصت‌های اشتغال در این خطه است که سبب می‌شود، سرمایه‌های مردم استان به سمت مشاغل پایدار سوق پیدا کند.

این مقام مسئول اظهار کرد: در شهرستان سراوان تراز و تراکنش‌های مالی به نسبت استان البرز که یک استان کاملاً صنعتی است برابری می‌کند و این نشان می‌دهد که سرمایه‌های فراوانی در این حوزه وجود دارد؛ اما متأسفانه هدایت سرمایه به‌خوبی انجام نمی‌شود.

وی با اشاره به تعهد شغلی در شهرستان سراوان افزود: در حوزه اشتغال به نسبت سال گذشته و امسال تعهدی که برای شهرستان در نظر گرفته شده نسبتاً روبه‌جلو است و تمامی دستگاه‌ها ملزم شدند بر اساس عملکرد در سامانه رصد اشتغال ایجاد شده کار را انجام دهند.

وی ادامه داد: امسال هزار و ۸۵۶ تعهد شغلی برای سراوان در نظر گرفته شده است که در سه ماه ابتدایی سال ۳۷۱ شغل یعنی ۲۰ درصد اشتغال شهرستان محقق شد و دستگاه‌هایی که وضعیت نسبتاً خوبی در بحث اشتغال دارند؛ اداره میراث‌فرهنگی و گردشگری، صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزی هستند که بیشترین جذب اشتغال را در شهرستان ثبت کردند و تعهد در حال انجام است و تا پایان سال باید این رقم محقق و شغل ایجاد شود.

تجلیلی گفت: در حال حاضر باتوجه‌به شغل کاذب سوخت بری تقریباً اشتغال پایین است و می‌شود گفت کسی بیکار نیست؛ اما توصیه این است که مردم به سمت شغل‌های پایدار و ظرفیت‌هایی نظیر کشاورزی، صنایع بسته‌بندی و فراوری خرما سوق پیدا کنند.

وی با اشاره به حمایت‌های دولت برای ایجاد اشتغال خاطرنشان کرد: طی تأکید استاندار برای حمایت از کشاورزانی که زمین‌های کشاورزی آنان در محدوده کنار سد و رودخانه‌هایی که آب وجود دارد انجام شود و موانع صدور مجوزها، زمین، آب و برق تسهیل پیدا کند تا توسعه و رونق شهرستان را در پی داشته باشد.

گزارش حاصل نشان می‌دهد که ادعای اجبار سوخت‌بران به گرایش به این شغل پر خطر نادرست بوده و وضعیت استان در زمینه ایجاد شغل به سمت مناسبی رفته؛ اما سود زیاد شغل‌های کاذب مانند قاچاق سوخت برخی افراد را طمع‌کار کرده است.

انتهای خبر/ ف https://asrehamoon.ir/vdcd9x0foyt0956.2a2y.html
نام شما
آدرس ايميل شما