تاریخ انتشار :يکشنبه ۸ مرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۱:۲۳
باران باز هم مسیرهای جنوب سیستان و بلوچستان را بست؛

تکه گمشده پازل نبود پل؛ کمبود اعتبار یا تعلل مسئولین؟

۱۷ هزار نفر از جمعیت روستایی قصرقند بیش از ۱۰ روز هیچ‌گونه راه ارتباطی به مرکز شهرستان ندارند.
تکه گمشده پازل نبود پل؛ کمبود اعتبار یا تعلل مسئولین؟
به گزارش پایگاه خبری عصرهامون، فعالیت‌های سامانه بارشی مونسون روز گذشته در جنوب سیستان و بلوچستان باعث جاری‌شدن سیلاب و طغیان رودخانه‌های فصلی و مسدودشدن راه‌ها، قطع برق و بروز خسارت‌هایی برای مردم منطقه شده است.

در پی بارش‌های سنگین در جنوب استان رودخانه کاجو بزرگ‌ترین سیلاب فصل مونسون را در ۲۰ سال اخیر تجربه کرد؛ اما این در حالی است که راه مواصلاتی ۴۴ روستای بالادست و پایین‌دست این رودخانه به مرکز شهرستان قطع شده است.

به گفته شهروندان در بسیاری از مناطق و روستا‌ها نیز آب، برق و اینترنت قطع شده، به زیرساخت‌های مواصلاتی آسیب جدی وارد شده و مردم با مشکلات جدی مواجه شده‌اند.
 
راه‌های مواصلاتی ۳۳ پارچه آبادی و ۱۱ روستا برای چندمین بار بسته شد
 احمدرضا هاشم زهی، سرپرست فرمانداری قصرقند در گفتگو با خبرنگار عصرهامون بیان کرد: در یک ماه اخیر شاهد بارش باران‌های مونسونی در نقاط مختلف قصرقند به‌ویژه در حوزه بالادست منطقه کاجو و شهر قصرقند بودیم و چندین بار رودخانه کاجو سیلابی شده است.

وی افزود: بر اثر فعالیت این سامانه و طغیان رودخانه کاجو راه‌های مواصلاتی مسیر کاجو ۳۳ پارچه آبادی و ۱۱ روستا از دهستان حمیری به مرکز شهرستان برای چندمین بار بسته شده است و نگاه ویژه اداره کل راهداری جنوب استان را می‌طلبد.

سرپرست فرمانداری قصرقند با بیان اینکه با هر بارندگی حدود ۲۰ هزار نفر همیشه گرفتار در پشت سیلاب می مانند، تصریح کرد: جاری‌شدن سیلاب راه ارتباطی ۴۴ روستای این شهرستان در محدوده رودخانه کاجو و بخش سار بوک و پایین‌دست روستاهای چندوکان و محدوده بالادست سد زیردان و بخش مرکزی قصرقند به دلیل طغیان رودخانه کاجو و رودخانه‌های فصلی حوزه شهرستان و جاری‌شدن سیلاب بسته می‌شود.

وی ادامه داد: این راه‌های روستایی که از هفته‌های  قبل مسدود شده بود به علت تداوم فعالیت سامانه مونسون و سیلاب‌های پی‌درپی رودخانه کاجو همچنان مسدود مانده است.

بارش شدید باران به ۵۰ خانوار عشایر کپرنشین آسیب وارد کرد
هاشم زهی اذعان کرد: بارش شدید باران در قصرقند موجب آب‌گرفتگی و آسیب به ۵۰ خانوار عشایر کپرنشین این شهرستان شد که بلافاصله کار امدادرسانی و اسکان موقت این خانوارها توسط نیروهای جمعیت هلال‌احمر و بسیج و سپاه شهرستان آغاز شد.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده در شهرستان اذعان کرد: استقرار دستگاه‌های سنگین در مسیرهای مواصلاتی برای کمک احتمالی و جابه‌جایی بیماران، مادران باردار و بیماران اورژانسی و همچنین باید نسبت به حفاظت از سیل‌بندها در روستاها و شهر نگاه ویژه داشت.

سرپرست فرمانداری قصرقند گفت: مستلزم این است که اداره راهداری در بحث ارتباط‌های بالادست رودخانه و پایین‌دست رودخانه و بخش ساربوک در دهستان حمیری به‌صورت جهادی پیگیری کنند و هرطورشده این مسیرها در بحث بازگشایی و اعتبارات در مسیر مواصلاتی نیازمند است.

وی با اشاره به خسارت‌های احتمالی گفت: تاکنون خسارتی از ریزش دیواری و آب‌گرفتگی منازل گزارش نشده است و برآورد خسارت‌ها پس از پایان بارندگی توسط بنیاد مسکن، جهاد سازندگی و راهداری و سایر دستگاه‌ها اعلام خواهد شد.

احداث پل حمیری یکی از ضرورت‌های شهرستان قصرقند به شمار می آید
هاشم زهی افزود: هنگام مسدودشدن راه‌های روستایی بر اثر طغیان رودخانه‌ها، تا زمانی که سیلاب فروکش کند اهالی این مناطق توسط ماشین‌آلات سنگین راهداری همچون لودرها از رودخانه و مسیل عبور می‌کنند.

وی اظهار کرد: تعلل و تأخیر زیاد در ساخت پل حمیری بر روی رودخانه کاجو سبب شده تا مشکلات و گرفتاری مردم بیشتر شود که نیاز است هر چه سریع‌تر این پروژه راه‌سازی تکمیل و همچنین راه قصرقند به کاجو با پل و ابنیه فنی آسفالت شود.

وی ادامه داد: احداث پل حمیری یکی از ضرورت‌های شهرستان قصرقند به شمار می آید چرا که با هر آورد آب خسارت‌های زیادی به مردم وارد و راه بسته می‌شود.

سرپرست فرمانداری قصرقند گفت: مردم تا کاهش میزان بارش‌ها از ترددهای غیرضروری در محورهای درون و برون‌شهری به‌ویژه مسیل‌ها خودداری کنند.
 
براساس اعلام مرکز مدیریت راه‌های سازمان راهداری وحمل‌ونقل جاده‌ای، محورهای محور اسپکه – فنوج، محور سرباز- مورتان، محور قصرقند – کاجو، محور حمیری به حاجی آباد و محور ایرانشهر - چابهار (محور فرعی روستای خیر آباد) در جنوب سیستان و بلوچستان به علت بارش باران، سیلاب و عدم ایمنی کافی تا اطلاع بعدی مسدود است.
 
انتهای خبر/ ف
  https://asrehamoon.ir/vdcd5x0fsyt0956.2a2y.html
نام شما
آدرس ايميل شما