تاریخ انتشار :سه شنبه ۱۰ مرداد ۱۴۰۲ ساعت ۰۹:۴۱
جدال نابرابر معیشت با حقوق شهروندی در سیستان و بلوچستان ادامه دارد؛

فروشندگان سیار، منبع درآمد شهرداری یا معضل اجتماعی؟

دستفروشی علاوه بر تحت‌تأثیر قراردادن سیمای شهری، منجر به سد معبر شده و تردد عابران را نیز با مشکل روبرو کرده است.
فروشندگان سیار، منبع درآمد شهرداری یا معضل اجتماعی؟
به گزارش پایگاه خبری عصرهامون، دستفروشی پدیده‌ای نوظهور و جدید محسوب نمی‌شود و به‌واقع این شیوه از به‌اصطلاح کسب‌وکار غیررسمی، سبقه و عقبه‌ای طولانی در این مرزوبوم دارد، با همه این اوصاف نمی‌توان از آسیب‌های این شیوه از کسب‌وکار به‌سادگی گذشت.

یکی از مهم‌ترین مشکلات این پدیده، به موضوع سد معبر و اختلال در رفت‌وآمد در معابر باز می‌گردد.
 
کم‌توجهی برخی دستفروشان و مغازه‌داران به حقوق سایر شهروندان موجب بروز سد معبر شده که بسیاری از شهروندان از این وضعیت گلایه دارند.
 
بر اساس قانون، شهرداری‌ها موظف به برخورد سد معبر هستند و مدیران شهرداری نیز همواره برخورد با سد معبر را از اولویت‌های خود عنوان می‌کنند، اما وضعیت شهرها خصوصاً در مناطق هسته مرکزی شهر حاکی از آن است که برخورد با سد معبر مناسب تأثیرگذار نیست، به‌طوری‌که شهروندان از این وضع ناراضی هستند.
 
دستفروشان باید ساماندهی شوند و جمع‌آوری صرف و مطلق آن‌ها راهکاری منطقی در این عرصه به شمار نمی‌رود، اما می‌توان با اختصاص فضا‌های خاص در مناطقی خاص از شهر که به زیبایی بصری و نظم شهری آسیب نزند، بستر لازم برای کسب‌وکار دستفروشان را فراهم کرد.
 
با این اوصاف، درنظرگرفتن اماکنی خاص، ترجیحاً دور از واحد‌های صنفی و بازار‌های قانونی و با رعایت حدفاصل منطقی می‌توان در حل‌وفصل این عارضه به موفقیت‌های افزون‌تری نائل شد.

 سد معبر به‌عنوان یکی از معضلات جدی شهر کنارک است 
در خصوص برخورد با دستفروشان به‌عنوان یکی از عوامل اصلی سد معبر هم برای خود حکایتی دارد، از یک سو ممکن است شهروندان افرادی باشند که از سد معبر گلایه دارند و از سوی دیگر جزو آن دسته باشند که به یک دستفروش که برای کسب روزی حلال از سر ناچاری به دستفروشی روی آورده است، حق بدهند.
 
معضل دستفروشی و سد معبر به‌واسطه این شغل کاذب که در معابر ایجاد می‌شود منجر به تصویر نامطلوب، تنگی معابر و ترافیک در شهر بندری کنارک شده است.

البته این مشکل فقط مربوط به کنارک نیست و اکثر شهرهای سیستان و بلوچستان را تحت‌تأثیر قرار داده است و در این راه متولیان امر و مسئولان مدیریت شهری دست به ساماندهی دستفروشان می‌زنند.
 
ساماندهی وضعیت دستفروشان باید هر چه سریع‌تر مرتفع شود
عبدالغفور حوت، فرماندار شهرستان کنارک ضمن تأکید در خصوص رسیدگی به امور شهر و توجه به مطالبات شهروندان بیان کرد: طی شکایات مکرر مردم نسبت به رفع معضل سد معبر تصمیم بر این شد که اقداماتی در این زمینه انجام شود و طی هماهنگی برای ساماندهی این گونه کسب‌وکارها اقداماتی صورت گیرد.
 
وی افزود: رفع هر انسدادی در پیاده‌روها و معابر برای تردد شهروندان، امنیت و آسودگی کامل آنها بسیار اهمیت دارد و باتوجه‌به انسداد یکی از نقاط پرتردد شهر توسط بسیاری از دستفروشان و برخی از اصناف انتظار داریم شهرداری به همراه نیروی انتظامی و اداره صمت ضمن فرهنگ‌سازی نسبت به ساماندهی دستفروشان با متخلفین برخورد کنند.
 
فرماندار کنارک گفت: بسیاری از اصناف و مغازه‌داران با گذاشتن کالا و اجناس در مقابل مغازه و اشغال پیاده‌رو و معابر عمومی موجب اخلال در رفت‌وآمد شهروندان شده‌اند که با برنامه‌ریزی باید این معضل توسط متولیان امر رفع شود.
 
ایجاد بازارروز برای ساماندهی دستفروشان در نظر گرفته می‌شود
عبدالحمید بلوچ زاده، شهردار بندر کنارک با بیان اینکه رفع سد معبر معابر اصلی به‌منظور جلب رضایت شهروندان در اولویت قرار دارد، بیان کرد: باتوجه‌به افزایش مشکلات ناشی از سد معبر در معابر اصلی و گزارش‌های متعدد مردمی از مزاحمت‌های پیشروی واحدهای صنفی در پیاده‌روها و سد معبر بساط فروشان و وانت‌بارها در سطح خیابان‌های پرتردد، برخورد با این متخلفان در دستور کار مسئولان شهری قرار گرفت.
 
وی افزود: سد معبر به‌عنوان یکی از معضلات جدی شهر کنارک است که علاوه بر ایجاد آلودگی بصری که موجب نارضایتی مردم می‌شود امنیت و آرامش آنها را نیز دچار مخاطره می‌کند و براین‌اساس در اجرای قانون مماشاتی در برخورد با متخلفین نداریم.
 
شهردار کنارک از مشخص‌کردن مکان جدید برای فعالیت دستفروشان خبر داد و گفت: شهرداری تلاش دارد با ایجاد بازارروز این دستفروشان را ساماندهی و معضل سد معبر را در سطح شهر کاهش دهد تا دستفروشان نیز امکان کسب درآمد داشته باشند، اما این مشکل همچنان وجود دارد.
 
وی خاطرنشان کرد: مکان سه‌شنبه‌بازار جهت رفاه حال شهروندان و امرارمعاش دستفروشان در نظر گرفته شده است تا این افراد در محیطی مناسب بدون هیچ‌گونه مشکلی به فعالیت بپردازند.

انتهای خبر/ ف
  https://asrehamoon.ir/vdchzinzi23n-6d.tft2.html
نام شما
آدرس ايميل شما