تاریخ انتشار :شنبه ۲۱ مرداد ۱۴۰۲ ساعت ۰۲:۱۷
قاچاق موادمخدر یکی از چالش‌های جدی سیستان و بلوچستان است که طبق گفته مسئولان امر به افزایش سایر جرایم سنگین دامن می‌زند و آسیب‌های اجتماعی زیادی را به همراه دارد‎.
اصرار فقه و قانون بر مقابله با قاچاقچیان موادمخدر/ بیش از ۵ هزار ایرانی سالانه قربانی سود عده‌ای محدود می‌شوند
به گزارش پایگاه خبری عصرهامون، مواد مخدر یکی از پدیده‌های بسیار زشت و شومی است که در دنیا فاجعه‌ها به وجود آورده و تهدیدی یزرگ برای همه ملت‌ها در جهان بوده است.

قاچاق مواد مخدر به عنوان یکی از مهمترین تهدیدات و چالش‌ها بر علیه امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران شناخته شده و همواره سلامت جامعه را با چالش‌های جدی و اساسی روبرو کرده است؛ این پدیده شوم در طول این چهار دهه‌ای که از عمر انقلاب می‌گذرد موجب شهادت و جانبازی ده‌ها هزار تن از نیروهای امنیتی کشور و همچنین آسیب زننده به سلامت جامعه به خصوص نسل جوان کشورمان شده است.

قرار گرفتن کشور ایران در مسیر ترانزیت مواد مخدر که به دلیل همسایگی با افغانستان به عنوان بزرگترین تولید کننده مواد مخدر در جهان می‌باشد؛ باعث شده تا دشمنان در گسترش مواد مخدر به عنوان ابزاری علیه منافع کشورمان به ویژه در استان‌های مرزی مانند سیستان و بلوچستان در دستور کار قرار دهند.

امروزه دلیل بسیاری از جرایم در سیستان و بلوچستان اعم از قتل، گروگان‌گیری و سرقت، ریشه در مواد مخدر دارد.

قاچاقچیان مواد مخدر که سود زیادی از راه خرید و فروش آن نصیبشان می‌شود همواره به دنبال یافتن شیوه‌های جدید برای جذب افراد بیشتری به سوی این بلای خانمان سوز هستند و به صورت قارچ گونه در هر محله و خیابانی رشد کرده و به نوعی نمایندگی عرضه مواد مخدر تاسیس می‌کنند.

در همین راستا تعالیم دینی که نشات گرفته از ذات پاک پروردگار می‌باشد شاید بهترین روش فرهنگی برای مقابله با تجارت و مصرف مواد مخدر باشد که بررسی نظر علمای اهل سنت در این خصوص خالی از لطف نیست که خبرنگار ما به سراغ برخی علمای اهل سنت استان سیستان و بلوچستان رفته است.

روی آوری به شغل‌های سالم باعث دوری جوانان از مواد مخدر خواهدشد
‎عبدالله موحد، امام جمعه شهر ده رئیس خاش در گفتگو با خبرنگار تفتان ما، بیان کرد: مصرف موادمخدر از بین رفتن سلامت خود و جامعه را در پی خواهد داشت و طبق بیانات قرآن کریم هر چیزی که باعث از بین رفتن سلامت عقل و فکر شود حرام است.‎

وی اظهار کرد: انواع مخدرات با تاثیرات مخربی که بر روی بدن انسان به جای می‌گذارند باعث از بین رفتن سلامت افراد معتاد می‌شود؛ لذا خانواده‌ها و جوانان باید این مبحث را جدی گرفته و هوشیار باشند‎.‎

امام جمعه شهر ده رئیس خاش افزود: فروشندگان موادهای خانمانسوز مخدر شاید بتوانند با فروش موادهای افیونی دنیای مادی خود را آباد کنند ولی مسلما در سرای آخرت باید جوابگوی اعمال خود باشند‎.

وی با توجه به مضرات مواد مخدر تصریح کرد: از تمامی مردم به خصوص جوانان می‌خواهم از مصرف و خرید و فروش مواد بپرهیزند چرا که هم خرید و فروش و هم استفاده آن از نظر اسلام حرام است. ‎

موحد اذعان کرد: استفاده مواد هم ظلم به خود و هم ظلم به جامعه انسانی است چرا که باعث تباهی خواهد شد و چیزی جز ندامت و پشیمانی در پی نخواهد داشت. ‎

وی در پایان بیان کرد: فرهنگ سازی و روی آوری به شغل‌های سالم باعث خواهد تا جوانان از روی آوری به این گناه بپرهیزند و جامعه‌ای عاری از مواد مخدر داشته باشیم. ‎

شرع اسلام خرید و فورش ناشی از مواد مخدر را حرام می‌داند‎
مولوی عبدالله حسن زهی، امام جمعه اهل سنت هامون در گفتگو با خبرنگار اوشیدا بیان کرد: موادمخدر باتمام اشکال صنعتی و غیر صنعتی آن به صورت استفاده و یا خرید وفروش حرام است.

وی افزود: افرادی مافیایی هستند که تجارت انواع مواد مخدر از جمله شیشه و هرویین را دارند که انسان به واسطه مصرف آن‌ها به هلاکت می‌رسد؛ این افراد درصورت تکرار این جرم باید اعدام شوند‎.

مولوی حسن زهی تصریح کرد: موادمخدر موجب برباد رفتن خانواده‌ها و اشخاص شده و تاکنون ضررهای وحشتناکی برجامعه بشری وارد کرده است؛ زندگی افراد زیادی به واسطه مصرف مواد مخدر تباه شده است‎.

وی تاکید کرد: همانطور که ملاحظه می‌کنید این تجارت موجب آه وناله انسان‌ها شده و چه بسیار زندگی‌هایی که به واسطه آن گرفته شده است؛ لذا شرع اسلام این کارها را سخت منع کرده و سرمایه حاصله از آن را حرام می‌داند.

‎ ‎باید با جدیت جلوی موادفروشان و قاچاقچیان را گرفت
‎ ‎مولوی یوسف گرگیج، عالم اهل‌سنت در گفتگو با خبرنگار زاهدنیوز گفت: باید با جدیت جلوی موادفروشان و قاچاقچیان گرفته شود تا مواد مخدر در بین جوانان و جامعه توزیع نشود‎.  

‎ ‎وی در ارتباط با توزیع و رواج مواد مخدر به‌خصوص در بین جوانان بیان کرد: در دین مبین اسلام مطابق با دستورات پیامبر صل الله و آل و سلم که می‌فرمایند: «کل مسکر حرام»، یعنی هر چیزی که نشئه‌آور باشد حرام است؛ فروختن و کشیدن مواد مخدر نیز امری حرام و گناه است. ‎

‎ ‎این عالم اهل سنت ادامه داد: از نظر فقهی باید مقابل مواد فروشان چه در سطح خرده‌فروشی و چه در سطح عمده‌فروشی با جدیت ایستاد و جلوی فعالیتشان گرفته شود تا جان و سلامت مردم درعمل حفظ شود، همچنین باتوجه‌به اقداماتی که تاکنون توسط نیروهای مسلح دراین‌رابطه انجام شده است مردم تشکر و قدرانی می‌کنند‎.

‎ ‎وی تصریح کرد: بنده خود زمانی که با معتادان متجاهر گفتگو داشتم اولین خواستهٔ آنها نیز همین خاسته بود که باید با جدیت جلوی موادفروشان و قاچاقچیان گرفته شود تا مواد مخدر در بین جوانان و جامعه توزیع نشود؛ اگر دسترسی به این مواد خانمان‌سوز سخت‌تر شود مصرف نیز کاهش می‌یابد‎.

مولوی گرگیج افزود: ما به عنوان یک عالم در این منطقه شاهد هستیم که مواد مخدر هر ماه باعث می‌شود حداقل یک خانواده ازهم پاشیده شود؛ رواج مواد مخدر در زندگی منجر به جدایی اعضای خانواده و به تبع آن آسیب‌های اجتماعی فراوان شود. ‎

‎ ‎وی خاطرنشان کرد: گناه و تاوان این خانواده‌ها بر عهده کسی جز قاچاقچیان مواد مخدر نیست.

حرکت در راستای تولید و توزیع موادمخدر جرم است
عبدالبصیر نارویی، سر طایفه نارویی ساکن شهرستان زهک در گفتگو با خبرنگار اوشیدا بیان کرد: سوداگران مرگ و قاچاقچیان مواد مخدر می‌توانند باعث نابسامانی خانوادگی، محدود شدن روابط خانوادگی، عدم تربیت صحیح فرزندان، خشونت در خانواده، اُفت سطح فرهنگ اجتماعی و اقتصادی خانواده، گسترش طلاق و کاهش آمار ازدواج شوند.

وی در ادامه افزود: یکی از اصول مسلم حقوقی در نظام قضایی ما این بوده که «جهل به قانون رافع مسئولیت نیست» البته جهل به قانون را «جهل به حکم» نیز می‌گویند، مضمون این قاعده، این است که چنین فرض می‌شود، تمام افراد جامعه، از همه احکام و قوانین، آگاهی دارند، پس ادّعای جهل نسبت به قانون از ناحیه هیچ کس پذیرفته نمی‌شد؛ یعنی احدی در مقام اثبات نمی‌توانست بگوید که من در مورد فلان قانون آگاهی نداشتم. ‎

نارویی خاطرنشان کرد: بدون شک استعمال موادمخدر یکی از گناهان کبیره است که ادلّه مختلف شرعیه بر حرمت قطعی آن دلالت دارد و بر همه مسلمانان واجب است که از این مواد پلید پرهیز و اجتناب کنند و فرزندان و بستگان و آشنایان خود را از آنها شدیداً بر حذر دارند و هر کس هر گونه کمکی به کشت، تهیه، حمل‌ونقل و پخش این مواد کند مشمول مجازات الهی خواهد بود و هرگونه درآمدی از آن حاصل شود حرام و نامشروع است.

وی گفت: همه مسلمین باید بدانند یکی از نقشه‌های خطرناک دشمنان برای نابود کردن ایمان و توان جوانان، توسعه همین موادمخدر است؛ بنابراین بر حکومت‌های اسلامی و عموم مردم فرد به فرد واجب است که با آن مبارزه کنند و ان شاء اللّه روزی بیاید که موادمخدر از سرزمین کشورهای اسلامی ریشه کن شود.

دین اسلام خرید، فروش، حمل و نقل و نگهداری مواد مخدر را حرام اعلام کرده است
مولوی سید محمد درتکیده، عالم اهل سنت شهرستان چابهار در گفتگو با خبرنگار چهاربهاران بیان کرد: اگر ما تاریخچه نفوذ استعمارگران در کشورهای اسلامی را نگاهی بیندازیم خواهیم دید آنها ملت‌های اسلامی را سد راهی برای نفوذ و استعمارگری خویش می‌دیدند؛ لذا برای از پای در آوردن آن نقشه‌هایی را طرح ریزی کردند و درواقع این مواد مخدر را در کشورهای اسلامی گسترش دادند و ما داریم می‌بینیم که امروز این مواد در کشورهای اسلامی به صورت عمده توزیع و از آنجا به کشورهای اسلامی دیگر منتقل می‌شود‎.
‎ ‎
وی با اشاره به حضور آمریکایی‌ها در کشور افغانستان، تصریح کرد: آمریکایی‌ها زمانی که در افغانستان آمدند نه تنها این مزارع تولید خشاش و مواد مخدر را تعطیل نکرد بلکه آن را گسترش نیز دادند.

این عالم اهل سنت با بیان اینکه دین اسلام خرید، فروش، حمل و نقل و نگهداری مواد مخدر حرام اعلام کرده است، خاطرنشان کرد: آن کسی که خرید و فروش مواد مخدر می‌کند آن پولی را که به دست می‌آورد باید حرام بداند.
 ‎
وی با بیان اینکه امروز نمی‌توانیم بگوییم کسی به خاطر جهل در قانون و مسائل شرعی دست به توزیع مواد مخدر می‌زند، اظهار کرد: علمای بزرگوار در تریبون‌های نماز جمعه در خطبه‌های مختلف در مساجد و سخنرانی‌ها این موارد را اعلام کردند و همچنین در قانون به صراحت آمده این موارد ممنوع است و امروز برای کسی این عذر و بهانه‌ای وجود ندارد که بگوید که من به علت نا آشنایی با قانون و مسائل شرعی دست به این نوع اقدام زدم. امروز هر کسی به این آگاه است که حمل و نقل مواد مخدر، فروش مواد مخدر، نگهداری مواد مخدر در اسلام و در کشور ما حرام است.

بر طبق اعلام سازمان پزشکی قانونی سالانه بیش از ۵ هزار نفر در کشور ما بر اثر سوء مصرف مواد مخدر جان خود را از دست می‌دهند و این آمار سالانه رو به افزایش است.

گزارش حاصل نشان می‌دهد که فقه اسلامی همچون قانون اساسی کشور مصر بر مقابله با سوداگران مرگ در کشور هستند و مقابله با قاچاقچیان مواد مخدر باید با قدرت ادامه پیدا کند.

انتهای خبر/ ف https://asrehamoon.ir/vdcb5fb85rhb0gp.uiur.html
نام شما
آدرس ايميل شما