تاریخ انتشار :دوشنبه ۲۳ مرداد ۱۴۰۲ ساعت ۰۱:۱۲
در سال‌های گذشته برای حذف مدارس کپری نیک‌شهر تلاش‌هایی شده ولی به دلیل عمق محرومیت و بافت مناطق روستایی و عشایری این شهرستان، اینگونه مدارس همچنان دایر بود.
آیا رویای حذف مدارس کپری در نیک‌شهر به واقعیت مبدل می‌شود؟
به گزارش پایگاه خبری عصرهامون، حذف مدارس خشتی، گلی و کپری در جنوب سیستان و بلوچستان ماجرایی طولانی دارد که ظاهرا پایانی هم ندارد؛ در مقام حرف در این باره وعده‌های بسیاری داده شده است هر چند که مسئولان معتقدند مدارس کپری در این استان به مدارس استاندارد تبدیل شده است.

با وجود اینکه بارها در طی سال‌های گذشته مسئولان اعلام کرده‌اند که مدارس کپری از سطح کشور جمع‌آوری شده است و چندین بار جشن تکراری کپرزدایی در این استان برگزار شده است ولی متأسفانه این وعده و وعیدها تاکنون عملی نشده‌است.

درس خواندن در مدارس کپری، خشتی وگلی و زیرسایه درختان یک واقیت تلخ درحوزه آموزش وپرورش نیک‌شهر است.

حل مشکلات و مسائل بخش آموزشی شهرستان نیک‌شهر به علت عدم انعکاس مدیران آموزش و پرورش این منطقه به مسئولان استانی و کشوری به آرزوی مردم این منطقه تبدیل شده است.

وجود مدارس کپری، درس خواندن زیر سایه درختان، کلاس‌های درس چادری، دو شیفته بودن مدرسه‌ها، خشتی و گلی بودن مدارس، فرسودگی فضاهای آموزشی حتی بالای ۴۰ سال، استفاده از وانت بارها برای حمل دانش‌آموزان دختر راهنمایی و دبیرستانی از معضلات و مشکلات مهم حوزه آموزش و پرورش شهرستان نیک‌شهر است.

متاسفانه با گذشت سال‌ها هنوز این مشکلات مرتفع نشده و مردم شهرستان نیک‌شهر در انتظار اختصاص اعتبارات ویژه برای حل این مشکلات و معضلات هستند.

جایگزینی فضاهای آموزشی استاندارد باید در دستور کار قرار گیرد

رستم کریمی، سخنگوی شوراهای اسلامی روستاهای بخش مرکزی نیک‌شهر بیان کرد: اعضای شورای اسلامی روستا مصمم هستند که مشکلات و معضلات مردم منطقه را پیگیری و با انعکاس موارد مشکلات را به حداقل برساند.

کریمی تصریح کرد: متاسفانه در سال‌های گذشته عده‌ای از مدیران آموزش و پرورش این شهرستان به منظور ماندن بیشتر در پست و مقام خود مسائل و مشکلات آموزشی را به مسئولان استانی و کشوری در میان نگذاشتند به طوری که حل این مشکلات به آرزوی مردم این منطقه تبدیل شده است.

وی بیان کرد: دختران دانش آموز مقطع راهنمایی و دبیرستان این منطقه بعد از نماز صبح مسیرهای ۲۰ الی ۳۰ و حتی ۴۰ کیلومتری را در هوای سرد زمستانی و گرم تابستانی از روستا به مرکز دهستان و یا شهر به وسیله وانت بار در وضعیت بسیار از اسفباری جابجا می‌شوند که این امر درشان دانش‌آموزان که آینده‌سازان این سرزمین هستند نیست.

کریمی تصریح کرد: جایگزینی فضاهای آموزشی استاندارد در این منطقه برای مسئولان نوسازی و تجهیز مدارس کار دشواری نیست اما به دلیل عدم پیگیری این مشکلات تاکنون بااین معضلات گریبانگیر هستیم.

نگهداری از فضاهای آموزشی از اولویت‌های اصلی در مناطق محروم و کم برخوردار است

مجیب حسنی، فرماندار شهرستان نیک‌شهر در گفتگو با خبرنگار استال پرس بیان کرد: ساخت و نگهداری از فضاهای آموزشی از اولویت‌های اصلی به ویژه در مناطق محروم و کم برخوردار است که دانش‌آموزان و مردم محلی نقش بسزایی در آن دارند.

وی افزود: با ساخت دو مدرسه دخترانه مقطع متوسطه در روستاهای هنزم دهستان چاهان و آبگاه وانان دهستان هیچان دانش آموزان این مناطق از فضای آموزشی مطلوب بهره‌مند می‌شوند.

فرماندار نیک‌شهر اظهار کرد: مدرسه ۶ کلاسه دخترانه متوسطه اول و دوم روستای عشایری هنزم با اعتباری بالغ بر ۲ میلیارد و۵۰۰ میلیون تومان توسط خیر مدرسه ساز سنگیان ساخته خواهد شد.

حسنی تصریح کرد: همچنین مدرسه دخترانه متوسطه اول روستای وانان با ۴ کلاس درس با زیربنای ۴۰۰ متر مربع توسط خیر مدرسه ساز مهرداد جابریان ساخته می‌شود که ۶۰ نفر از دانش‌آموزان این منطقه از نعمت کلاس درس استاندارد بهره‌مند خواهند شد.

فرماندار نیک‌شهر گفت: در این دو پروژه آموزشی اداره کل نوسازی مدارس استان نیز مشارکت خواهد داشت.

انتهای خبر/ ف https://asrehamoon.ir/vdca0en6i49niw1.k5k4.html
نام شما
آدرس ايميل شما