تاریخ انتشار :سه شنبه ۷ شهريور ۱۴۰۲ ساعت ۰۵:۴۲
در مدت فعالیت دولت سیزدهم ۲۳۲ روستای سیستان و بلوچستان به شبکه آب شرب متصل شدند.
اتصال ۲۳۲ روستا به شبکه آب شرب طی ۲ سال فعالیت دولت سیزدهم
به گزارش پایگاه خبری عصرهامون، سیستان و بلوچستان یکی از استان‌های کویری کشور دارای آب‌وهوای گرم و خشک یکی از استان‌های کم‌بارش به شمار می‌رود که این امر سبب شده است این استان به یکی از استان‌های کم آب در کشور تبدیل شود.
 
شهرها و روستاهای این استان سال‌هاست با پدیده خشکسالی دست‌وپنجه نرم می‌کنند که این امر سبب شد بسیاری از کشاورزی مردم این استان به‌خصوص در نیمه شمالی از بین برود.
 
علاوه بر عدم تأمین آب برای مصارف کشاورزی، آب شرب مردم منطقه نیز دچار تنش و مشکل است که با روی کار آمدن دولت سیزدهم برنامه‌ها و اقدامات خوبی برای رفع نیاز آب شرب در روستاهای این استان صورت‌گرفته است.
 
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان می‌گوید: از ابتدای شروع به کار دولت سیزدهم مجموعاً ۲۳۲ روستا از محل اعتبارات استانی، ملی و جهاد آبرسانی به شبکه آب شرب متصل شده است.
 
علیرضا قاسمی، افزود: با وارد مدار شدن شبکه آب این تعداد روستا، ۱۰۳ هزار نفر از نعمت آب شرب پایدار بهره‌مند شدند.
 
وی، تصریح کرد: با مجموع اقدامات انجام شده در دولت سیزدهم، شاخص بهره‌مندی از آب شرب روستایی این استان با جهش دو و نیم‌درصدی به ۷۲.5 درصد رسیده است.
 

رفع تنش آبی از ۴۱۳ روستا
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان نیز اظهار کرد: تنش آبی ۴۱۳ روستای سیستان و بلوچستان با اقداماتی از جمله اجرای خطوط انتقال جدید، حفر و تجهیز چاه، نصب پمپ، ترانس برق و اصلاح و توسعه شبکه برطرف شده است.
 
به گفته قاسمی تأمین آب شرب نیمی از جمعیت استان وابسته به منابع زیرزمینی است که در همین راستا، کف‌شکنی، لایروبی و ادامه حفاری ۱۲۳ حلقه چاه در سطح شهر‌ها و روستاهای استان تکمیل و یا در حال انجام است.
 
وی در خصوص اعتبارات تخصیص‌یافته در حوزه آب در سیستان و بلوچستان بیان کرد: طی ۲ سال فعالیت دولت بیش از ۵ هزار و ۱۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای پیشبرد طرح‌های آب و فاضلاب تخصیص‌یافته است، این در حالی است که طی سال‌های ۹۸ و ۹۹ این مبلغ ۱۰۰۰ میلیارد تومان بوده است.
 
اجرای طرح‌های اضطراری برای رفع تنش آبی از شهرها
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان با اشاره به اجرای طرح‌های آبرسانی در حوزه شهری نیز گفت: رفع تنش آبی از شهرها نیز در دولت سیزدهم با جدیت دنبال می‌شود به‌گونه‌ای که در طرح اضطراری تأمین آب زاهدان و منطقه سیستان از دشت‌های هامون هیرمند، حرمک، شیله و لواریاب مقرر شده با حفر و تجهیز چاه‌های جدید، اجرای خطوط انتقال آب و برق، احداث آب‌شیرین‌کن و ایستگاه‌های پمپاژ مربوطه حدود ۲ هزار لیتر در ثانیه آب تأمین شود.

قاسمی، طرح آبرسانی به شهر خاش با اجرای خط انتقال به طول ۷۲ کیلومتر، اجرای خط انتقال از آب‌شیرین‌کن کنارک به شهر چابهار به‌منظور افزایش ظرفیت انتقال و کاهش هدررفت آب در خط انتقال و همچنین اجرای ۶ کیلومتر خط انتقال به همراه حفر دو حلقه چاه برای رفع تنش آبی شهر پیشین را دیگر پروژه‌های مهم در دست اجرای این شرکت اعلام کرد.
 
تأمین آب پایدار با انتقال آب از دریای عمان؛
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان، با اشاره به طرح انتقال آب از دریای عمان به‌عنوان یکی دیگر از طرح‌های مهم دولت در این استان گفت: وضعیت فراخشک و فقر منابع آبی در سیستان و بلوچستان ایجاب می‌کرد، طرح انتقال آب از دریای عمان به‌منظور تأمین آب پایدار و جبران بخشی از کمبود آب شرب عملیاتی شود که خوشبختانه این طرح آغاز و تاکنون ۳ کارگاه در بخش لوله‌گذاری ایجاد شده و در حال تجهیز است.
 
وی ادامه داد: در همین راستا چهار کارگاه دیگر هم به‌زودی شروع به فعالیت خواهد کرد و علاوه بر این احداث آبگیر در سواحل مکران نیز در حال انجام است.

قاسمی، با بیان اینکه ریل‌گذاری لازم برای توسعه و بهبود وضعیت آب در کلیه نقاط استان انجام شده است، ابراز امیدواری کرد: با تکمیل کلیه این طرح‌ها دیگر نگرانی بابت تأمین و توزیع آب وجود نخواهد داشت.
 
انتهای خبر/ س
  https://asrehamoon.ir/vdcgyw9quak93w4.rpra.html
نام شما
آدرس ايميل شما