تاریخ انتشار :پنجشنبه ۳۰ شهريور ۱۴۰۲ ساعت ۰۱:۳۱
دولت سیزدهم با نگاه توسعه اقتصادی در مسیر توسعه راه‌های مواصلاتی سیستان و بلوچستان قدم برداشته است.
نگاه ویژه دولت سیزدهم به توسعه راه‌های مواصلاتی سیستان و بلوچستان
به گزارش پایگاه خبری عصرهامون، امروزه توسعه بزرگراه‌ها به‌عنوان یکی از عوامل دخیل در حومه‌نشینی جمعیت و کاهش تراکم جمعیت شهرهای مرکزی در جهان مطرح است.
 
در واقع بزرگراه‌ها و جاده‌ها یکی از مهم‌ترین عوامل توسعه صنعت و اقتصاد در هر کشوری به شمار می‌روند که با افزایش تعداد جمعیت و نیاز به حمل‌ونقل، ایجاد بزرگراه‌ها و جاده‌ها برای راحتی و سهولت در حمل‌ونقل افراد و کالاها بسیار ضروری است.
 
سیستان و بلوچستان پهناورترین استان کشور دارای شبکه‌ای عقب‌افتاده و محروم از راه‌های مواصلاتی توسعه‌یافته است که این امر با وجود ظرفیت‌های اقتصادی مهم در این استان نظیر برخورداری از تنها بندر اقیانوسی ایران و مرزهای طولانی سبب شده جایگاه استان در اقتصاد تجاری و بازرگانی کشور ضعیف باشد.
 
این استان به دلیل مزیت ترانزیتی و قرارگرفتن در شاهراه اقتصاد بین‌المللی که به سبب موقعیت جغرافیایی و هم‌جواری با ۲ کشور پاکستان و افغانستان و دسترسی به آب‌های آزاد ایجاد شده نیازمند توسعه عنصر حمل‌ونقل است؛ نیازی که بخش اعظم آن در بستر جاده و بزرگراه‌ها تأمین خواهد شد.
 
در دولت سیزدهم برای توسعه و ساخت بزرگراه در این استان اقدامات و برنامه‌های خوبی در نظر گرفته شده است تا محرومیت استان در زمینه بزرگراه را رفع کند.
 
یکی از بزرگراه‌های که درروند ساخت آن در دولت‌های قبل به‌صورت کندی پیش رفت؛ بزرگراه زابل به زاهدان است که از سال ۸۵ کلید خورد و اکنون حدود ۱۷ سال از کلنگ‌زنی این طرح ملی می‌گذرد. بهره‌برداری از این بزرگراه تأثیر زیادی در روند ترانزیت کالا و همچنین کاهش تصادفات در استان خواهد داشت.
 
بعد از گذشت ۱۷ سال از کلنگ‌زنی ساخت بزرگراه زابل - زاهدان که ۲۰۰ کیلومتر است تاکنون حدود ۱۵۰ کیلومتر آن دو باند شده است. معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان دراین‌رابطه گفته است که عملیات آسفالت قطعه سه بزرگراه زابل - زاهدان آغاز شده است.
 
مهدی پارسی بیان کرد: طول کلی قطعه سه بزرگراه زابل - زاهدان ۲۰ کیلومتر است که باتوجه‌به اتمام عملیات زیرسازی، در حال حاضر آسفالت پنج کیلومتر آن آغاز شده و تا پایان سال جاری بقیه این مسیر نیز تکمیل و آماده بهره‌برداری می‌شود.
 
وی تأکید کرد: سیستان و بلوچستان همواره یکی از استان‌های کمتر برخوردار در حوزه زیرساخت‌های حمل‌ونقل به‌ویژه راه‌های دو باند محسوب شده و با وجود قرارداشتن در ۲ کریدور اصلی کشور و مرز مشترک با افغانستان و پاکستان و تنها بندر اقیانوسی ایران، بسیاری از جاده‌های استان از جمله بخشی از مسیر زابل - زاهدان یک‌طرفه است که ازاین‌رو توسعه کمی و کیفی راه‌های استان در دستور کار این اداره کل قرار گرفته است.
 
معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی استان تصریح کرد: در این راستا با پیگیری‌های این اداره کل در افزایش اعتبارات، از سال ۹۷ تاکنون در این مسیر مهم ارتباطی هفت کیلومتر بزرگراه به همراه پل نهراب به بهره‌برداری رسیده است.
 
وی هزینه ساخت هر کیلومتر بزرگراه را حدود ۳۰ میلیارد تومان عنوان کرد و افزود: امسال بیش از ۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای ساخت بزرگراه در مسیر زابل - زاهدان موردنیاز است تا با تخصیص هر چه سریع‌تر آن زمینه برای بهره‌برداری از ۲۰ کیلومتر باند دوم در این مسیر تا پایان سال جاری فراهم شود.
 
پارسی تأکید کرد: باتوجه‌به اینکه توسعه پایدار استان‌ها منوط به توسعه راه‌هاست و بر همین اساس در سیستان و بلوچستان یکی از دغدغه‌های جدی در مسیر توسعه همه‌جانبه، ساخت بزرگراه و راه‌های اصلی است که در سال‌های گذشته مطالعات امکان‌سنجی انجام شده است.
 
متوسط ساخت بزرگراه در دولت قبل در سیستان و بلوچستان حدود ۱۳ کیلومتر بوده است که با نگاه ویژه دولت سیزدهم به توسعه زیر ساخت‌ها در حال حاضر متوسط سالانه ساخت بزرگراه در این استان به بیش از ۵۴ کیلومتر رسیده است که نویدبخش رونق و آبادانی بیش‌ازپیش است.
 
انتهای خبر/ س
  https://asrehamoon.ir/vdcaoen6i49nia1.k5k4.html
نام شما
آدرس ايميل شما