پروژه ملی راهآهن زاهدان - چابهار میتواند تحول اقتصادی بزرگی را در کشور ایجاد کند.
به گزارش پایگاه خبری عصرهامون، راهآهن بهعنوان شریان ارتباط مؤثر، جایگاه ویژهای در رشد و توسعه اقتصادی کشورهای دنیا دارد. قابلیت توان حمل بار انبوه و جابهجایی مسافر، صرفهجویی در مصرف انرژی و ایمنی بسیار بالا، پیشگیری در آلودگی محیطزیست و... از اهمیت خاص این صنعت است که نقش اساسی حملونقل در رشد اقتصادی و توسعه پایدار را به خود اختصاص داده است.
صنعت ریلی بهعنوان ایمنترین سیستم حملونقل در جهان شناخته میشود و یکی از اهرمهای توسعه ملی، توجه به عوامل زیرساختی است که در رأس آنها شبکه سراسری حملونقل ریلی قرار دارد.
ایران مانند یک چهارراهی است که با شمال و جنوب و شرق و غرب بهآسانی ارتباط دارد و نقش مهمی در توسعه راهآهنهای منطقه خاورمیانه دارد.
سیستان و بلوچستان نیز با داشتن یکی از قدیمیترین خطوط ریلی کشور، از این قاعده مستثنا نیست و در چند سال گذشته با تمرکز بر توسعه استان بر توسعه این صنعت تأکید شده است.
پروژه راهآهن زاهدان چابهار از طرحهای ملی در حال اجراست که میتواند نقش مهمی در تحول اقتصادی سیستان و بلوچستان بهویژه بندر بزرگ چابهار داشته باشد.
چابهار تنها بند اقیانوسی کشور به شمار میرود و خطآهن چابهار به زاهدان نقطه اتصال دو کریدور شمال - جنوب و شرق - غرب است و این ظرفیت را به چابهار میدهد که تبدیل به یک بندر مادر با ظرفیت بالا شود.
چابهار در آینده قطب تجارت و ترانزیت منطقه خواهد شد و باید هر چه سریعتر زیرساختهای آن در زمینه حملونقل فراهم شود.
راهآهن چابهار یک ابرپروژه در سطح داخلی و منطقه خاورمیانه است
راهآهن چابهار از جمله مصوبات سفر مقام معظم رهبری به سیستان و بلوچستان در سال ۸۱ بود که روند اجرای آن درگذشته بهکندی پیش رفته بود، در ۲۰ شهریورماه رهبر معظم انقلاب در دیدار مردم سیستان و بلوچستان در خصوص اهمیت مسئله راهآهن بیان کردند: این مسئلهٔ خطآهن خیلی مهم است؛ اینکه شمال و جنوبِ شرق کشور با خطآهن متّصل بشود، خیلی اهمّیّت دارد؛ هم برای استان و استانهای در بین راه اهمّیّت دارد، هم برای اصل کشور اهمّیّت دارد.
با تکمیل راهآهن چابهار - زاهدان، بار از طریق چابهار به قسمت شرقی و جنوب شرقی آسیا و چین از آنجا به کشورهای CIS و کشورهای اروپایی منتقل میشود که همین موضوع، پروژه مورد اشاره را طرحی فرامنطقهای کرده است.
این خطآهن به طول ۶۳۳ کیلومتر با احتساب ایستگاهها ۷۵۰ کیلومتر، در دستور کار وزارت راه و شهرسازی باهدف ایجاد کریدور شمال - جنوب در شرق کشور و اتصال بندر چابهار به شبکه ریلی و بهرهمندی از مزایای ترانزیت راهآهن از طریق اتصال آسیای میانه و افغانستان به آبهای آزاد اقیانوسی، طراحی و عملیات اجرایی آن از سال ۹۲ آغاز شد.
این خط ریلی از بندر چابهار آغاز میشود و پس از عبور از شهرهای نیکشهر، ایرانشهر و خاش به زاهدان متصل میشود. این پروژه در قالب ۸ قطعه اجرا میشود، این پروژه ریلی با پیمانکاری قرارگاه سازندگی خاتمالانبیا و به کارفرمایی دولت و شرکت مادرتخصصی ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور اجرا میشود.
یکی از مسیرهای ریلی در حال ساخت کشور که از نظر حجم عملیات اجرایی و پیچیدگیهای اجرای کار یک ابرپروژه در سطح داخلی و منطقه خاورمیانه محسوب میشود، همین راهآهن چابهار - زاهدان است که با استفاده از توان مهندسی داخل کشور با کمترین هزینه ممکن در متوسط راهآهن سازی کشور ساخته میشود.
حمید بهادری، سرپرست اداره کل راهآهن جنوب شرق بیان کرد: با تکمیل شبکه ریلی سیستان و بلوچستان و اتصال کریدور ریلی چابهار - میلک - سرخس روند توسعه استان سرعت بیشتری به خود میگیرد و این مهم موجب افزایش اشتغال و اشاعه امید خواهد شد.
وی افزود: اتصال بنادر چابهار به شبکه راهآهن سراسری باتوجهبه طرح توسعه سواحل مکران و ضرورت وجود ناوگان مناسب برای حمل کالاهای بندری اهمیت زیادی دارد.
خیرالله خادمی مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای کشور و معاون وزیر راه و شهرسازی در برنامه صف اول در تیرماه گذشته بیان کرد: راهآهن چابهار - زاهدان اکنون ۶۶ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و پیشبینی میکنیم حداکثر طی ۲ سال آینده تکمیل شود. هدف ما تکمیل کریدور شمال به جنوب کشور است، با این کار چابهار معنای بندری پیدا میکند و بهرهوری بندری آن بیشتر خواهد شد.
باتوجهبه کمکاری مسئولان و دولت وقت در اجرای مصوبات سفر رهبر معظم انقلاب اسلامی به سیستان و بلوچستان، امروز مطالبه رهبر انقلاب از دولت سیزدهم است تا در حد توان دولت مصوبات اجرا نشده در این استان را اجرا کند.
با اقدامات مثبتی که از سوی دولت سیزدهم برای تغییر چهره سیستان و بلوچستان صورتگرفته امید است تا روند اجرای ساخت راهآهن چابهار باهمت و پیشرفت بیشتری صورت گیرد، چرا که با راهاندازی این پروژه، اولین بندر اقیانوسی کشور به شبکه ریلی متصل میشود و امکان ترانزیت کالا و ترددهای بینالمللی را در کریدور شمال به جنوب فراهم میکند.