تاریخ انتشار :چهارشنبه ۱۸ بهمن ۱۴۰۲ ساعت ۰۸:۱۸
انقلاب اسلامی، باهدف عدالت‌محوری و محرومیت‌زدایی به تمام مردم در سطح کشور، در زمینه ارتقاء راه‌های استان اقدامات چشمگیری انجام داده است.
توسعه راه‌ها، کارنامه درخشان دیگری از انقلاب در سیستان و بلوچستان
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری «عصرهامون»، اگر به سیستان و بلوچستان قبل از انقلاب نگاهی بیندازیم خواهیم دید که محرومیت و عدم توسعه که همان نداشتن یا کم‌داشتن امکانات اولیه مانند: آب آشامیدنی بهداشتی، راه‌های ارتباطی، برق، مخابرات و سایر زیرساخت به چشم می‌خورد.

 یکی از دستاوردهای بزرگ و مهم انقلاب اسلامی در چهل سال گذشته توسعه زیرساخت‌ها و گسترش راه‌ها بود که از همان نخستین سال‌های پیروزی انقلاب در اولویت قرار گرفت.
 
   نقش استان برای اقتصاد کشور بسیار مهم است، جز اولین استان‌ها از نظر پهناوری و گستردگی راه‌ها است، از یک سو با پاکستان و افغانستان مرز دارد و از سوی دیگر سواحل گسترده‌ای نیز دارد.

 استان از لحاظ شبکه راه‌های مواصلاتی عقب‌ماندگی‌هایی داشت که علاوه بر بروز حوادث ناگوار تصادفی به لحاظ اقتصادی نیز این استان را دچار مشکل کرده بود.
 
 به دلیل جاده‌های دوطرفه و نامرغوب در ایام تعطیلات عید نوروز باتوجه‌به افزایش سفرهای نوروزی و ترددهای بین‌شهری استان بیشترین تصادفات منجر به فوت را درگذشته داشته است.
 
 محرومیت‌زدایی راه‌ها یکی از اصلی‌ترین کارها برای پیشرفت و توسعه استان در همه زمینه‌ها است و در سال‌های اخیر نیز رهبر انقلاب توصیه‌های فراوانی برای رفع این محرومیت‌زدایی کرده است.

 بعد از انقلاب اسلامی استان توانست به شعار محرومیت‌زدایی در جامع عمل بپوشاند و از گردنه سخت توسعه عبور کند و به یک استان درحال‌توسعه تبدیل شود.

 یکی از اولویت‌های سیستان و بلوچستان در نهضت راه‌سازی در سال‌های اخیر توسعه بزرگراه‌ها است که از چند سال گذشته با جدیت آغاز و در دولت سیزدهم با شتاب بیشتری در حال پیشرفت و توسعه است.

توسعه همه جانبه راه‌های سیستان و بلوچستان از دستاوردهای بزرگ انقلاب اسلامی است
  
منصور بیجار، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری سیستان و بلوچستان در حوزه حمل‌ونقل جاده‌ای بیان کرد: وضعیت جاده‌ها قبل از انقلاب و بعد از انقلاب قابل‌قیاس نیست و این یکی از اقدامات مهم مسئولین نظام برای محرومیت‌زدایی و توسعه استان در همه زمینه‌ها است.
  
  وی افزود: توسعه راه‌ها در سطح استان در پیشرفت شهرهای این منطقه بسیار مهم است و قبل از انقلاب در استان هیچ بزرگراه وجود نداشت و باتوجه‌به وسیع بودن استان، مردم برای جابه‌جایی با مشکلات زیادی روبه‌رو بودند.
  
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری تصریح کرد: قبل از انقلاب حتی هیچ راهی با مشخصات راه اصلی و راه روستایی آسفالت شده در استان وجود نداشت و تنها ۶۹۸ کیلومتر راه فرعی و ۱۸۰۰ کیلومتر راه شوسه و خاکی روستایی وجود داشت.
  
  وی ادامه داد: به لطف خداوند و برکت انقلاب اسلامی، بعد از انقلاب وضعیت راه‌های اصلی و فرعی و حتی روستایی دارای پیشرفت چشمگیری شده است.
  
بیجار اظهار کرد: وضعیت راه‌های استان در ابتدای دولت سیزدهم به شکل زیر است؛ بزرگراه‌ها ۴۱۹ کیلومتر، را اصلی یک‌هزار و ۶۹۳ کیلومتر، راه فرعی ۳ هزار و ۴۲۰ کیلومتر، راه روستایی آسفالت شده ۵ هزار و ۱۳۵ کیلومتر و راه شوسه و خاکی روستایی ۱۶ هزار و ۳۰۸ کیلومتر رسیده است.
  
  وی گفت: با تلاش و همت مسئولین در دولت سیزدهم حتی این شرایط وضعیت بهتری به خود گرفته است به‌طوری‌که در حال حاضر وضعیت راه‌های جاده‌ای استان از نظر بزرگراه به ۶۳۶ کیلومتر، راه اصلی به یک‌هزار و ۷۹۴ کیلومتر، راه فرعی ۳ هزار و ۴۲۰ کیلومتر، راه روستایی آسفالت شده ۶ هزار و ۴۱۶ کیلومتر و راه شوسه و خاکی روستایی ۱۱ هزار و ۱۷۳ کیلومتر ارتقا پیدا کرده است.

بیجار اذعان کرد: ۲۷۲.۵ کیلومتر بزرگراه و ۸۱ کیلومتر راه اصلی که در مجموع ۳۵۳.۵ کیلومتر راه از ابتدای انقلاب تا این دولت به‌صورت متوسط سالی ۷.۵ کیلومتر بزرگراه ساخته است در طی دو سال و نیم به ۱۰۹ کیلومتر رسیده است و امید داریم که به متوسط سالی ۱۳۰ کیلومتر این آمار برسد این اقدامات با گذشته قابل‌قیاس نیست.

وی افزود فقط در حوزه روستایی ۹۰۰ کیلومتر راه ساخته شده است این میزان علاوه بر نگهداری یک‌هزار و ۳۰۰ کیلومتر راه اصلی فرعی روستایی و بزرگراه است به طور متوسط هر ماه ۲۷ کیلومتر راه روستایی ساخته شده است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خاطرنشان کرد: بهبود راه‌های استان نه‌تنها در کاهش تصادفات استان مؤثر بوده؛ بلکه سبب رونق صادرات و واردات و ارتقای میزان حمل‌ونقل بار و مسافر در استان شده است.

  بهبود وضعیت راهی سیستان و بلوچستان به برکت انقلاب

 عطاءالله اکبری، مدیر کل راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه اولین و مهم‌ترین موضوع از نظر مرزی و گردشگری توسعه راه‌سازی است، بیان کرد: در حال حاضر طول کریدورهای اصلی در استان هزار و ۵۷۱ کیلومتر است و تا کنون بیش از ۵۱۰ کیلومتر بزرگراه در استان افتتاح شده است.
  
  وی افزود: در دو سال کاری دولت سیزدهم بیش از ۳۳۶ کیلومتر بزرگراه و راه اصلی، شامل ۲۴۵ کیلومتر بزرگراه و ۹۱ کیلومتر راه اصلی در استان به بهره‌برداری رسیده است و در حال حاضر بیش از ۳۰۰ کیلومتر بزرگراه در استان در حال ساخت است.
  
اکبری با اشاره به اینکه هزینه ساخت هر کیلومتر بزرگراه در استان ۳۰ میلیارد تومان است، افزود: به‌منظور تبدیل کل مسیرهای استان به بزرگراه به بیش از ۲۲ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم.
  
  مدیرکل راه و شهرسازی استان اظهار کرد: بهبود وضعیت راه‌های ارتباطی در استان تضمین‌کننده اقتصاد این منطقه است؛ زیرا باعث تسریع حمل‌ونقل جاده‌ای و ارتباط تجاری - ترانزیتی مثبت با کشورهای همسایه به‌ویژه افغانستان و پاکستان می‌شود.

اکبری خاطرنشان کرد: با بهره‌برداری بزرگراه‌های متعدد در استان ضمن کاهش هزینه و زمان سفرهای بین‌شهری، مصرف سوخت و تلفات انسانی شاهد شکوفایی در وضعیت کریدورهای ترانزیتی جنوب شرق کشور خواهیم بود.

انتهای خبر/ https://asrehamoon.ir/vdci3qazut1aq32.cbct.html
نام شما
آدرس ايميل شما

مهم ترین اولویت دستگاه اجرایی در استان از نگاه شما چه باید باشد؟
توجه به زیرساخت ها در استان
توزیع عادلانه ارزاق عمومی و کالاهای اساسی
مرتفع نمودن مشکلات فرهنگی و آسیب های اجتماعی
برخورد با مفاسد اقتصادی و ویژه خواری ها