کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

تراوش ذهنی که عشق می‌آفریند؛

هنری شگفت‌انگیز در شهر ملی سوزن‌دوزی جهان

3 فروردين 1403 ساعت 1:15

سوزن‌دوزی اصیل‌ترین و زیباترین صنایع‌دستی کشور که با دستان توانمند زنان بلوچ بر پارچه زیبایی را می‌نشاند.


به گزارش خبرنگار پایگاه خبری «عصرهامون»، ایرانشهر یکی از شهرهای سیستان و بلوچستان که نام پیشین آن پهره بود، این شهر در میانه پهناورترین استان کشور قرار دارد.
 
ایرانشهر ۱۵درصد گستره سیستان و بلوچستان را از آن خودکرده است، این شهرستان باتوجه‌به آب‌وهوایی گرم و خشکی که دارد؛ اما جاذبه‌های کشاورزی، گردشگری و صنایع‌دستی بی‌نظیری دارد.
 
یکی از صنایع‌دستی که این شهرستان را در دنیا معروف کرده است سوزن‌دوزی هست هنر دستان زنان و دختران بلوچ که با حرکت سوزن و با نخ‌های رنگارنگ نقوش و تصاویر خاص و بی‌نظیری را بر پارچه‌ها می‌نشاند، و این هنر زیبا باعث شد تا ایرانشهر در سال ۹۷ به‌عنوان شهر ملی سوزن‌دوزی به ثبت برسد.
 
به گفته کارشناسان صنایع‌دستی تعداد کارگاه‌های بیشتر و تکنیک‌های متداولی که در این هنر دست در این شهر رایج است تأثیر بسزایی در ملی‌شدن این شهرستان به‌عنوان شهر سوزن‌دوزی داشته است.
 
استقبال زنان و دختران ایرانشهری از صنعت سوزن‌دوزی موجب شده تا هر خانه‌ای تبدیل به یک کارگاه سوزن‌دوزی شود و این هنر ارزشمند یکی از غنی‌ترین داشته‌های زنان بلوچ محسوب می‌شود و ملی‌شدن ایرانشهر حاصل زحمات صنعتگران و مطرح بودن این شهرستان در کشور و جهان در بحث سوزن‌دوزی است.
 

 
شهر ملی سوزن‌دوزی این روزها با برپایی فروشگاه‌های صنایع‌دستی در ورودی و خروجی شهر پذیرای مسافران نوروزی است
 
ریگی، رئیس اداره میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری ایرانشهر با اشاره به آمادگی این شهرستان برای استقبال از مسافران نورزی بیان کرد: در چهار نقطه از شهرستان سیاه‌چادر نصب شده است و همچنین کمپ‌های نورزی در ورودی شهر و داخل شهر برای اسکان و استقبال مسافران نوروزی در این شهرستان راه‌اندازی شده است.
 
ادامه داد: باتوجه‌به اینکه ایرانشهر به‌عنوان شهر ملی سوزن‌دوزی ثبت شده است نمایشگاه‌های از هنر سوزن‌دوزی و صنایع‌دستی این شهرستان باهدف آشنایی مسافران و گردشگران نورزی باهنر زیبای دست مردم این شهرستان دایر شده است.

با ثبت جهانی سوزن‌دوزی در ایرانشهر فرصت‌های شغلی فراوانی برای مردم این شهرستان فراهم شد و هم اکنون این هنر به‌عنوان یکی از راه‌های امرارمعاش در اکثر روستاهای سیستان و بلوچستان به شمار می‌رود.
 
هنر سوزن‌دوزی اصلی‌ترین هنر ایرانشهر است که ذوق و استعداد بالای زنان این شهر را به نمایش می‌گذارد، پارچه‌ای که نقش‌ها به روی آن دوخته می‌شود می‌تواند از کتان باشد یا از پشم و یا ابریشم و پنبه باشد.
 
 
نخ‌هایی که برای دوخت به کار برده می‌شوند، بیشتر نخ‌های ابریشمی هستند، در هنر سوزن‌دوزی بلوچی تنها از چندرنگ محدود جگری تیره، سرخ، نارنجی، سیاه، سفید، سبز و آبی استفاده می‌شود و حتی ترکیب‌شدن این رنگ‌ها با هم به اصول و قواعد خاصی پایبند است.
 
سوزن‌دوزی، به‌عنوان هویت و اصالت زنان بلوچ در سیستان و بلوچستان است و کمتر بانوی بلوچی را در این منطقه می‌توان یافت که با این هنر آشنایی نداشته باشد.
 
انتهای خبر/


کد مطلب: 167813

آدرس مطلب :
https://www.asrehamoon.ir/news/167813/هنری-شگفت-انگیز-شهر-ملی-سوزن-دوزی-جهان

عصر هامون
  https://www.asrehamoon.ir