مدیرکل راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان گفت: به همت دولت سیزدهم ۲۰۰ کیلومتر بزرگراه و راه اصلی به همراه چهار پل بزرگ در محدوده شهرهای تحت پوشش این اداره کل به بهرهبرداری رسید.
عطاء اله اکبری در گفتگو با خبرنگار «عصرهامون» با اشاره به اینکه سیستان و بلوچستان در بسیاری از شاخصهای توسعه از جمله شاخص بزرگراهی جزو استانهای محروم کشور بوده است این وضعیت طولانیشدن زمان سفر و بهتبع آن افزایش هزینه و مصرف سوخت را به دنبال داشته است و از سوی دیگر باتوجهبه تردد وسایط نقلیه بهویژه سنگین در محور چابهار - میلک و سایر محورهای ترانزیتی بهصورت رفتوبرگشت احتمال تصادفات رخبهرخ در راههای این استان بالاست.
وی ادامه داد: در این راستا دولت سیزدهم برای رفع عقبماندگیهای مزمن تاریخی استان در فاصله کمتر از سه سال فعالیت خود توسعه زیرساختهای حملونقل و شبکه بزرگراهی را در دستور کار قرارداد و امروز هر ناظر منصفی که در راههای استان تردد کرده باشد، اذعان میکند که سیستان و بلوچستان تبدیل به کارگاه بزرگ راهسازی شده است.
مدیرکل راه و شهرسازی استان هزینه احداث هر کیلومتر بزرگراه در این استان را حدود ۴۰۰ میلیارد ریال عنوان کرد و گفت: باتوجهبه اینکه سیستان و بلوچستان تنها استان متصل به آبهای آزاد از طریق بندر چابهار، تنها استان با بیش از یک هزار و ۴۰۰ کیلومتر مرز آبی و خشکی بوده و در مسیر دو کریدور از سه کریدور در ترانزیت بزرگ جهان قرار داشته که همه این ظرفیتها موقعیت مناسب و راهبردی در تجارت و ترانزیت بینالمللی به آن داده که استفاده از این ظرفیتها برای توسعه استان نیازمند تکمیل هر چه سریعتر شبکه بزرگراهی است تمام تلاش خود را برای تسریع در بهرهبرداری از پروژههای این حوزه به کار بستهایم.
اکبری تأکید کرد: بهرغم تنگناهای مالی و فشارهای اقتصادی ناشی از شرایط تحریم، در حال حاضر ۱۵۰ کیلومتر بزرگراه و راه اصلی در محدوده شهرهای تحت پوشش این اداره کل بهصورت همزمان در حال اجراست و حتی اجازه ندادهایم با وجود بدهی کلان مالی یک مورد از این پروژهها تعطیل شود.