تاریخ انتشار :دوشنبه ۱۸ تير ۱۴۰۳ ساعت ۰۰:۳۰
کارشناس مذهبی گفت: دلیل و فلسفه قیام امام حسین (ع) ترویج امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر در جامعه بود.
امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر از برکات قیام عاشورا است
حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدهادی حیدری نسب در گفتگو با خبرنگار «عصرهامون» بیان کرد: در زیارت‌نامه‌های امام حسین (ع) تأکید مکرر شده است که می‌فرماید: «من شهادت می‌دهم که نماز و زکات را بر پا داشته‌اید و امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر کرده‌اید»، همه برای تبیین فلسفه قیام است تا رنگ مکتب آن در هیاهوی تبلیغات دشمن کم‌رنگ نشود و جایگاه امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر در آن نهضت مشخص گردد.

 وی افزود: پیروان فرهنگ عاشورا، با الهام از این حماسه، پیوسته نبض پر حرکت جامعه انقلابی‌اند و نسبت به جریان امور و وضعیت فرهنگی و سیاسی حساس‌اند و با حضور دائم در میدان امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر، عرصه را بر فساد آفرینان تنگ می‌سازند؛ چون می‌دانند که سکوت و عقب‌نشینی از این جبهه گستاخی و پیشروی دشمنان حق و فساد گستران در جامعه را به دنبال دارد.

 کارشناس مذهبی ادامه داد: حضرت بر این باور بودند که اگر این فریضه ترک و فراموش شود، حدود الهی تعطیل شده، احکام خدا مورد تحقیر و استهزاء قرار خواهد گرفت، ازاین‌رو حاضرند برای اجرای آن جان خویش را نیز با تأسی از پیشوای آزادگان نثار کنند؛ چرا که امام حسین (ع) با ایراد خطبه‌ای در مسیر راه کربلا، با اشاره به شرایط پیش‌آمده و اینکه دنیا دگرگون شده و معروف رخت بربسته است، شوق خود را به لقاء خدا و مرگ شرافتمندانه ابراز می‌کند و زندگی در کنار ستمگران را مایه نکبت می‌شمارد و چنین شرایطی را زمینه‌ای مساعد برای قیام می‌داند.

حیدری نسب ادامه داد: دلیل و فلسفه قیام امام حسین (ع) ترویج امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر در جامعه بود.

 وی با اشاره به اینکه امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر یعنی مردم را به کار نیک واداشتن و از کار زشت بازداشتن است اذعان کرد: امام علی علیه‌السلام: می‌فرماید: تمام کارهای نیک و حتی جهاد در راه خدا، در مقابل امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر به اندازهٔ آب دهانی در مقابل دریایی پهناور بیش نیست.

 حیدری نسب اضافه کرد: دو فریضهٔ امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر که هر دو جزء فروع ۱۰گانه دین مبین اسلام است آن‌چنان جایگاه والایی در شرع مقدس اسلام دارند که در حدود ۳۰ آیه از آیات قرآن کریم با الفاظ و عبارات مختلف در خصوص آن‌ها نازل گردیده است. علاوه‌برآن، در سخنان معصومین علیهم‌السلام، در خصوص آن‌ها نکات فراوانی بیان گردیده که در منابع و متون معتبر حدیث ما ثبت و ضبط شده است.
 
 وی اظهار کرد: فقها و محدثین نیز در کتاب‌های خود هر یک بابی را تحت این عنوان بازکرده و دربارهٔ آن مطالب ارزنده‌ای را نگاشته‌اند. در اهمیت و منزلت این دو فریضه همین بس که جزء فروع دین شمرده شده‌اند.
 
 کارشناس مذهبی تصریح کرد: امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر دارای مراحل و مراتبی است. مرتبه اول امرونهی قلبی است. منظور از امرونهی قلبی، اظهار کراهت قلبی است؛ یعنی مکلف باید تنفر و انزجار درونی خود را نسبت به انجام منکر و ترک معروف، آشکار سازد.

 وی با اشاره به مرحله دوم امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر عنوان کرد: امرونهی زبانی است؛ یعنی مکلف باید تارکِ معروف یا عامل ِمنکر را با زبان، امرونهی کند. در این مرتبه اگر احتمال دهد با موعظه و نصیحت و گفتار ملایم، اثر حاصل می‌شود، باید به همین مقدار اکتفا کند و تجاوز از آن جایز نیست؛ همچنان اگر ترک منکر یا اقامۀ معروف، متوقف بر گفتار شدید و غلیظ یا تهدید باشد، باید طبق آن عمل کند.

 حیدری نسب تشریح کرد: مرحله سوم امرونهی عملی است؛ یعنی امرونهی با استفاده از قدرت عملی، مقصود از این مرتبه این است که مکلف باید با اِعمال قدرت و رفتار عملی، متخلف را از انجام منکر و ترک معروف باز دارد. توجه داشته باشید که در زمان برپایی حکومت اسلامی امرونهی عملی، وظیفه حکومت است نه افراد.
 
 وی تأکید کرد: هنگام امرونهی، ترتیب مراحل فوق باید رعایت شود؛ یعنی تا زمانی که مرتبۀ اول مؤثر است، به‌کاربردن مراتب بعدی جایز نیست به‌عنوان‌مثال امرونهی زبانی، مراتب دارد؛ درصورتی‌که در سخن نرم، احتمال اثر باشد، جایز نیست که آمر و نهی با سخن تند و خشن، امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر کند.
 
 کارشناس مذهبی عنوان کرد: امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر، تنها در تذکرات افراد عادی نسبت به بعضی از گناهان جزئی خلاصه نمی‌شود، بلکه قیام بر ضد حکومت ستمگر و تلاش برای اصلاح ساختار سیاسی جامعه و تشکیل حکومتی بر اساس حق و قرآن نیز از مصادیق امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر است، آن گونه که امام حسین (ع)، حماسه عاشورایی خود را عبارت از همان دانست.

 وی اشاره کرد: البته اولین مرحله این فریضه آن است که انسان در درون، دوستدار خوبی‌ها و معروف‌ها باشد و از منکرات و مفاسد و گناهان بیزاری بجوید این محبت و نفرت قلبی، به زبان هم جاری می‌شود و در عمل هم تجلی می‌یابد، علاقه و انکار قلبی سالار شهیدان به هنگام وداع با قبر رسول خدا (ص) چنین ابراز شده است. خدایا من معروف را دوست می‌دارم و منکر را بد می‌دانم.

 حیدری نسب ادامه داد: در مرحله دیگر، به امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر زبانی می‌پردازد. آن حضرت در بیان‌هایی صریح، حکومت بنی‌امیه را منکری می‌داند که باید با آن مبارزه کرد یزید را نیز مردی شراب‌خوار و فاسق و جنایت‌کار می‌داند و پیروان او را ملازمان شیطان و واگذارندگان «طاعت خدا» می‌شمارد و حکومت اموی را حرام کننده حلال و حلال کننده حرام معرفی می‌کند که بدعت‌ها را زنده و سنت‌ها را می‌رانده‌اند.

 وی گفت: ازآنجاکه نهی‌ازمنکر زبانی نیز دیگر اثری در تغییر اوضاع ندارد. شوریدن بر ضد او را به‌عنوان سومین مرحله نهی‌ازمنکر، وظیفه خود می‌داند. با این مبنای دینی است که امام، بیعت با یزید را رد می‌کند و آن را مایه ننگ می‌داند و حماسه کربلا را پدید می‌آورد.

 انتهای خبر/ https://asrehamoon.ir/vdcewo8zzjh8pvi.b9bj.html
نام شما
آدرس ايميل شما