> فعالان فلسطینی محدودیتهای جدید رژیم اشغالگر قدس درباره ورود به مسجدالاقصی را محکوم کردند | عصر هامون
تاریخ انتشار :شنبه ۲۲ تير ۱۳۹۲ ساعت ۰۹:۱۲
در نخستین جمعه ماه رمضان بیش از هفتاد و پنج هزار مسلمان فلسطینی که در اراضی اشغالی هستند به سمت قدس رفتند تا در نماز مسجد الاقصی شرکت کنند اما بسیاری از این افراد نتوانستند وارد مسجدالاقصی شوند.
فعالان فلسطینی محدودیتهای جدید رژیم اشغالگر قدس درباره ورود به مسجدالاقصی را محکوم کردند

به گزارش عصر هامون؛ شبکه تلویزیونی پرس تی وی، در نخستین جمعه ماه رمضان بیش از هفتاد و پنج هزار مسلمان فلسطینی که در اراضی اشغالی هستند به سمت قدس رفتند تا در نماز مسجد الاقصی شرکت کنند اما بسیاری از این افراد نتوانستند وارد مسجدالاقصی شوند. علت این مسئله نیز محدودیتهای شدیدی بود که اسرائیل در مسیر رسیدن فلسطینی ها به این مکان مقدس ایجاد کرده بود. اسرائیل با ایجاد مراکز ایست و بازرسی متعدد در کرانه باختری، عملا رسیدن فلسطینی ها را به مسجدالاقصی ناممکن ساخت. فلسطینی ها می گویند نظامیان اسرائیلی در این مراکز ایست و بازرسی آنها را تحقیر کردند و بسیاری از آنها از رفتن به قدس صرفنظر کردند. بسیاری از فلسطینی ها می گویند نمازخواندن در قدس به شکلی از مقاومت تبدیل شده است.
یکی از فلسطینی ها در این خصوص گفت:« رسانه های طرفدار رژیم اشغالگر گفتند که محدودیتهای اندکی درباره ورود به مسجد الاقصی وجود دارد و هیچ مشکلی برای حضور فلسطینی ها در این مکان نیست. من تلاش کردم از شش محل رسیدن به قدس به سمت مسجدالاقصی بروم اما نظامیان اسرائیلی در هر شش مکان ایست و بازرسی مرا متوقف کردند و به رام الله بازگرداندند. آنها سن و سال مرا علت جلوگیری از رفتنم به مسجدالاقصی عنوان کردند. پس از پایان اشغالگری اسرائیل در سرزمین هایمان به اقامه نماز در این مکان می پردازیم.»
حضور گسترده نیروهای پلیس در قدس نیز روز گذشته بسیار ملموس بود. بسیاری از این نیروهای اسرائیلی مانع از رسیدن فلسطینی ها به نخستین قبله مسلمانان شدند. گروههای فعال در زمینه حقوق بشر می گویند پلیس اسرائیل با حملات فیزیکی، فلسطینی ها را هدف قرار می دهد.محمد احمد حسین مفتی اعظم مسجدالاقصی گفته است براساس قوانین بین المللی ، جلوگیری از دسترسی مسلمانان و مسیحیان به مسجدالاقصی در روزهای تعطیلات دینی ممنوع است.
محمد احمد حسین گفت:« نیروهای اسرائیلی گفته بودند که با ورود فلسطینی ها به قدس مخالفتی نخواهند کرد. اما این سخن نادرست است. آنها موانع زیادی بوجود آوردند که سبب شد فضای بدی بوجود بیاید. این کار غیرقانونی و غیرمنطقی است زیرا همه مسلمانان در سراسر جهان باید بتوانند در مسجدالاقصی به اقامه نماز بپردازند. این اقدامات اسرائیل بخشی از برنامه تبعیض آمیز آن برای دشوارکردن ورود مسلمانان به این مکان مقدس است.»
مسجدالاقصی در کانون تنشهای قدس قرار دارد. شهرک نشینها به صورت مرتب به این مکان حمله می کنند. وزیر مسکن و عمران اسرائیل نیز خواستار احداث معبد یهودی ها در مجموعه مسجدالاقصی شده است. اسرائیل همچنان به حفاریهای باستان شناختی در زیر این مسجد ادامه می دهد تا بتواند بقایای معبد ابراهیم را به دست بیاورد. این حفاریها به شدت به این مسجد مسلمانان خسارت وارد کرده است. البته هنوز هیچ بقایایی از این معبد را در این مکان پیدا نکرده اند. محدودیتهایی که اسرائیل برای دسترسی فلسطینی ها به مسجدالاقصی ایجاد کرده سبب استیصال شدید آنها شده است.

انتهای پیام/5696 https://www.asrehamoon.ir/vdcj.xexfuqevhsfzu.html
نام شما
آدرس ايميل شما