تاریخ انتشار :دوشنبه ۹ تير ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۵۲
بخشدار تلنگ گفت: حل مشکلات متعدد بخش تازه تاسیس تلنگ از توابع شهرستان قصرقند در جنوب سیستان و بلوچستان در حوزه های آموزشی، بهداشتی، آب آشامیدنی روستایی و راه نیازمند توجه ویژه مسوولان است.
هشدار به مسئولین؛ زندگی حاشیه‌نشینان نیکشهر بغرنج است /بیش از 290 خانوار فاقد شناسنامه
هشدار به مسئولین؛ زندگی حاشیه‌نشینان نیکشهر بغرنج است /بیش از 290 خانوار فاقد شناسنامه
به گزارش سرویس اجتماعی عصر هامون، محمد شاهوزایی اظهار داشت: بخش تلنگ با 67 روستای دارای سکنه و جمعیت 16 هزار 474 نفری در 65 کیلومتری مرکز شهرستان قصرقند واقع شده است.
وی بیان کرد: با وجود تمامی مسائل و مشکلات موجود در این بخش، مشارکت و همراهی مردم با مسوولان از ویژگیهای خاص این منطقه بویژه در حل دعاوی، فرایند های سیاسی و کمک رسانی به همنوع است.
وی اظهار داشت: بخش تلنگ از چندین ماه پیش فاقد پزشک است و تا شعاع 50 کیلومتری آن هیچ پزشکی برای مراجعه بیماران وجود ندارد.
بخشدار تلنگ گفت: این بخش فاقد تسهیلات زایمانی است بطوریکه سال گذشته چهار مورد فوت مادر باردار را شاهد بودیم.
شاهوزایی ادامه داد: تنها یک مرکز بهداشتی درمانی در مرکز بخش تلنگ ساخته شده که حتی فاقد آمبولانس و دیگر خدمات است.
وی بیان کرد: از 10 خانه بهداشت موجود سه خانه بهداشت غیر فعال بوده بطوریکه خانه بهداشت روستای ماندیرو تبدیل به مخروبه شده و خانه بهداشت روستای چب دو سال است که کار ساختمانی اش تعطیل و به حال خود رها شده است.
بخشدار تلنگ تصریح کرد: مصرف آب غیر بهداشتی این بخش را به مرکز شیوع بسیاری از بیماریهای عفونی از جمله اسهال و روده ای در منطقه تبدیل کرده است.
شاهوزایی گفت: هم اینک 35 روستای بخش تلنگ بوسیله تانکر سیار آبرسانی می شود و امکان آبرسانی سیار به حدود 10 روستا بدلیل مشکلات راه دسترسی وجود ندارد.
وی افزود: سهمیه آب آشامیدنی پیش بینی شده برای هر نفر بدلیل کمبود امکانات و ناوگان حمل فقط 15 لیتر در هر روز است که عمدتا به سبب فرسودگی ناوگان تامین همین سهمیه ناچیز نیز بعضا مقدور نیست و به روستاییان نمی رسد.
وی خاطرنشان کرد: مجتمع روستاهای کهن با هفت روستا به حال خود رها شده و اهالی این روستاها از دسترسی به آب شرب بهداشتی محرومند و نیاز به حفر چاه در شارک، تلنگ، کهن است تا بتوان حداقل ها را پوشش داد.
وی گفت: بدلیل کمبود آب آشامیدنی بهداشتی در دسترس مردم انواع بیماریها و امراض شایعه بوده و نرخ سن مرگ و میر بویژه در میان بانوان بسیار پایین آمده است.
بخشدار تلنگ مهمترین مشکلات در حوزه آموزش و پرورش این بخش را وجود حدود 50 فضای آموزشی که عمده آنها غیر استاندارد، فاقد حصار، فاقد انشعاب برق، آب، تلفن و اینترنت است، ذکر کرد.
شاهوزایی اظهار داشت: افزون بر 30 مدرسه و فضای آموزشی امتیاز برق و دانش آموزان بیش از 40 مرکز آموزشی در این بخش از آب آشامیدنی بهداشتی و حتی مصرفی محرومند.
وی ادامه داد: 18 مدرسه بخش تلنگ کپری و یا کلاسها در زیر سایه درخت و در خرابه های خشتی و گلی تشکیل می شود.
وی گفت: دبستانهای روستاهای گازگر و گزی زهی با قدمتی ده ساله و بیشتر وضعیت مناسبی ندارند و همچنان در زیر سایه درخت دانش آموزان سال تحصیلی آینده را آغاز خواهند کرد.
وی اضافه کرد: دبستانهای شاهک بازار و لالو بازار بشدت با کمبود کلاس درس رو به رو هستند.
شاهوزایی افزود: بخش تلنگ فاقد مدرسه شبانه روزی است و به دلیل فقدان امکانات و سرویس های طرح روستا مرکزی تعداد زیادی از دانش آموزان بویژه دختران ترک تحصیل کرده اند.
وی گفت: بخش تلنگ طولانی ترین فیدر برق در جنوب استان سیستان و بلوچستان را داراست و افت ولتاژ و نوسانات در سال گذشته حدود چهار میلیارد ریال خسارت به مردم وارد کرده است و کسی در این زمینه پاسخگو نیست.
بخشدار تلنگ بیان کرد: بدون استثنا خطوط انتقال شبکه برق در سطح بخش و بویژه دهستان شارک فرسوده و هر از گاهی با وزش باد و بارندگی اندکی شاهد افتادن تیرک های برق هستیم.
وی اظهارداشت: افت ولتاژ برق بعضا موجب قطع و یا کندی آبرسانی به 18 روستای دارای شبکه لوله کشی آبرسانی می شود.
شاهوزایی خاطر نشان کرد: این در حالی است که مدیریت برق بخش تلنگ در حوزه نگور چابهار قرار دارد و روند پیگیریها را با مشکلاتی رو به رو کرده است.
وی همچنین با اشاره به مشکلات ارتباطت مخابراتی این بخش گفت: تلنگ تنها مرکز بخش کشور است که از تلفن ثابت محروم و فاقد فاکس و ایتنرنت است که مشکلات جدی را برای بخش اداری و آموزشی بوجود آورده است.
وی گفت: این بخش فاقد آنتن bts همراه اول است و همه روزه بویژه هنگام عصر ارتباطات تلفنی بشدت دارای اشکال و ترافیک است.
بخشدار تلنگ افزود: مناطق کهن بالا در فاصله 35 کیلومتری مرکز بخش از سه ماه پیش به علت بارندگیها فاقد ارتباط روستایی شده است.
شاهوزایی بیان کرد: بیش از 15 روستای بخش تلنگ هیچگونه ارتباط تلفنی ندارند و از نعمت تلفن روستایی محرومند.
وی اظهار داشت: با وجودی که فاصله بخش تلنگ تا مرکز شهرستان قصرقند 60 کیلومتر است اما به سبب خرابی جاده امکان تردد وسایل نقلیه سواری نیست و مردم مجبورند برای انجام امور اداری و رتق و فتق امور روزانه شان راه 360 کیلومتری را با گذر از سه شهرستان چابهار، کنارک و نیکشهر تا مرکز شهرستان قصرقند طی کنند.
شاهوزایی افزود: روستاهای کدرم، نوهانی بازار با سه منطقه مجزا، گواجویگ، سهاکی و کانکور فاقد راه دسترسی هستند.
وی اضافه کرد: عمده راههای دسترسی روستایی با بیش از 35 روستا خاکی بوده و از راه مناسب برخوردار نیستند.
وی گفت: بسیاری از پروژه های راهسازی در این بخش ناتمام و متوقف شده است که در صورت تکمیل آنها بخشی از مشکلات مردم مرتفع خواهد شد.
وی خاطر نشان کرد: سه دهنه پل محور ارتباطی 35 روستا در محدوده کوچو از پنج سال پیش بعد از توفان گونو تخریب شده و تاکنون برای مرمت آنها اقدامی نشده است و با کوچکترین بارندگی چندین روز مسیر روستاها مسدود و حتی آبرسانی سیار را با مشکل جدی رو به رو می کند.
وی اظهار داشت: بیش از 290 خانوار در بخش تلنگ فاقد شناسنامه و از هرگونه امکانات رفاهی و دولتی بی بهره هستند.
وی ادامه داد: بیسوادی زنان بسیار محسوس بوده و تبعات منفی زیادی در ساختارها و هنجارهای اجتماعی ایجاد کرده است بطوریکه ساکنان روستای گواجویگ با حدود 20 خانوار کاملا بیسواد، فاقد شناسنامه و بعضا دچار شب کوری هستند.
وی از جمله ظرفیت ها و توانمندیهای کشاورزی بخش تلنگ را داشتن دو سد دارای حوزه آبریز اختصاصی به نام شی کلگ و زیردان عنوان کرد که با خاک مناسب و حاصلخیز دارای ظرفیت بزرگی در حوزه گسترش کشاورزی و اشتغال پایدار است.
وی وجود معادن شیشه و آهن را از گنج های تمام نشدنی بخش تلنگ عنوان کرد و خواستار استخراج معادن برای اشتغالزایی جوانان و توسعه و پیشرفت این بخش شد.
وی وجود سنگ نگاره ها، چشمه های آب گرم پاسیلو و آبشارهای گتیوان و قبرستان تمام سنگی هفتاری شارک و ظرفیت های بکر و دست نخورده این بخش را از ظرفیتهای گردشگری و تفریحی تلنگ عنوان کرد.
شهرستان قصرقند در 600 کیلومتری جنوب زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان واقع شده است.
انتهای پیام /9031 https://www.asrehamoon.ir/vdcenx8n.jh8nfi9bbj.html
منبع : ایرنا
نام شما
آدرس ايميل شما