کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

برای اولین بار صورت گرفت;

تصویربرداری از بزرگ ترین جونده ایران زمین + فیلم

شستون , 10 تير 1393 ساعت 11:09

برای اولین بار از بزرگ ترین جونده ایران که تشی نام دارد به همت زیست بانان شهرستان سراوان فیلم برداری شد.


به گزارش عصرهامون به نقل از شستون،یکی از بزرگترین جوندگان که در برخی از مناطق کشورمان زیست می کند تشی است که در اصطلاح محلی استان سیستان و بلوچستان به آن سیکور(سیخور) می گویند . از زیستگاه های این حیوان سراوان، سیب سوران و مهرستان می باشد که به همت محیط بانان محیط زیست سراوان از زیستگاه این حیوان تصویر برداری شده است.

رئیس اداره محیط زیست شهرستان سراوان به خبرنگار شستون گفت: این حیوان بزرگترین جونده در ایران محسوب می شود که خارهای بلند روی بدنش او را از سایر پستانداران متمایز می کند. خارهای ناحیه گردن و شانه این حیوان نازک و بلند است و هنگامی که این خارها را سیخ می کند به شکل بادبزن در می آید و حیوان بزرگتر به نظر می رسد.

موسی دهقانژاد اظهار داشت: طول سر و تنه این حیوان حدود ۸۰ تا ۱۰۰ سانتی متر است. طول دم این حیوان ۸ تا ۱۰ سانتیمتر، طول خارهای آن ۲۵ تا۳۵ سانتیمتر می باشد و  وزن این حیوان  به ۲۰ تا ۳۰ کیلوگرم می رسد.

وی افزود: این حیوان در بیشتر زیستگاه ها اعم از جنگلی، کوهستانی، بیابانی و استوایی زندگی می کند و گاهی نیز پیرامون باغ ها ساکن می شود.

تشی شب گرد است و به صورت انفرادی زندگی می کند ولی گاها به صورت یک گروه فامیلی کوچک در یک لانه ساکن می شوند و برخلاف آنچه که شایع است تشی نمی تواند خارهای خود را پرتاپ کند و در موقع احساس خطر با بزرگ جلوه دادن جثه ، خارهای خود را سیخ می کند و خود را از پشت به حیوان مهاجم می کوبد.

رئیس اداره محیط زیست شهرستان سراوان اذعان داشت: این حیوان از گیاهان تغذیه کرده و برای خوردن پیاز و ریشه گیاهان زمین را حفر می کند.

دهقانژاد گفت: تشی در سال یکبار تولید مثل می کند بطوریکه دوره آبستنی این حیوان حدود ۱۱۲ روز است و یک تا ۴ بچه می زاید . این حیوان به طور تقریبی حدود ۱۵ سال عمر می کند.

برای مشاهده فیلم اینجا کلیک کنید.


کد مطلب: 55432

آدرس مطلب :
https://www.asrehamoon.ir/news/55432/تصویربرداری-بزرگ-ترین-جونده-ایران-زمین-فیلم

عصر هامون
  https://www.asrehamoon.ir