ms']['section_id'] =0; ?>ms']['section_id'] =0; ?> توصیه‌های غذایی مناسب برای روزه‌داران درماه رمضان | عصر هامون
تاریخ انتشار :سه شنبه ۲۴ تير ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۱۹
کارشناس بهداشت محیط مرکز بهداشت سیب وسوران به مناسبت ماه رمضان توصیه‌های تغذیه‌ای برای روزه‌داران در این ماه ارائه داد.
توصیه‌های غذایی مناسب برای روزه‌داران درماه رمضان
توصیه‌های غذایی مناسب برای روزه‌داران درماه رمضان
به گزارش سرویس بهداشت و درمان عصرهامون به نقل ازسیب وسوران، کارشناس بهداشت محیط مرکز بهداشت سیب وسوران درخصوص تغذیه مناسب درماه مبارک رمضان اظهارداشت: زولبیا و بامیه بدترین نوع شیرینی ها برای استفاده درماه رمضان است.
زلیخا دهواری تصریح کرد: زولبیا و بامیه به دلیل داشتن مقدار زیادی روغن و شکر،کالری بالایی دارد.خوردن یک دانه از آن درمقایسه با سایر شیرینی ها کالری بیشتری به بدن می رساند.بنابراین به جای مصرف این نوع شیرینی،بایدبه خرما و توت که دارای قند طبیعی هستند اشاره کنیم و به علت استفاده از روغن های چند بار مصرف ،ترکیبات اکسید شده بوجود می آید و از طریق خوردن زولبیا و بامیه این مواد وارد بدن می شود و خاصیت سرطان زایی دارد.
وی افزود:هنگام خرید و استفاده از زولبیا و بامیه در این ماه به نکاتی باید توجه کنیم.
ازجمله:
۱-محصول را از قنادی های معتبر که سابقه ساخت شیرینی جات و عرضه محصولات خوراکی بهداشتی دارند و تحت نظارت بهداشت فعالیت می کنند،خریداری کنید.
۲-ازخرید زولبیا ویامیه ای که حالت سوخته دارند یابیش ازحدمعمول حالت پنیرگونه دارندویا مزه آن تغییر کرده،خودداری کنید.
۳-ازخرید زولبیا و بامیه ای که به صورت روباز و در معرض آلاینده ها ست پرهیز کنید.
۴-مصرف زولبیاو بامیه موجب تشنگی می شودوبه طور غیرطبیعی نیاز به آب را افزایش می دهد.بنابراین از مصرف بیش از اندازه آن جلوگیری کنید.
۵-زولبیا و بامیه را درمحل خشک نگهداری کنید.
۶-افراد مبتلا به دیابت،چاقی و چربی خون بالا تا حد ممکن از مصرف این شیرینی پرهیز کنند و در صورت تمایل،حداقل ممکن را مصرف نمایند.
۷-در وعده سحر از مصرف آن خودداری کنید چرا که به علت شیرینی بالای آن ،قندخون را به سرعت افزایش داده و باعث بروز گرسنگی زودرس در ساعات اولیه می شود.پس کشمش و خرما که سودمندترین قندهای طبیعی هستند جایگزین زولبیا و بامیه شوند.
۸-هرگز زولبیا و بامیه را از دستفروش و سوپرمارکتها خریداری نکنید.
۹-از نگهداری طولانی مدت زولبیا و بامیه خودداری کنید.
۱۰-از نگهداری آن در پشت شیشه خودداری کنید.
۱۱-هنگام خرید از سوپرمارکت به مشخصات روی بسته ،نام شیرینی فروشی توجه کنید. ازخرید زولبیا وبامیه ای که بسته بندی آن دارای مشخصات نمی باشد،خودداری کنید.
دهواری همچنین درخصوص مزایای مصرف میوه و سبزیجات در ماه مبارک رمضان بیان کرد:سبزی و میوه در ماه رمضان فراموش نشود.برای رفع بوی بد دهان بهتر است میوه و سبزی در وعده های غذایی قرار داشته باشد.بعد از خوردن سحری بهتر است یک یا دو وعده میوه و مقداری سبزی مصرف کنید و بقیه آن را هنگام شام مصرف کنید.
وی افزود:در رژیم غذایی تان بهتراست انواع سبزیجات و میوه های سبز و زرد و نارنجی قراردهید.این گروه دارای آنتی اکسیدان می باشند که برای حفاظت از بدن در برابر سرطان و بسیاری از بیماریها مهم هستند.مصرف میوه و سبزی تازه در وعده سحر از تشگی درطول روز جلوگیری می کند.
وی خاطرنشان کرد:در این ماه غذاهای پرفیبر زیاد استفاده کنید که شامل میوه ها وسبزیجات و تمامی غلات بوده و اینها جزو کربوهیدراتها می باشند و دارای فواید بسیاری می باشند .از جمله اینکه مغذی بوده و باعث احساس سیری می گردند.کم کالری هستند و به آرامی هضم -می شوند.بنابراین اثرکمتری روی انسولین و قند خون دارند.همچنین دارای عناصر و ویتامین های مفیدی ازجمله ویتامین سی ویتامین های گروه بی و آهن هستند که برای سلامتی بدن مفیدند.
انتهای پیام/4382 https://www.asrehamoon.ir/vdcfemdt.w6dvtagiiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما