تاریخ انتشار :شنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۰۸:۳۸
اگر با تغییر نظام، کوچکترین شانسی برای متوقف کردن داعش وجود داشته باشد، این تغییر باید در کشورهایی که در حال حاضر از داعش حمایت می‌کنند ــ انگلیس، آمریکا، عربستان سعودی، قطر، ترکیه و اسرائیل ـــ و سلاح و پول کافی در اختیار این گروه قرار می‌دهند، صورت گیرد.
تضعیف ایران از زمان بوش با بازنگری در اولویت‌های خاورمیانه/ تغییر رژیم در کدام کشورها به متوقف کردن داعش کمک می‌کند؟
تضعیف ایران از زمان بوش با بازنگری در اولویت‌های خاورمیانه/ تغییر رژیم در کدام کشورها به متوقف کردن داعش کمک می‌کند؟
به گزارش سرويس بين الملل عصر هامون، پایگاه تحلیلی "گلوبال ریسرچ" در مقاله‌ای به قلم "تونی کارتالوچی" می‌نویسد: در هفته‌های اخیر،‌ اندیشکده‌های سیاسی آمریکایی بدون در نظر گرفتن این حقیقت که تنها نیروی منسجم و سازمان یافته در منطقه که قادر به مبارزه با تروریست‌های داعش باشد، دولت سوریه و ارتش عربی سوریه هستند، مرتبا تکرار می‌کنند که گام منطقی بعدی برای متوقف کردن تروریست‌های داعش در سوریه، پایین کشیدن بشار اسد از مسند قدرت است. 

*** ارائه کمک‌های مالی به سازمان‌های تروریستی برای فعالیت علیه ایران
«کنث ام پولاک»، کارشناس اندیشکده «بروکینگز» و همچنین، یکی از تحلیلگران شرکت کننده در تهیه گزارش فوق العاده مهم مرکز «سیاست خاورمیانه ای سابان» در اندیشکده «بروکینگز» در آگوست 2009 میلادی، با عنوان «کدامین راه به ایران؟» که از مسلح کردن و ارائه کمک‌های مالی به سازمان‌های تروریستی برای فعالیت علیه ایران و ایجاد فتنه؛ (دقیقا به همان روشی که آمریکا، سوریه را گرفتار بحران کنونی کرد) حمایت کرده بود، به تازگی افکار خود را در مورد آنچه که باید در سوریه انجام شود، به رشته تحریر درآورده است. «پولاک» در مقاله‌ای با عنوان «ارتشی برای شکست اسد: چگونه مخالفان سوریه را به یک نیروی مبارز واقعی تبدیل کنیم»، ادعا کرده است:

*** هدف واقعی دولت آمریکا از سال 2011 از میان برداشتن بشار اسد، رئیس‌ جمهور سوریه بوده است
«... در حقیقت، آمریکا از یک راه می‌تواند بدون اینکه نیروهای آمریکایی را به سوریه اعزام کند به اهداف خود در این کشور ـــــ و نهایتا در عراق ــــ دست پیدا کند و آن یک راه، فرستادن یک ارتش سوری جدید است که توانایی شکست بشار اسد و بیشتر نیروهای شبهه نظامی اسلامگرا را دارد.»

«پولاک» به درستی تشخیص داده است که هدف واقعی دولت آمریکا از سال 2011، یعنی از زمانی که آشوب های خیابانی به عنوان پوششی برای تروریست‌های هم‌تراز القاعده، آغاز شدند، از میان برداشتن بشار اسد، رئیس‌ جمهور سوریه بوده است. وزارت امور خارجه آمریکا به همان اندازه آشکارا ادعا می‌کند که از داعش به عنوان بهانه‌ای مبهم برای سرنگونی دولت سوریه استفاده می‌کند. پایگاه اینترنتی «د هیل» در مطلبی با عنوان «دولت: برای شکست داعش، اسد باید برود»،‌ ادعا می کند: 

*** هیچ کس نمی‌تواند توضیح دهد که سرنگونی دولت سوریه، چگونه می‌تواند به از بین بردن داعش کمک کند
«ماری هارف»، معاون سخنگوی وزیر امور خارجه آمریکا، روز جمعه گفت، تا زمانی که بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه در قدرت باقی بماند، نمی‌توان داعش را در عراق و سوریه شکست داد. بهترین چیز برای مردم سوریه، داعش یا رژیم بشار اسد نیست، بلکه یک دولت موقت جدید است که آن‌ها را به آینده‌ای بهتر سوق می‌دهد و به خونریزی وحشتناکی که ما در سه سال اخیر شاهد آن بوده‌ایم، پایان می‌دهد.»

البته «دولت موقتی» در کار نیست و «پولاک» و «هارف» نیز هیچ یک نمی‌توانند توضیح دهند که سرنگونی دولت سوریه، چگونه می‌تواند به از بین بردن داعش کمک کند. آن با این اظهارات سعی دارند که مردم را متقاعد کنند که ظهور یک دولت فراگیر در سوریه، در متحد کردن جامعه سوریه و در نتیجه مقابله با داعش، موفق‌تر خواهد بود.

*** افراط گرایان فرقه‌ای با حمایت‌های غرب، لیبی را با خاک یکسان کردند
در سال 2011 نیز پیشنهادات ریاکارانه مشابهی برای سرنگونی دولت لیبی مطرح شد که نهایتا نتیجه آن، چیزی جز صلح، ثبات و یک دولت فراگیر و منسجم بود. افراطگرایان فرقه‌ای که ناتو آن‌ها را تعمدا مسلح کرده و به قدرت رساند، لیبی را با خاک یکسان کردند.

در همسایگی سوریه یعنی در عراق نیز، به محض حمله اولیه داعش به شمال این کشور، آمریکا از تغییر نظام در عراق حمایت کرد که این امر به سرعت محقق شد. نوری مالکی، نخست‌وزیر عراق از قدرت کناره‌گیری کرد تا راه را برای ایجاد «دولتی فراگیر» که به ادعای غرب بهتر می‌توانست با داعش مقابله کند و شکاف‌های فرقه‌ای در جامعه عراق را از بین ببرد، هموار کند.

*** همانطور که تغییر رژیم در لیبی و عراق کارساز نبوده است، در سوریه نیز برای از بین بردن داعش موثر نخواهد بود
عراق تا به امروز موفقیت زیادی در برخورد با تروریست‌های داعش، نداشته و خشونت در این کشور، در حال افزایش است؛ از این رو، غرب بار دیگر لفاظی‌های خود را تغییر داده و این بار ادعا می‌کند که راه حل کنونی برای مقابله با کشت و کشتار  درسوریه و عراق، حذف کمک‌های مالی آمریکا و متحدانی چون عربستان سعودی و قطر و یا بیرون راندن آن‌ها از پناه‌گاه‌های امن خود در اردن و ترکیه نیست، بلکه راه حل، سرنگونی دولت سوریه است.

همانطور که تغییر رژیم در لیبی و عراق کارساز نبوده است، در سوریه نیز برای از بین بردن داعش موثر نخواهد بود. به نظر می‌رسد که سیاستگذاران غربی‌ در وهله اول در معرفی داعش، به طور تعمدی تحریف کرده‌اند. تروریست‌های داعش، همان شورشی‌های «میانه رو» هستند که آمریکا و شرکایش در اروپا و خاورمیانه، سال‌هاست که آن‌ها را مسلح و حمایت مالی می‌کنند. داعش نمونه‌ای از افراطی گری فرقه‌ای است که «سیمور هرش»، روزنامه‌نگار برنده جایزه «پولیتزر» در سال 2007، در مقاله خود در روزنامه «نیویورکر»، به مردم جهان در مورد آن هشدار داده بود. 

*** داعش یک گروه افراطی است
وی در این مقاله می‌نویسد:‌ «دولت بوش برای تضعیف ایران، تصمیم گرفته که بر روی اولویت‌های خود در خاورمیانه، بازنگری کند. دولت آمریکا در لبنان، درعملیات‌های مخفیانه به منظور تضعیف حزب الله که مورد حمایت ایران است، با دولت سنی عربستان سعودی، همکاری کرده است. آمریکا علاوه براین در عملیات‌هایی مخفیانه با هدف تضعیف ایران و متحدش سوریه، نقش داشته است. محصول این فعالیت‌ها، تقویت گروه‌های افراطی سنی است.» 

این پایگاه تحلیلی در ادامه می‌نویسد، داعش یک گروه افراطی است که تصویری دروغین، افراطی از اسلام را به نمایش گذاشته است. دولت آمریکا در ابتدا در تلاش‌های خود برای براندازی دولت سوریه، از خشونت داعش استفاده کرد اما در دستیابی به این هدف ناکام ماند. اکنون از آن به عنوان بهانه‌ای برای مداخله مستقیم جهت دستیابی به هدف نهایی خود، یعنی تغییر نظام در سوریه استفاده می‌کند. با اینکه القاعده، از زمان آغاز هرج و مرج مهندسی شده توسط آمریکا در سال 2011، تحت عناوین مختلف در سوریه فعالیت کرده است، اما تا همین اواخر که رسانه‌های غربی شروع به بدگویی از افراط گرایی فرقه‌ای کردند، واشنگتن، لندن، ریاض، دوحه، آنکارا و تل‌‌آویو، سال‌ها پشتیبان و هدایت کننده این گروه‌های افراطی بودند.

*** اگر تغییر نظام است، بهتر است رژیم‌های انگلیس، آمریکا، عربستان سعودی، قطر، ترکیه و اسرائیل تغییر کنند
به عقیده نویسنده، اگر با تغییر رژیم، کوچکترین شانسی برای متوقف کردن داعش وجود داشته باشد، این تغییر باید در کشورهایی که در حال حاضر از داعش حمایت می‌کنند ــ انگلیس، آمریکا، عربستان سعودی، قطر، ترکیه و اسرائیل ـــ و سلاح و پول کافی در اختیار این گروه قرار می‌دهند، صورت گیرد. علاوه‌ براین، رژیم‌های نامشروع و دیکتاتور کشورهایی چون بحرین، اردن، کویت و امارات متحده عربی نیز باید سرنگون شوند و قابلیت آن‌ها در حمایت از تروریسم جهانی، از بین برود. هر کاری به جز این، یک اقدام توطئه آمیز و سلطه جویانه از تجاوز نظامی است که در پشت کشت و کشتاری که خود غرب آن را به راه انداخته، نهفته است.

انتهای پیام/ 4030 https://www.asrehamoon.ir/vdcewx8p.jh87ei9bbj.html
نام شما
آدرس ايميل شما