کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

تهاتر گاز با برق بین ایران و ارمنستان/ روابط اقتصادی ایران و ارمنستان چندان پررنگ نیست

باشگاه خبرنگاران جوان , 24 آذر 1393 ساعت 17:06

وزیر نیرو گفت: با احداث خط سوم انتقال فشار قوی در برابر تحویل گاز به ارمنستان برق از این کشور دریافت می‌شود.


به گزارش سرویس اقتصادی عصر هامون، دوازدهمین اجلاس کیمسیون مشترک همکاری‌های مشترک اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ارمنستان صبح امروز با حضور حمید چیت‌چیان وزیر نیروی کشورمان و زاخاریان وزیر انرژی و منابع طبیعی جمهوری ارمنستان صبح امروز آغاز شد. در حاشیه این اجلاس حمید چیت چیان وزیر نیرو با اشاره به اینکه ایران و ارمنستان روابط سیاسی مناسبی دارند گفت: در جهت همگرایی منطقه‌ای ضرورت دارد که همکاری تجاری، اقتصادی، بازرگانی و اجتماعی را به پایه روابط سیاسی برسانیم.

وی تصریح کرد: امروز در کمیسیون مشترک بین دو کشور پنج کمیته حمل و نقل و ارتباطات، بانکی مالی و تجاری، نفت و گاز – آب و محیط زیست و فرهنگی بهداشت و امور اجتماعی با حضور معاونین وزرا برگزار می‌شود.

چیت‌چیان تصریح کرد: با اهتمام وزیر انرژی و منابع طبیعی ارمنستان و همکاری و تلاش مسئولان ایرانی طی این دو روز به تفاهم‌نامه دست پیدا کنیم و مجموعه اسناد روابط و همکاری دو طرف را تعمیق ببخشیم.

وی در خصوص نیروگاه مگری نیز گفت: با توجه به آورد رودخانه ارس و تغییرات طبیعت این منطقه بازنگری در ظرفیت این نیروگاه داشتیم که به کشور ارمنستان اعلام شده است.

وی ادامه داد: قرار است با احداث خط سوم انتقال فشار قوی در برابر گاز تحویلی ایران از ارمنستان برق تحویل بگیریم.

** روابط اقتصای ایران و ارمنستان چندان پررنگ نیست

زاخاریان وزیر انرژی و منابع طبیعی جمهوری ارمنستان در ادامه با بیان اینکه طی دو سال اخیر نشست مشترکی بین دو کشور برگزار نشده بود گفت: روابط بین جمهوری ارمنستان و جمهوری اسلامی ایران بر اساس منافع مشترک و حکم همجواری است که این روابط دوستانه و فرهنگی دو کشور از گذشته دور بوده و ما در تلاشیم برای عمیق‌تر کردن آن انجام می‌دهیم.

زاخاریان ادامه داد:در برنامه کاری اجلاس که منعکس کننده همه زمینه‌های اقتصای است به خصوص مسائل مربوط به انرژی و محیط زیست پررنگ‌تر است.

وی ادامه داد: خط سوم انتقال فشار قوی و فعالیت‌های ساخت و ساز آن به زودی شروع می‌شود و تا دو سال دیگر اجرایی خواهد شد.

وزیر انرژی و منابع طبیعی جمهوری ارمنستان در خصوص نیروگاه مگری گفت: امیدواریم در دو روز برگزاری اجلاس مشترک در مورد تمدید این پروژه نیز به توافق برسیم.

وی تصریح کرد: در مقایسه با سطح روابط سیاسی روابط اقتصادی بین دو کشور چندان پررنگ نیست و اینموضوع از طرف روسای دو کشور مورد اهمیت است.

زاخاریان با بیان اینکه گسترش و توسعه روابط اقتصادی به این کمیسیون وابسته است افزود: امیدواریم در این کمیسیون برای همه مسائل موجود راه حل پیدا کنیم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر میزان مبادلات بین دو کشور 300 میلیون دلار است گفت: در نظر داریم زمینه مناسبی برای دو برابر شدن این رقم ایجاد کنیم.

وی تأکید کرد: با بهره‌برداری از خط سوم انتقال برق میزان مبادلات برق بین دو تا سه برابر افزایش پیدا خواهدکرد.
انتهای پیام/ 0720


کد مطلب: 62431

آدرس مطلب :
https://www.asrehamoon.ir/news/62431/تهاتر-گاز-برق-بین-ایران-ارمنستان-روابط-اقتصادی-چندان-پررنگ-نیست

عصر هامون
  https://www.asrehamoon.ir