کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

کارشناس صنایع دستی و گردشگری در سیستان به تعداد انگشتان یک دست هم نمی رسد/توجه ویژه به حوزه میراث فرهنگی و گردشگری در سیستان

10 اسفند 1393 ساعت 12:41

در حال حاضر تعداد کارشناسان موجود در سیستان به تعداد انگشتان یک دست هم نمی رسد و از توان کارشناسان صنایع دستی، معماری،مردم شناسی نیزبی بهره اند.


به گزارش سرویس اجتماعی عصرهامون به نقل از اوشیدا،نه از امروز از دورها نام سیستان با میراث فرهنگی ایران زمین برابر بوده و پس از بررسیهای باستان شناسی بدرستی روشن گردید که این سرزمین تنها از منزلت های ملی بهره نبرده بلکه رمز و رازهای بی شماری از تمدن و فرهنگ بشری را نیز در سینه به یادگار دارد.
آثار فراوان برجای مانده که به گفته و نوشته ی کارشناسان ،یک اثر و یادمان در هر کیلومتر مربع دیده شده و سیستان را به بهشت باستان و لندن شرق و نمایشگاه تاریخ ایران شناسانده است.
۹۶۶اثر ثبت شده در ردیف آثار ملی و یک اثر جهانی و دست کم دو اثر کوه خواجه و آس بادها که از جایگاه های جهانی برخوردارند به روشنی راوی منزلت فاخر سرزمینی سیستان از نگاه توانمندیهای گردشگری،پژوهشهای باستان شناسی و مردم شناسی در تراز ملی و بین المللی است.
اما نگاهی کوتاه به واقعیت های اداری و مدیریتی در این حوزه نشان می دهند که در پنچ حوزه ی سیاسی و اداری موجود سیستان یک اداره و با شش پست کارشناسی وجود دارد و تنها یک کارشناس رسمی دارد و مابقی همین پست های اندک نیز خالی هستند.
درحال حاضر تعداد کارشناسان موجود در سیستان به تعداد انگشتان یک دست هم نمی رسد و از توان کارشناسان صنایع دستی، معماری،مردم شناسی نیزبی بهره اند.
و این همه در شرایطی است که این حوزه ی مهم تاکنون و پی درپی از سه مدیر کل سیستانی نیز بهره برده ؟؟روشن و واضح است که داشتن محوطه های پرشمار ملی و جهانی مدیریت و ساختار اجرایی همسو و موازی خودش را طلب می کند.
این نیاز پیشتر دیده شده و اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری سیستان مصوبه ی هیات دولت را هم در پیشینه ی نزدیک خویش دارد اما این مصوبه در مجلس مغایر قانون شناخته و لغو شد.
اینک روزگار دیگریست اما نگاه و انتظارها برای تعریف یک محور توسعه با تکیه بر توانمندیهای ملی و بین المللی پا برجاست و امید به تدبیر های آینده نگر در این دولت برای پیگیری بسیار زیاد است بویژه که مدیر کل انتخابی استان پس از سالها از تخصص و نگاههای لازم در این حوزه را برخوردار است.
یکی از مشخصه های هر منطقه ای بویژه مناطقی که آثار و محوطه های باستانی جهانی و کم نظیری را در خود جای داده اند،مثل سیستان و نمونه بی نظیر آن شهر سوخته که باستانشناسان را در بهت و حیرت فرو برده است ،نیازمند توجه و نگاههای بیشتری برای حفظ این دستاوردهای عظیم و آثار گذشتگان است که می طلبد مسئولین ذیربط نگاههای عمیق تری به مسائل و مشکلات فراروی مجموعه میراث فرهنگی منطقه سیستان داشته باشند و ارزش قدمت این منطقه را که حکایت از فرهنگ غنی آن دارد را حمایت نموده و در راستای شکوفایی اقتصاد گردشگری و فعال و پویا شدن این امر گام هایی اساسی را بردارند.
میراث فرهنگی سیستان نیازمند تقویت از منظرهای متفاوتی ست که در ابتدا نیاز به نیروی خبره و کارشناس ماهر این حوزه در بخش های خاص با ویژگی های آثار موجود در این منطقه احساس و نیازی ویژه است.
ایجاد فضاهای گردشگری در محوطه ها و آثار باستانی منطقه یکی دیگر از منظرهای توجه به توسعه گردشگری در سیستان است که در این خصوص نیازمندیهای زیادی وجود دارد چرا که آثار و محوطه های باستانی در سیستان بدون داشتن فضای گردشگری مناسب از دید گردشگران پنهان و غریب مانده اند که بجاست مسئولین امر در صنعت گردشگری و توسعه این فرهنگ اقدامات و امکانات شایسته ای را روانه این سامان کنند تا حداقل مردمان سیستان در نوروز و با رسیدن بهار از فضا و امکانات آثار برجای مانده از پیشینیانشان شادکام گشته و این خود باعث جذب توریست و توسعه گردشگری در این منطقه خواهد شد.
انتهای پیام/4382


کد مطلب: 65855

آدرس مطلب :
https://www.asrehamoon.ir/news/65855/کارشناس-صنایع-دستی-گردشگری-سیستان-تعداد-انگشتان-یک-دست-هم-نمی-رسد-توجه-ویژه-حوزه-میراث-فرهنگی

عصر هامون
  https://www.asrehamoon.ir