تاریخ انتشار :شنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۰۹
يكي از معضلات استان، حضور متكديان به ويژه متكديان خارجي است كه به صورت غيرقانوني وارد شهرهای استان به خصوص مرکز استان شده و در حواشي شهرها اسكان مي‌يابند و چهره شهر را خدشه‌ دار كرده‌ است.
کاسبی بی‌سرمایه پیاده‌روها/ دستهایی که به جیب مردن دخیل بسته اند
کاسبی بی‌سرمایه پیاده‌روها/ دستهایی که به جیب مردن دخیل بسته اند
به گزارش سرویس اجتماعی عصر هامون به نقل از «جوان»، یکی از معضلات استان سیستان وبلوچستان، حضور متکدیان به ویژه متکدیان خارجی است که به صورت غیرقانونی وارد شهرهای استان به خصوص مرکز استان شده و در حواشی شهرها اسکان می‌یابند و چهره شهر را خدشه‌ دار کرده‌ است.
مهاجرت غیرقانونی برخی اتباع خارجی که از راه دور و برای یافتن کار به سیستان وبلوچستان سفر می کنند و سرانجام به گدایی روی می آورند نیز قصه دیرینه شهرهای این استان است و این متکدیان وارداتی نیز سایه شان بر شغل مذموم تکدیگری سنگینی می کند و ‌این امر معضلاتی از جمله تهدید سلامت و بهداشت شهروندان، سد معبر در معابر عمومی،  ساخت صحنه‌های وحشتناک از وضعیت بیماری و مصدومیت‌های بدنشان برای عوام فریبی، زیر سئوال بردن هویت شهروندان و سلب آسایش در ساعات استراحت را در پی دارد.
متکدیان برای پول گرفتن از رهگذران در کوچه و خیابان ترفندهای مختلفی دارند که دعا کردن، اظهار ناتوانی و به دست آوردن سلامتی و خوشبختی به شرط دادن مقداری پول به آنها، بخشی از ترفندهای آنها محسوب می‌شود.
وجود این افراد در زاهدان جزو آن دست از کلاف‌های سردرگمی است که بخش‌های مختلف اداری و شهری برای حل کردن قطعی آن هنوز به راهکاری عملی و بی ‌بازگشت دست نیافته‌ اند.
افرادی که در خیابان‌ها اقدام به گدایی می‌کنند، علاوه بر آنکه باعث زشت شدن سیمای شهر  می‌شوند، با حضور در معابر عمومی و خیابان‌ها برای مردم ایجاد مزاحمت هم می‌کنند.
 
رفعت مردم یکی از دلایل افزایش متکدیان
در این راستا خبرنگار دادمردان در مرکز استان به سراغ مسئولان مربوطه رفته تا آخرین اقدامات در زمینه جمع‌آوری و طرد متکدیان از سطح شهر زاهدان را جویا شود.
محمدتقی اوکاتی در این زمینه در گفت وگو با دادمردان اظهار داشت: ساماندهی تمامی متکدیان توسط سازمان‌های متولی در حال انجام است، اما وظیفه اصلی جمع‌آوری آنها بر اساس مصوبات بر عهده شهرداری است.
مدیرکل دفتر امور اجتماعی استانداری سیستان و بلوچستان  افزود: شهرداری‌ها با همکاری ناجا مسئول جمع‌آوری متکدیان و کودکان کار هستند پس از جمع‌آوری، در ستاد ساماندهی متکدیان نمایندگانی از تمامی دستگاه‌های مربوطه گرد‌هم آمده و این افراد را دسته‌بندی و تحویل  مراکز ذیربط می‌دهند.
وی یکی از دلایل افزایش متکدیان در استان را رفعت مردم عنوان کرد و گفت: تعداد زیادی از این افراد معتاد هستند و این پول را صرف مواد مخدر می کنند لذا بهتر است شهروندان از کمک کردن به این افراد خودداری کنند.
وی در زمینه چگونگی دسته‌بندی این متکدیان اظهار داشت: از بین این متکدیان، افراد بالای ۶۰ سال که توانایی انجام کار ندارند، به کمیته امداد امام خمینی معرفی می‌شوند، ‌افرادی هم که قادر به انجام فعالیت و کار هستند به اداره کار و امور اجتماعی معرفی و اداره کار ‌با توجه به مهارت‌هایشان آنها را به کارفرمایان معرفی می‌کند و کودکان زیر ۱۸ و معلولین به بهزیستی معرفی می شوند.
اوکاتی در ادامه بیان کرد: در صورتی که این متکدیان مهارتی نداشته باشند آنها را به آموزش فنی و حرفه‌ای ارجاع داده و بعد دوباره به اداره کار معرفی می‌شوند.
این مسئول خاطر نشان کرد: متکدیان شهرستانی هم با حمایت ستاد ساماندهی به شهرهای خودشان روانه خواهند شد.
مدیر کل دفتر امور اجتماعی استانداری سیستان و بلوچستان افزود: حضور اتباع خارجی به ویژه متکدیان در منطقه غیر قانونی است و تنها نیروی انتظامی متولی دستگیر آنها است و پس از دستگیری به سازمان امور اتباع خارجه برای انتقال به کشورشان ارجاع داده می شوند.
وی در پایان سخنانش متکدیان را عامل زشتی شهرها عنوان کرد و از مردم خواست با کمک بی جا به این متکدیان که همه می دانیم پول را صرف چه کاری می کنند به جلوه زشت بخشیدن به شهر و استان خود کمک نکنند و به جای پول دادن به متکدیان همین مبلغ را از کودکان گل ، روزنامه و …که برای فروش دارند بخرند تا این افراد حداقل مزد کار خود را دریافت کنند نه پول تکدی گری.
 
موفقیت دستگاه های اجرایی در رفع معضل تکدی گری نیازمند حمایت شهروندان است
در همین خصوص علی اصغر جمشید نژاد در نخستین جلسه ستاد طرح ساماندهی متکدیان اظهار داشت: تجربه نشان می دهد ورود شهروندان در حل این معضل و عدم استقبال آنها از کمک به متکدیان سرعت بیشتری به رفع این مشکل در شهر ها بخشیده است.
معاون سیاسی و اجتماعی استاندار سیستان و بلوچستان  با تاکید بر جلب مشارکت مردم در رفع این مشکل ادامه داد: در بسیاری از شهر ها که شهروندان از کمک به متکدیان خودداری می کنند طرح ساماندهی متکدیان با توفیقات و سرعت بیشتری به سرانجام رسیده است.
وی با اشاره به وظایف دستگاه های متولی در رفع این مشکل ابراز داشت: بررسی عملکرد دستگاه های اجرایی در استان حاکی از آنست که مصوبات مربوطه در این راستا به درستی اجرا نشده و دارای جامعیت لازم نیستند.
جمشید نژاد با اشاره به موفقیت مدیریت شهری در برخی شهرهای کشور از جمله تبریز در  رفع این معضل اجتماعی بیان داشت: بسیاری از شهرهای مشابه با همین مقدار بودجه اندک دارای توفیقات بیشتری در این راستا بودند که باید از آنها برای مقابله با این پدیده الگو گرفت.
وی گفت: موفقیت دستگاه های اجرایی در رفع معضل تکدی گری نیازمند حمایت شهروندان و بهره گیری از الگوهای موفق در این زمینه است.
 
ریشه تکدی گری در فقر نهفته است
معاون سیاسی و اجتماعی استاندار سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه ریشه تکدی گری در فقر نهفته است ادامه داد: برای رفع این معضل در سطح شهر ها به ویژه مرکز استان نیاز به طرح جامع، نیازسنجی از امکانات و شناسایی آسیب های موجود و همچنین عزم دستگاه های اجرایی است.
وی اشتغالزایی و آموزش را یکی از راه های کمک به رفع این مشکل دانست و افزود: دستگاه های اجرایی از جمله کمیته امداد، فنی حرفه ای و بهزیستی با تعامل و همکاری یکدیگر می توانند نقش بسزایی در توانمند سازی متکدیان و رفع مشکل اشتغال ایفا کنند.
وی ادامه داد: در حوزه اجتماعی نیز باید با ورود مردم در این راستا و فرهنگ سازی به منظور جلوگیری از کمک به فقرا رفع این معضل اجتماعی را تسریع بخشید.
مشکلات اقتصادی یکی از عوامل تاثیر گذار در افزایش متکدیان
فرماندار زاهدان درخصوص چگونگی ظهور متکدیان در سطح شهر اظهار داشت: متکدیان شامل چندین دسته هستند، عده‌ای که تکدی‌گری را به عنوان حرفه‌ای سودآور می‌بینند و درآمد مشخصی را برای خود تعریف کرده‌اند و دسته دیگر افراد درمانده را شامل می‌شوند که در این میان اولویت با کودکان خیابانی است.
عباسعلی ارجمندی با بیان اینکه مشکلات اقتصادی یکی از عوامل تاثیر گذار در این آمار فزاینده است بیان داشت: در طی شش ماهه دوم سال گذشته تعداد یک هزار و ۹۸۴متکدی در زاهدان جمع آوری شد و به ستاد ساماندهی متکدیان ارجاع داده شده اند.
وی در خصوص اقدامات انجام شده، برای مهار پدیده تکدی‌گری در شهر زاهدان گفت: امیدواریم با انسداد مرز و کنترل مبادی ورودی و خروجی استان سیستان و بلوچستان، راه‌اندازی مرکز جمع‌آوری متکدیان و تحقق سایر اقدامات در دست اجرای مسئولان مربوطه درآینده‌ای نزدیک، کوچه و خیابان‌های زاهدان از وجود این افراد پاک شود.
 
تکدی گری جرم است
معصومه نوری کارشناس ارشد حقوق جزا و جرم شناسی با بیان اینکه حقوق مستمندان واقعی با پدیده گدائی‌ پایمال می شود، اظهار داشت: بر اساس قانون مجازات اسلامی، هرکس تکدی گری و گدایی را وسیله امرار معاش قرار دهد و یا طفل صغیر و افراد غیر رشید را وسیله تکدی قرار دهد، مجرم شناخته شده و مرتکب، علاوه بر استرداد مال به حبس محکوم می شود.
انتهای پیام/9031 https://www.asrehamoon.ir/vdcb59bz.rhb8fpiuur.html
نام شما
آدرس ايميل شما