تاریخ انتشار :شنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۳۶
گزارشی از میزان ابتلای افراد به مشکلات روحی و روانی؛

نداشتن محرم راز در زنان فاکتور مهم ابتلا به افسردگی است

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: از آنجایی که استرس و بیماریهای جسمی دو عامل مهم ابتلا به افسردگی است، در ایران افسردگی در خانمها بیشتر از آقایان مشاهده شده و نداشتن محرم راز در زنان بعنوان یکی از فاکتورهای خطر ابتلا به افسردگی است.
نداشتن محرم راز در زنان فاکتور مهم ابتلا به افسردگی است
نداشتن محرم راز در زنان فاکتور مهم ابتلا به افسردگی است
به گزارش سرویس اجتماعی عصر هامون به نقل از زاهدانه، از آنجایی که همه انسانها در زندگی خود دچار حالت ناامیدی و افسردگی می‌شوند باید گفت افسردگی یک بیماری خلقی محسوب می شود. از اینرو یکی از بیماری‌های رایج جامعه امروز بشری است که بعد از بیماری قلبی و جسمی بیشترین بار بیماری و ناتوانی را برای افراد به ارمغان می‌آورد.
این بیماری بر طرز فکر، احساس و رفتارانسان تاثیر می‌گذارد ومی‌تواند باعث ابتلای به انواع بیماری‌های جسمی و روانی شود. افراد افسرده ممکن‌است در انجام وظایف روزانه ناتوان بوده و حتی احساس کنند، زندگی ارزش زندگی کردن ندارد. برخلاف تصور افراد، افسردگی فقط یک ضعف و ناتوانی نیست و نمی‌توان آنرا به سادگی نادیده گرفت، بلکه یک بیماری مزمن مانند دیابت و فشار خون است که باید برای درمان آن اقدام کرد. لذا اکثرافراد مبتلا به بیماری افسردگی بعد از مصرف دارو، جلسات مشاوره و یا سایر روش ها درمان می شوند.
در این راستا معاون اجرایی مرکز بهداشت سیستان وبلوچستان اظهار داشت: در کشور ایران بیماری های روانی درصد زیادی از بار بیماریها را به خود اختصاص داده و اختلالات روانی در خانم ها بیشتر از آقایان است.
دکتر کیانی گفت: در طرح تحول نظام سلامت با فعالیت های ویژه سلامت روان درحاشیه شهرها و تمام مناطق خدمات روانپزشکی مطلوب تری برای مردم صورت بگیرد.
وی با اشاره به اینکه در سند چشم انداز جمهوری اسلامی ایران به رویکرد انسان سالم وجامعه سالم توجه زیادی شده است،اشاره کرد و لازمه رسیدن به این چشم انداز را ارتقاء سلامت روحی و روانی افراد جامعه برشمرد.
این مسئول بهبود وضعیت خدمات سلامت روان، ارتقاء سطح سلامت روان و سرمایه گذاری در عوامل کاهش خطر سلامت روان را لازمه ارتقاء شاخص سلامت روان ذکر کرد.
دکتر کیانی در ادامه برای اینکه وضعیت سلامت روان در جامعه بهبود پیدا کند، افزود: باید برای جلوگیری از اختلالات روانی در سطح کلان کشور سیاسگذاری شود و سرمایه گذاری در پیشگیری از اختلالات روانی بوجود آید.
وی همچنین آموزش و برنامه ریزی اصولی وعلمی جهت پیشگیری از بیماریها خصوصا افسردگی که درصدر اختلالات روان قرار گرفته است را یکی از راهکارهای کاهش بار بیماریهای روان در آینده عنوان کرد.
معاون اجرایی مرکز بهداشت استان ابراز امیدواری کرد که در برنامه تحول سلامت در بازه زمانی 10 ساله و با تلاش و آموزش در پیشگیری از بیماریهای روان اثر گذار باشیم.
در این زمینه نیز روانپزشک وعضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت : افسردگی از اختلالات شایع روانپزشکی است و 21 درصد جمعیت ایران دچار مشکلات روحی و روانی هستند.
دکتر لشکری پور افزود: 50درصد از بیماران افسرده بدلیل مشابهت علائم بیماری با سایر بیماریها وناشناخته بودن آن به پزشک مراجعه نمی کنند.
عضو هیات علمی دانشگاه از افسردگی بعنوان یک بیماری با سابقه یاد کرد و گفت: بقراط اولین حکیمی بود که موفق به کشف این بیماری شد.
وی از استرس و بیماریهای جسمی بعنوان دو عامل مهم ابتلا به افسردگی نام برد و تاکید کرد: در ایران افسردگی در خانمها بیشتر از آقایان مشاهده شده است و نداشتن محرم راز در زنان را بعنوان یکی از فاکتورهای خطر ابتلا افسردگی برشمرد.
این مسئول در پایان خاطر نشان کرد: ایفای نقش های چند گانه زنان در زندگی از قبیل همسر بودن ، مادر بودن ، و شاغل بودن ، عوامل هورمونال ، زایمانهای مکرر از جمله عواملی است که باعث شده میزان افسردگی در زنان دو برابر آقایان باشد.
انتهای پیام/9031 https://www.asrehamoon.ir/vdcjhyea.uqetvzsffu.html
نام شما
آدرس ايميل شما