ms']['section_id'] =0; ?>ms']['section_id'] =0; ?> ظریف: حقابه سیستان از مطالبات جدی ایران از افغانستان است پیگیری حقابه جز تاکیدات وزارت خارجه قرار دارد | عصر هامون
تاریخ انتشار :دوشنبه ۴ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۴۱
وزیر خارجه کشور با بیان اینکه حقابه سیستان از مطالبات جدی ایران از افغانستان است، گفت: رعایت حقوق ما جزو بسته های همکاری با افغانستان خواهد بود.
ظریف: حقابه سیستان از مطالبات جدی ایران از افغانستان است/ پیگیری حقابه جز تاکیدات وزارت خارجه قرار دارد
ظریف: حقابه سیستان از مطالبات جدی ایران از افغانستان است/ پیگیری حقابه جز تاکیدات وزارت خارجه قرار دارد
به گزارش خبرنگار سیاسی عصر هامون، صبح امروز دوشنبه محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشور جهت پاسخ به سوال حسینعلی شهریاری نماینده مردم زاهدان در خصوص حقابه سیستان در مجلس شورای اسلامی حاضر شد.
ظریف در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تاکید وزارت خارجه بر موضوع حقابه هیرمند،هریرود و هامون است، گفت: مشکلات حقابه سیستان از جمله نکاتی است که همواره وزارت خارجه بر آن تاکید داشته و پیگیر این موضوع بوده است.
وی ادامه داد: قول هایی از طرف مقامات افغانستان در این خصوص داده شده که ما پیگیر این موضوع هستیم.
وزیر امور خارجه کشور با بیان اینکه موضوع حقابه همواره در مذاکرات با مقامات افغانستان نیز مطرح بوده است، افزود: وزارت امور خارجه حمایت از حقوق مردم ایران به خصوص سرافرازان مرز نشین را وظیفه خود می داند و همواره در این جهت تلاش کرده و خواهد کرد.
رئیس دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: وزارت امور خارجه اعتقاد دارد که باید حقابه آب در هامون هیرمند و هریرود به عنوان یکی از موضوعات اساسی ما با افغانستان مد نظر باشد که این موضوع در دیدارها به عنوان یکی از مطالبات جدی ما با افغانستان مطرح است.
وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه با تشکر از نمایندگان مجلس ادامه داد: امنیت و اقتدار ما مرهون تلاش‌های ایثارگران است و وظیفه می‌دانم از شهریاری و سایر نمایندگان که نسبت به حقوق مردم حساسیت دارند، تشکر فراوان کنم.
وی افزود: وزارت امور خارجه معتقد است که موضوع حقابه جمهوری اسلامی ایران در هامون، هیرمند و حریررود به‌عنوان یکی از موضوعات اساسی در روابط ایران با افغانستان باید پیگیری شود و این موضوع در ملاقات رئیس جمهور با روسای جمهور سابق و کنونی افغانستان و همچنین در ملاقات‌های بنده با دبیر شورای امنیت ملی افغانستان، وزیر خارجه، رئیس اجرایی و مقامات افغان همواره پیگیری شده و امروز موضوع حقابه و رساندن آب به ایران هم در هیرمند، هم در هامون و هم در حریررود به‌عنوان یکی از مطالباتی است که در مذاکره با افغانستان پیگیری می‌شود.
وی تاکید کرد: وزارت امور خارجه در حال حاضر اصرار دارد دولت افغانستان تعهد خود را براساس 51 اجرا کند.
ظریف با انتقاد از اینکه دولت افغانستان در مورد آب معمولی رودخانه به تعهدات خود به اندازه کافی پایبند نیست، گفت: آنچه گاها سبب افزایش میزان آب می‌شود به دلیل جاری شدن سیلاب‌ها است و به آب رودخانه ارتباطی ندارد.
وی تاکید کرد: وزارت امور خارجه همواره این موضوع را پیگیری کرده، لذا دغدغه و نکات مطرح شده از سوی نماینده سیستان قابل تائید است، موضوع حق آبه سیستان نه تنها سیاسی نیست بلکه موضوع مشترک نمایندگان استان سیستان و بلوچستان است.
وزیر امور خارجه یادآور شد: نمایندگان مردم خراسان شمالی، خراسان رضوی و خراسان جنوبی نیز در خصوص حق آبه رودخانه هیرمند مشکلاتی دارند که از سوی وزارت امور خارجه در حال پیگیری است.
ظریف تاکید کرد: حق آبه کشور ما در سه محیط آبی هامون، حریر رود و هیرمند و البته توسعه شرق کشور از اولویت‌های وزارت امور خارجه است. در حقیقت یکی از موضوعات مذاکره با دولت افغانستان حق آبه مردم سیستان بوده که نیاز است دولت افغانستان نیازهای مردم ایران و مرزنشینان را به خصوص در شرایط خشکسالی کشور برطرف کنند.
وی یادآور شد: دولت ایران برنامه‌هایی برای تامین آب سیستان و بلوچستان دارد که از سوی سایر وزارتخانه‌ها از جمله وزارت نیرو اجرا خواهد شد.
وزیر امور خارجه ضمن تشکر از نماینده مردم سیستان در مجلس گفت: برای پیگیری‌های آزادی دیپلمات ایرانی (نیکبخت) که با تلاش وزارت امور خارجه و سایر دستگاه‌ها صورت گرفت، نیز تشکر می‌کنم. ضمنا آرزو داریم وضعیت سایر مفقودین مخصوصا مفقودین فاجعه منا هرچه سریعتر حل و فصل شود.
انتهای پیام/9031 https://www.asrehamoon.ir/vdchxwnq.23n-xdftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما