ms']['section_id'] =0; ?>ms']['section_id'] =0; ?> شتر خطرناکترین حیوان شناخته شده در جاده های کویری | عصر هامون
تاریخ انتشار :چهارشنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۰۷:۴۴
گزارش ندای هیرمند از زنگ خطر برخورد با شتر/

شتر خطرناکترین حیوان شناخته شده در جاده های کویری

مهمترین حیوان اهلی که در دشت و کویر های اطراف سیستان مخصوصا محور زابل- زاهدان در حال تردد است را می توان«شتر» نام برد.
شتر خطرناکترین حیوان شناخته شده در جاده های کویری
شتر خطرناکترین حیوان شناخته شده در جاده های کویری
به گزارش سرویس اجتماعی عصرهامون به نقل از ندای هیرمند؛استان سیستان و بلوچستان یکی از استان های خشک و کویری ایران از نظر آب و هوایی به شمار می رود که عمدتا این آب و هوا تاثیر بسزایی در پوشش حیوانی استان را می تواند داشته باشد.
عمدتا خشکی آب و هوا در منطقه شمالی استان (سیستان) بیشتر احساس می شود و با وجود خشکسالی های اخیر و از بین رفتن پوشش گیاهی، تاثیرات منفی زیادی به حیوانات منطقه وارد کرده باشد.
منطقه حفاظت شده هامون زابل مهم ترین منطقه از نظر حیات وحش در ناحیه سیستان محسوب می شود.
اهميت اين منطقه بيش تر به دليل زيست گاه انواع حيات وحش، امكان پرورش ماهی، وجود انواع پرندگان و تامين علوفه دام ها از نيزارها و استفاده از نی ها جهت حصير بافی است.
از جانوران گرگ، روباه، شغال، گراز و از پرندگان مهاجر درنا، پرستو دریایی، پلیكان، طاووسك، لك لك، حواصیل كه در اوایل پاییز از شمال کشور به منطقه مهاجرت می‌كنند و هم چنین پرندگان بومی از قبیل كركس، دراج، باقرقره، كوه بره، مرغابی و غاز دربیش تر نقاط این شهرستان وجود دارند.
اما مهمترین حیوان اهلی که در دشت و کویر های اطراف سیستان مخصوصا محور زابل- زاهدان در حال تردد است را می توان«شتر» نام برد.
اگر از این مسیر تردد کرده باشید در اطراف جاده تعداد زیادی شتر مشاهده می کنید که با تک ساربان خود در حال عبور از دشت و گاهی از مسیر تردد خودروها عبور می کنند که همواره تهدید جدی برای جان افراد به حساب می آیند.
اکثر تصادفات محور زابل به زاهدان برخورد خودرو ها با شتر ها است که در این برخورد ها جان بسیاری از هموطنان تا کنون گرفته شده است.
در هفته جاری اتوبوس زائرین کربلا که از سمت زاهدان به زابل در حال حرکت بود با برخورد به یک شتر از مسیر خود بازماند ،اما خوشبختانه مسافرین اتوبوس در این حادثه جان سالم به در بردند.
عمدتا دلیل این برخورد ها را می توان بی توجهی ساربان یا سرعت غیر مجاز برخی از خودرو ها بیان کرد اما نباید از نقش شترها و حیوانات ولگرد دیگری که در سطح مسیر تردد هستند غافل بود، حیواناتی که هیچ یک از مسئولان تاکنون خود را مسئول مستقیم آنان معرفی نکرده است .
این در حالی است که سال هاست پروژه بزرگراه زابل به زاهدان در حال احداث است و با روند کندی که دارد تا چندین سال دیگر می تواند به بهره برداری برسد.
انتهای پیام/4382 https://www.asrehamoon.ir/vdcfvjde.w6d1xagiiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما