تاریخ انتشار :پنجشنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۷:۴۳
دامپینگ و هدف گرفتن بازار کشور توسط جمهوری خلق چین و یا مدیریت نادرست اقتصادی در مناطق آزاد موجب افزایش بی رویه واردات کالاهای ارزان وبی کیفیت از چین شده است؟
دامپینگ چشم بادامیها یا مدیریت نادرست اقصادی کشور/ منطقه آزاد چابهار محلی برای واردات بی رویه کالاهای چینی
به گزارش سرویس عصرهامون به نقل از چهاربهاران، با اندکی گشت وگذار در سطح بازار و مجتمع ها تجاری منطقه آزاد چابهار می توان نظاره گر انبوهی از کالاهای بی کیفیت و ارزان چینی هستیم. این روزها  بازار کشور بخصوص شهرستان چابهار قطب اقتصادی شرق کشور تنها بندر اقیانوسی ایران در قبضه کالاهای وارداتی کشور چین است، امروزه چین توانسته بازارهای دنیا را با کالاهای تولید خود تسخیر کند که در این میان ایران نیز جدا از این مقوله نیست و همانند سایر کشورها مقصد کالاهای چین شده است.
 نگاهی به بازار پررونق و پررفت و آمد چابهار این حس را بارزتر می‌کند که دیگر زمان خرید کالاها و اجناس با کیفیت خارجی پایان رسیده و این روزها به راحتی نمی توان کالای با کیفیت و مرغوب را در بازارهای چابهار پیدا کرد؛ گویا دیگر بازارهای چابهار با واردات کالاهای چینی بدون هویت و بی کیفیت  شده است.
بازارهای چابهار بخصوص مجتمع های منطقه آزاد در  این چند سال اخیر که بهترین کالاها و اجناس را به مشتریان بومی و مسافران ایرانی، می فروختند دیگر به جولانگاه  کالاهای " بی کیفیت‌ چینی‌ها"  تبدیل شده اند، بدین ترتیب دیگر بازارهای مجتمع منطقه آزاد جذابیتی برای مسافران ندارند و این فرصت فرهنگی- تجاری که مسافران و مهمان‌های با گردش و خرید در آن هم با فرهنگ آن محل آشنا می‌شدند از دست رفته است.
اگر نگاهی به کالاهای چینی بیاندازیم که دربازارهای چابهار یافت می شوند حکایت از این دارد که از موی سر تا سنگ پا از کشور چین به بازارها وارد شده است، انواع گوشی های موبایل و لوازم جانبی آنها، آیینه ماشین قاب شده، سنگ مرمر، سنگ کف و دیوار، انواع کاشی های تزئینی، ظروف آشپزخانه، کارد و چاقو، لوله ها آب، باتری های شارژ، ماشین های چینی و لوازم ماشین، تورهای  ماهیگیری، قلاب ماهیگیری، لوازم خانگی، پارچه های زنانه و مردانه، نخ های تزئین کننده لباس، مواد خوش بو کننده، اسباب بازی های کودکان، انواع خوراکی ها و غیره تنها بخشی از کالاهای وارداتی چین به بازارهای چابهار است.
اما اگر از تمام این موارد بگذریم، یکی از ایرادات و اشکال های  که به کالای چینی وارد می شود؛ بی کیفیت و بی ارزش بودن این بودن این کالاها است که بسیاری از مردم و مسافران آن را بیان می کنند و گفته می شود تجار چابهاری آنان را وارد می کنند، اما به راستی چرا کالا بدون نظارت و بی کیفیتی وارد چابهار می شوند؟ چه کسی پاسخگویی این همه واردات کالای بی کیفیت چینی به بازارهای چابهار است.
انتهای پیام/ https://www.asrehamoon.ir/vdcgzt97.ak9nz4prra.html
نام شما
آدرس ايميل شما