تاریخ انتشار :يکشنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۰۷:۴۰
سخنگوی کمیسیون بهداشت مجلس گفت: تالاب خشک شده جازموریان منشا اصلی ریزگردها و گرد و غبار در جنوب شرق کشور است.
هشداری که سازمان محیط زیست جدی نگرفت/ سخنگوی کمیسیون بهداشت: خشکی "جازموریان" منشا وقوع ریزگرد در جنوب شرق
به گزارش عصرهامون به نقل از  دلگان پرس، تالاب جازموریان یکی از بزرگترین حوزه های آبریز فلات مرکزی ایران و جنوب شرق کشور محسوب می شود، این تالاب به وسیله ده ها رودخانه فصلی و دو رودخانه دائمی بمپوردر سیستان و بلوچستان و هلیل رود استان کرمان تغذیه می شود. 
این تالاب در دو دهه قبل از سرسبزی بسیارخوبی برخوردار بود بگونه ای که اغلب حیوانات و پرندگان مهاجر بخاطر موقعیت بسیارخوب آبی و سرسبزی این تالاب زیبا را برای زندگی کردن انتخاب کرده بودند.
4 ماه قبل این پایگاه خبری گزارشی با " عنوان فاجعه ای عظیم تر از دریاچه ارومیه در انتظار جازموریان/ آیا مهار ریزگردهای جنوبشرق در اولویت برنامه های دولت است؟ "منتشر کرد که در آن به سازمان محیط زیست هشدار در خصوص خشک شدن تالاب جازموریان که در جنوب غرب استان سیستان و بلوچستان و جنوب استان کرمان قرار دارد، هشدار داده شده است.
اما با گذشت 4 ماه از این گزارش نه تنها اقدامی صورت نگرفته است بلکه ریزگردهای شهرهای جنوبی استان کرمان و سیستان و بلوچستان را در برگرفته است و در برخی از مناطق باعث تعطیلی مدارس و ادارات شده است، و باعث بروز هشدارهایی در این خصوص شده است.
کاهش شعاع دید در سیستان و بلوچستان در پی وقوع طوفان

علی ملاشاهی کارشناس هواشناسی سیستان و بلوچستان در گفت‌وگو با تسنیم در خصوص این ریزگردها در استان سیستان و بلوچستان، اظهارکرد: غبار ناشی از طوفان شن دیشب روی کویر لوت و "شوره گز" سبب غبارآلود شدن هوای نواحی مرکزی و جنوبی استان شده که این غبار به رنگ صورتی است.
کارشناس هواشناسی سیستان و بلوچستان افزود: در پی وقوع این طوفان در حال حاضر شعاع دید در شهرهای خاش، نصرت آباد و ایرانشهر به 500 متر رسیده و پیش‌بینی می‌شود اواخر وقت امروز به تدریج از غلظت غبار کاسته شود.
وی بیان کرد: با توجه به اینکه تنها در شهرستان‌های زاهدان و زابل دستگاه سنجش غبار هواشناسی وجود دارد، میزان غلظت ذرات معلق در هوای مناطق غبارآلود مشخص نیست اما شعاع دید بسیار کاهش یافته است.
ملاشاهی در پاسخ به سوال که آیا با توجه به غبارآلود شدن هوا و کاهش شعاع دید نیاز به تعطیلی مدارس و ادارت وجود دارد، گفت: تشخیص تعطیلی مدارس و ادارات بر عهده هواشناسی نیست و مسئولان ارشد هر شهرستان باید این امر را تشخیص دهند، اما معمولاً در چنین شرایطی مدارس تعطیل می‌شوند.
خشکی "جازموریان" منشا وقوع ریزگرد در استان
محمد نعیم امینی‌فرد نماینده مردم شهرستان‌های ایرانشهر، دلگان، سرباز و فنوج در گفتگو با خبرنگاران اظهار کرد: 23 درصد منشاء وقوع ریزگردها در سطح استان سیستان و بلوچستان خشکی تالاب جازموریان است.
سخنگوی کمیسیون بهداشت مجلس گفت: متاسفانه تاکنون هیچ پژوهش مدونی در مورد این تالاب انجام نشده، لذا از مراکز اجرایی استان خواستار بررسی علمی آخرین وضعیت این تالاب و سیاست‌گذاری در زمینه حل مشکلات آن هستم.
وی با تاکید بر ضرورت همراهی مسئولان ملی جهت حل مشکل ریزگردها در سیستان و بلوچستان، خاطرنشان کرد: احیای تالاب "جازموریان" و حل مشکل ریزگردها در استان نیازمند عزم جدی هئیت دولت است.
سخن آخر:
مسئولان باید این هشدارها را مدنظر قرار داده و در خصوص تالاب جازموریان که بین استان های سیستان و بلوچستان و استان کرمان قرار دارد، برنامه ریزی های خاصی انجام دهند، در غیر این صورت ریزگردهای این تالاب خشک شده در آینده بیشتر خطر آفرین خواهند شد.
انتهای پیام/8306 https://www.asrehamoon.ir/vdchvknw.23nvmdftt2.html
منبع : دلگان پرس
نام شما
آدرس ايميل شما