تاریخ انتشار :پنجشنبه ۱۷ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۰۹:۴۲
افسردگی در کودکان و نوجوانان اغلب متفاوت از بزرگسالان است، تحریک پذیری یا عصبانیت علائم شایع افسردگی در کودکان و نوجوانان است، علاوه بر این ، کودکان خردسال اغلب توضیح احساس خود را دشوار می دانند ، در حالی که نوجوانان از ترس قضاوت دیگران سعی می کنند درد عاطفی خود را پنهان کنند.
افسردگی در کودکان، مشکلی مخفی!
به گزارش عصرهامون به نقل از  زاهدنیوز، افسردگی در هر سنی ممکن است بروز کند و خوب است بدانید که امروز یکی از جامعه‌های آسیب‌پذیر در برابر بیماری افسردگی گروه سنی کودکان هستند، افسردگی سن مشخصی برای بروز ندارد و از آنجا که با روان بیمار در ارتباط است، می‌تواند در هر سنی افراد را به خود درگیر کند و کودکان نیز از این دایره خارج نیستند.

زمانی که کودک دچار اختلال خلقی، دل ‌مردگی همراه با احساس غمگینی یا پوچی مداوم می‌شود و یا اینکه علاقه خود را نسبت به انجام فعالیت‌های سرگرم‌ کننده و موردعلاقه ‌اش از دست می‌دهد باید کمی مشکوک شوید که این علائم گاهی نشانه ابتلا کودک به افسردگی است.

افسردگی مدت‌ها به ‌عنوان یک مشکل در بزرگسالان تلقی می‌شد، اما اکنون متخصصان می‌دانند که حتی یک کودک ۲ ساله نیز ممکن است افسردگی را تجربه کند.

یادگیری ایجاد تعادل بین تجربیات و احساسات مثبت و منفی زندگی، بخش مهمی از فرایند رشد است، اما ایجاد این تعادل برای برخی از کودکان مشکلاتی به وجود می‌آورد و باعث بروز افسردگی کودک و نوجوان می‌شود.

افسردگی در کودک و نوجوان مجموعه‌ای از علائم را شامل می‌شود و ممکن است هر کودک همه علائم یا تعدادی از آن‌ها را تجربه کند، افسردگی می‌تواند از کودکی به کودک دیگر بسیار متفاوت به نظر برسد.

افسردگی کودک و نوجوان اغلب تشخیص داده نمی‌شود، زیرا علائم به‌ عنوان تغییرات عادی عاطفی و روانی تلقی می‌شوند، همچنین علائم این بیماری در کودکان ممکن است متفاوت از بزرگسالان باشد.

علائمی که ممکن است نشان دهنده افسردگی در کودکان باشد، داشتن رفتارهایی مانند سرپیچی از پدر و مادر و اخلالگری در مدرسه یا خانه، داشتن مشکلات خواب شامل مشکل در به خواب رفتن، خواب ماندن یا تمایل به خوابیدن بیش از حد معمول، مشکلات تحصیلی مثل افت نمرات یا امتناع از حضور در مدرسه، ترس از آینده مانند ترس از دست دادن والدین، مشکلات جسمانی مانند سر درد و معده درد، احساس بی ارزشی و عزت نفس پایین و بی حوصلگی، خستگی و انرژی کم است.

دلایل افسردگی کودکان و نوجوانان

  افسردگی در کودک و نوجوان می‌تواند ناشی از ترکیب  مواردی باشد که به سلامت جسمی، تجربیات گذشته، سابقه خانوادگی، محیط، تغییرات ژنتیکی و اختلالات جسمی مربوط شود.

افسردگی یک حالت گذرا نیست و بدون درمان مناسب از بین نمی‌رود، بیماری افسردگی با سطح فعالیت در بخش‌های خاصی از مغز و همچنین عدم تعادل هورمون‌هایی که بر خلق ‌و خو تأثیر می‌گذارند، نیز ارتباط دارد.

مواردی که ممکن است این مشکلات را ایجاد کند، تجربه رویدادهای استرس زا مانند تغییر مدرسه یا طلاق والدین، مصرف برخی از داروها برای تسکین درد است.

عواملی که خطر ابتلا به افسردگی در دوران کودکی را افزایش می دهند، سابقه افسردگی در خانواده، سابقه قبل افسردگی، وجود نزاع در خانواده و عملکرد ضعیف در مدرسه است.

اگر فرزند شما تغییرات رفتاری مانند گوشه گیر شدن، گذراندن وقت به تنهایی و عدم تمایل به گفت و گو یا تعامل با دوستان نشان دهد، والدین باید احتمال افسردگی را در کودک خود در نظر بگیرند که سایرعلائم هشدار شامل عدم تمایل به شرکت در بازی ها و فعالیت هایی است که قبلاً از آن لذت می برده و همچنین احساس اضطراب یا بیقراری وجود دارد.

به قلم: حسن میرشکار، کارشناس مسائل اجتماعی


انتهای پیام/ https://www.asrehamoon.ir/vdcbgab8frhbs8p.uiur.html
نام شما
آدرس ايميل شما