ms']['section_id'] =0; ?>ms']['section_id'] =0; ?> قیام مردم تبریز نقطه عطفی در تاریخ ایران | عصر هامون
تاریخ انتشار :پنجشنبه ۲۷ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ۰۴:۰۰
قیام مردم تبریز در سال ۱۳۵۶ علیه پهلوی یکی از وقایع مهم تاریخ معاصر ایران است.
قیام مردم تبریز نقطه عطفی در تاریخ ایران
به گزارش پایگاه خبری عصرهامون، حجت‌الاسلام احمد لطفیان سرگزی، امام‌جمعه شهر علی‌اکبر در یادداشتی نوشت: قیام مردم تبریز در ۲۹ بهمن سال ۱۳۵۶ بر ضد محمدرضا شاه پهلوی، تأثیر فراوانی در روند تاریخ معاصر ایران و پیروزی انقلاب اسلامی بر جای گذاشت.

جرقه سلسله قیام‌های مردمی سال ۱۳۵۶، از قیام مردم دلاورمرد قم در نوزده دی زده شد. پس از آن، اربعین‌های شهیدان انقلاب پشت‌سرهم تاریخ‌ساز می‌شد.

در روز ۲۹ بهمن ۱۳۵۶ که با چهلم فاجعه قم در نوزده دی هم زمان بود، در بسیاری از شهرهای کشور، مجالس ختم و سوگواری برای یادبود شهیدان آن فاجعه برگزار شد.

در آن روز، رئیس کلانتری بازار با حضور در محل، به مردم اعلام کرد متفرق شوند. در این میان، او با منع‌کردن خادم مسجد از باز کردن در مسجد برای حضور مردم، الفاظ زشتی درباره آن مکان مقدس بر زبان آورد.

در این شرایط، جوانی از جوانان غیرتمند تبریز به نام محمد تجلا که از پاره‌کردن اعلامیه و سخنان توهین‌آمیز این مأمور به‌هیجان‌آمده بود، تکه آجری را  برداشت و به‌سوی او پرتاب می‌کرد. پس از آن، رئیس کلانتری با اسلحه کمری خود، محمد را به شهادت رساند، شهادتی که آغازگر قیامی شد که در نهضت انقلاب اسلامی، از آن با عنوان «حماسه ۲۹ بهمن مردم تبریز» یاد می‌شود.

از جمله نتایج مهم قیام خونین ۲۹ بهمن مردم تبریز به این موارد می‌توان اشاره کرد:

۱. رویارویی مردم با اساس سلطنت و رژیم، به‌گونه‌ای که پس از قیام مردم قم و تبریز، شعار «مرگ بر شاه» در سراسر ایران طنین‌انداز شد.
۲. افزایش محبوبیت حضرت امام خمینی رحمه‌الله در میان انقلابیان.

۳. افشای پوچ بودن سیاست حداکثر آزادی شاه و حقوق بشر کارتر، رئیس‌جمهور وقت آمریکا.

۴. تداوم انقلاب در سایه برگزاری مراسم چهلم قیام مردم تبریز در دست‌کم ۵۵ شهر بزرگ و کوچک که در میان آنها یزد مشهورتر از همه است.

۵. قیام تاریخی تبریز ثابت کرد آن چیزی که تبریزی آذری‌زبان را با عرب اهوازی و کرد و فارس هم صدا و متحد ساخته اسلام است، نه شخص شاه که مدعی بود مظهر وحدت ملی است.

اگر این قیام پر عظمت ۲۹ بهمن مردم تبریز نبود، به‌احتمال زیاد حادثه ۱۹ دیِ قم فراموش و مسیر تاریخ کشور عوض می‌شد، بنابراین تبریزی‌ها با قیام و فهم درست و اقدام به‌موقع توانستند حرکت عظیمی را به وجود آوردند که آن حرکت به ۲۲ بهمن ۵۷ و پیروزی انقلاب اسلامی منتهی شد.
 
انتهای خبر/ خ
https://asrehamoon.ir/vdcjtmev8uqeiiz.fsfu.html
نام شما
آدرس ايميل شما