ms']['section_id'] =0; ?>ms']['section_id'] =0; ?> دست‌نشانده‌ها | عصر هامون
تاریخ انتشار :چهارشنبه ۳ اسفند ۱۴۰۱ ساعت ۱۷:۱۶
سوم اسفند ۱۲۹۹ بدعتی جدید در تاریخ ایران رقم خورد و حاکمی با کودتای بیگانه در مسیر قدرت قرار گرفت.
دست‌نشانده‌ها
به گزارش پایگاه خبری عصرهامون، احمد ملاشاهی، در یادداشتی نوشت: رضا میرپنج برخلاف شیوه سلطنتی قبل که به‌هرحال هر پادشاهی با توان داخلی در ایران به قدرت می‌رسید این بار با دخالت بیگانه، یک سلطنت را آغاز کرد.

انگلیس برای محافظت از مستعمره‌اش هند، از رضاخان حمایت کرد وقتی رضاخان به قدرت رسید سفارت انگلیس این‌گونه به چرچیل سفارش کرد که از رژیم جدید حمایت کند؛ زیرا برای منافع انگلیس، رضاخان مناسب‌ترین دولتی است که می‌تواند پیدا کند.

 در دوران رضاخان، ایران، تلخ‌ترین دوران تاریخی‌اش را گذراند؛ از قحطی سراسری گرفته تا اِشغال ایران از شمال و جنوب، در هیچ یک از حوادث تاریخی  مثل دوران رضاخان، تلفات ایران آن‌قدر نبود که ایران  یک‌سوم جمعیت خود را از دست بدهد. 

وقتی تاریخ مصرف رضاخان گذشت،  رضا میرپنج با همان کودتای انگلیسی که سرکار آمده بود، این بار از قدرت برکنار شد و نفر دوم؛  یعنی محمدرضا پهلوی هم با خواست انگلیس، سرکار آمد.

به‌خاطر وابستگی خاندان پهلوی به بیگانه، همواره این خاندان مطابق میل بیگانه عمل می‌کرد. تا مطابق خواست ملت ایران، ازاین‌رو حتی دولت مصدق هم که با رأی مردم انتخاب شده بود با چماق بیگانه، سقوط کرد.

اولین دستاورد انقلاب اسلامی همین بود که پای همان بیگانه‌ای که با خاندان پهلوی به خاک ایران باز شده بود، قطع شد.
 
انتهای خبر/ س
 
https://asrehamoon.ir/vdchq-nzk23nmqd.tft2.html
نام شما
آدرس ايميل شما