تاریخ انتشار :پنجشنبه ۱۱ اسفند ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۱۰
هر زبان نشان دهنده میراث کهن اجتماعی هر جامعه است که باید حفظ و به نسل‌های آینده انتقال داده شود.
زبان مادری نشان دهنده اصل و هویت انسان است
 به گزارش پایگاه خبری عصرهامون، به نقل از تفتان ما، زبان مادری نشان دهنده اصل و هویت انسان است در چند دهه گذشته انسان‌ها دریافتند باید این میراث گرانقدر انسانی و اجتماعی را حفظ کنند مخصوصا در کشورهایی که تنوع زبانی وجود دارد، ایران نیز از این قائله مستثنی نیست میراث ایران اسلامی نیز تنها در حفظ نسخه‌ها و کتیبه‌ها نیست همه زبان‌هایی که در کشور وجود دارند اعم از فارسی، ترکی، کردی، بلوچی و... باید حفظ شود.
 
در دنیای امروز و بنا به نیاز به آموزش و اهمیت تحصیل عدم امکان آموزش به زبان مادری و ترویج آن باعث حذف بسیاری از زبان‌ها خواهد شد که به تبع آن فرهنگ یک مردم نیز به فراموشی و کم کم از بین می‌رود و تبدیل به مردمانی با فرهنگ و زبان دیگری که به آنها تعلق ندارند می‌شوند.
 
در کشور آفریقای جنوبی یازده زبان رسمی وضع شده است که این سیاست گزاری زبانی باعث جلوگیری از نابودی و فراموشی زبان‌ها خواهد شد تنوع زبانی امری طبیعی و شناخته شده است که باید آن‌ها را به رسمیت بشناسیم و ارج نهیم چرا که تنوع لازمه‌ی نظم طبیعی در جهان بشریست و ما از لحظه‌ی آغاز حیات و بدنیا آمدن ناخواسته با زبان مادری  آشنا و با آن خو گرفته و آن را می‌شنویم و یاد می‌گیریم.
 
زبان مادری که ما از بدو تولد با آن آشنا می‌شویم هویت ما را شکل می‌دهد و نشان دهنده فرهنگ ما به آیندگان و نسل‌های بعد از ما خواهد بود بر همین اساس لازم است کودکان زبان مادری خود را یاد بگیرند و با آن آموزش ببینند زبان مادری بهترین زبان برای یادگیری و آموزش به کودکان است و آن را بهتر از هر زبان دیگری می‌فهمند و آموخته‌ها و آموزش‌هایی که با این زبان به کودکان داده می‌شود همواره در ذهن آنها ماندگار خواهند شد.
 
بهترین راه ارتباطی انسان‌ها با یکدیگر متکی بر زبان است علاوه بر زبان مادری ما نیازمند یک زبان مشترک جهت ارتباط با سایر انسان‌ها هستیم تا بتوانیم با هم تعامل و رابطه داشته باشیم چرا که تمام اجتماع و جامعه در زبان مادری خلاصه و گنجانده نمی‌شود و نیازمند یک زبان مشترک خارج از حیطه زبان مادری می‌باشیم.
 
ابراز احساسات و عواطف ما از طریق زبان مادری بهتر از هر زبان دیگری منتقل می‌شود و همچنین با استفاده از زبان مادری می‌توانیم اندیشه‌ها و مفاهیم را به بهترین حالت ممکن توضیح و تفسیر کنیم.
یکی از عوامل اصلی پیشرفت بشر زبان است که او را از سایر حیوانات متمایز و هویت اجتماعی و روان شناختی به انسان داده و او را به ریشه‌های فرهنگی و خانوادگی  خود وصل می‌کند.
 
بسیاری از روانشناسان معتقدند حتی صداهای گنگی که کودک از خود بروز می دهد جزو زبان مادری است کودک از زمان تولد چیزهایی را که شنیده است فرا می‌گیرد لذا یادگیری و آموزش بروز عواطف و احساسات و همه‌ی واکنش‌های اجتماعی فرد که نیاز به بیان و استفاده زبانی دارد به زبان مادری آسانتر و بهترین راه ابراز است.
 
به قلم اسحاق هاشمزائی استاد دانشگاه
 
انتهای خبر/ 
  https://asrehamoon.ir/vdccimqs42bqpi8.ala2.html
نام شما
آدرس ايميل شما