تاریخ انتشار :دوشنبه ۲۲ اسفند ۱۴۰۱ ساعت ۰۸:۵۱
رسانه‌ها نقش مهمی در ایجاد جو اجتماعی و افزایش سطح آگاهی مردم در چهارشنبه سوری دارند.
رسانه بهترین ابزار برای افزایش سطح آگاهی اجتماعی مردم در چهارشنبه سوری
به گزارش پایگاه خبری عصرهامون به نقل از  زاهدنیوز، مسلم بشکار، استاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد چابهار- کارشناس اجتماعی در یادداشتی نوشت: در فرهنگ ایرانی از دیرباز آیین چهارشنبه سوری با غروب روز سه شنبه مردم طبق باور‌های سنتی خویش اقدام به آتش افروزی با نیت گماشتن غم و اندوه خود به آتش می‌کنند تا سالی مملو از شادی و نشاط را در پی داشته باشند این فرهنگ سینه به سینه از نسلی به نسل دیگر انتقال یافته و طی زمان‌های متفاوت در شهر‌های مختلف با رنگ و بوی مختص فرهنگ مردم آنجا جشن چهارشنبه سوری برپا می‌شود.

در خصوص جشن چهارشنبه سوری روایت‌های متعددی وجود دارد بعضا آن را قبل از اسلام و بعضا پس از اسلام نسبت می‌دهند اما آنچه در این مهم می‌تواند حائز اهمیت باشد رجوع به آن اعتقاد سنتی مبنی بر زدودن اندوه و نگرانی‌ها و بازگشت به نشاط و‌امید در جامعه است.

در آیین چهارشنبه سوری نباید به گونه‌ای رفتار کنیم که باعث افزایش اندوه‌ها و نگرانی‌های خویش و اطرافیان را شاهد باشیم به نظر می‌طلبد آیین‌ها را به گونه‌ای تقویت کنیم که اسباب پیشگیری از اتفاقات تلخ را فراهم آورد.

آیین فوق یک رسوم سنتی و ریشه در فرهنگ مردم ایران سرافراز دارد بنظر می‌رسد تلاش برای اتصال این باور فرهنگی با اهداف بسیاری در راستای تلقین این اقدام سنتی در شهر‌های کشور با عناوین و تیتر‌های چون نارضایتی، اعتراضات خیابانی، خشم مردم در رسانه‌های خود به جهان القا خواهند کرد.

باید در این خصوص رسانه‌هایی چون صداوسیما، رسانه‌های مجازی و روزنامه‌ها نسبت به تبیین این مهم بیش از پیش بپردازند تا افکار عمومی در گستره جهانی این گونه رسومات و سنت‌ها را به خوبی بشناسند.

اگر روایت‌های تاریخی این مهم و تبیین فلسفه وجود جشن چهارشنبه سوری به خوبی انجام شود و نتایج انجام رفتار‌های مخاطره‌آمیز در گستره وسیع باشد ضمن پیشگیری از هرگونه بهره‌برداری احتمالی از هر جریانی می‌تواند ضرر‌های جانی و مالی افراد، اطرافیان و جامعه را کاهش دهد.

نقش رسانه‌ها در ایجاد جو اجتماعی و تغییر فرهنگ جامعه در چهارشنبه سوری

رسانه‌ها نقش مهمی در ایجاد جو اجتماعی، تغییر فرهنگ جامعه و نگرش سیاسی را برعهده دارند و با توجه به اینکه معاندین درصدد هستند، فرصت‌ها نسبت به وارونه نشان دادن هر گونه رسوم تاریخی و اتفاقات ولو مثبت به سمت و سیاق منفی هستند قطعاً این گونه سنت‌ها در صورت عدم دقت و احتیاط کافی می‌تواند مانوری اساسی برای آنان فراهم آورند و منجر به ایجاد جو نامطلوب، نگاه‌های منفی بین‌المللی به کشور و در نهایت باعث متضرر شدن جامعه از نظر اقتصادی و سیاسی خواهد شد و جو اجتماعی نامطلوبی را در جامعه ایجاد خواهند کرد.

در چنین مواقعی تبیین رسومات در گستره وسیع با به کارگیری همه ظرفیت‌های رسانه‌ای و مشخص نمودن اماکن اجرای رسومات سنتی با اتخاذ تدابیر احتمالی از جمله آمبولانس، ماشین آتش نشانی می‌تواند نقشی پیشگیرانه و همسو با فرهنگ مردم و نقش بر آب نمودن نقشه‌های احتمالی برخی‌ها را در پی داشته باشد.

مشخص کردن اماکن محل اجرای رسومات با اتخاذ تدابیر کاهش حوادث احتمالی از جمله نقص عضو، عدم تضرر به مردم و بهره‌گیری از رسانه ملی و شبکه‌های مجازی نسبت به نشان دادن عدم احتیاط افراد و خسارات جبران ناپذیر ناشی از اقدامات غیرمحتاطانه و مواردی از این قبیل به طور کلی باتوجه به ریشه فرهنگی این مهم می‌توان با مشخص کردن اماکن خاص و دخیل کردن تدریجی سنت‌های حسنه چون فرهنگ کمک به همنوعان، بذل و بخشش، برگزاری مراسمات عروسی در تاریخ فوق به تدریج شاهد کاهش آثار خسارات احتمالی شویم.

دخیل کردن سنت‌های حسنه و بهره‌گیری از افراد مورد اعتماد و الگو‌های جامعه در انجام این باور قدیمی و رسانه‌ای کردن اینگونه رفتار‌ها در قالب‌های مختلف رسمی و غیر رسمی به فرزندان خود از زمان مدارس تا دانشگاه‌ها آموزش داده شود.

خطرات نقص عضو ناشی از آتش افروزی‌ها و استفاده از وسایل محترقه و در صورت عدم توجه به آنان ممکن هست از احساسات فرزاندان ما در راستای اهداف بسیاری از کسانی که مترصد فرصت هستند استفاده شود.


انتهای خبر/ https://asrehamoon.ir/vdchxqnz-23nm6d.tft2.html
نام شما
آدرس ايميل شما