تاریخ انتشار :چهارشنبه ۲۳ فروردين ۱۴۰۲ ساعت ۰۶:۰۰
یادداشت؛

جایگاه شب قدر

در وصف شب قدر همين بس كه «از هزار ماه برتر است».
جایگاه شب قدر
به گزارش عصرهامون، حجت‌الاسلام لطفیان سرگزی امام‌جمعه شهر علی‌اکبر در یادداشتی نوشت: خداوند انسان را خلق کرد تا او را به کمال و سعادت برساند و باران رحمت و مغفرت خویش را بر قلب او نازل کند؛ اگرچه انسان در تمام ایام سال، از رحمت الهی بهره‌مند می‌شود، اما در برخی از ماه‌ها از جمله رجب و شعبان و رمضان این رحمت دوچندان می‌گردد.

یکی از شب‌های پر فضیلت ماه رمضان شب قدر است که برابر با هزار ماه است. شب قدر را شب سرنوشت و تقدیر نیز می‌نامند؛ چرا که سرنوشت یک‌سالهٔ انسان در این شب‌ها رقم می‌خورد.

شب قدر اوج رحمت الهی است و خداوند در این شب‌ها مهمان‌نوازی ویژه‌ای برای بندگانش دارد.
 
جایگاه و اهمیت شب قدر

در مورد اهمیت و جایگاه شب قدر همین بس که در قرآن و روایات دربارهٔ آن صریحاً سخن گفته شده است؛ آنجا که خداوند در آیات ۲ و ۳ سورهٔ قدر می‌فرماید: و از شب قدر چه آگاهت کرد«شب قدر از هزار ماه ارجمندتر است».

در شب قدر مقدرات یک‌سالهٔ انسان رقم می‌خورد؛ چنانچه در حدیث آمده است: مقدّرات در شب نوزدهم تعیین، در شب بیست و یکم تأیید و در شب بیست و سوم ماه رمضان امضا می‏‌شود.

در این شب انسان می‌تواند باب توبه و رحمت الهی را به روی خود بگشاید. از گناهانی که انجام داده طلب مغفرت نماید و از خداوند بخواهد تا به او توفیق عبادت و بندگی و دوری از گناهان بدهد و همچنین روح و باطن خویش را با شستشو در دریای رحمت الهی جلا دهد.
 
چگونگی بهره‌مندی از فضیلت شب‌های قدر

۱. از آن جایی که شب‌های قدر اهمیت و ارزش بالایی دارد، انسان باید به‌منظور بهره‌مندی ویژه از این شب‌ها در طول سال و چه‌بسا در این شب‌ها در خودش آمادگی درونی و باطنی فراهم نماید و با دعا و استغفار و بخشیدن دیگران به طهارت باطنی برسد.

۲. در این شب‌ها فرصت ایجاد شده را غنیمت شمارد و با توجه قلبی به ساحت مقدس امام‌زمان (عج) با ایشان ارتباط بگیرد و در دعاهای خویش ظهور آن حضرت را از خداوند بخواهد.

۳. در این شب‌ها سعی شود که توجه به مسائل مادی و بحث در این موارد کمتر شود و تمرکز بر روی مسائل معنوی جایگزین آن گردد.

۴. باید در طول روز تلاش و توجه کند که در این شب‌ها بیدار بماند؛ اما بیداری ظاهری اگرچه مطلوب است، مهم بیداری درونی و بیداری از خواب غفلت نسبت به اصل خلقت، مقام امامت و ولایت است.

بنابراین، باتوجه‌به اهمیت و ارزش و برکاتی که این شب‌ها دارد، باید سعی شود که هر چه‌بهتر و بیشتر زمینهٔ بهره‌مندی از این شب‌ها را فراهم نمود.
 
انتهای خبر/ خ
 
https://asrehamoon.ir/vdcb0wb8srhbs9p.uiur.html
نام شما
آدرس ايميل شما